משה בן-מובחר ממקימי שדה אליעזר הלך לעולמו

מילדות ענייה ורוויית אנטישמיות באיסטנבול, לפעילות חקלאית, ציבורית ופוליטית כאן בארץ, בחלקת אלוהים הקטנהשדה אליעזר. סיפורו של משה בןמובחר זל, שהלך לעולמו, אך הטביע חותמו באדמת ובאנשי הגליל


דוברות אשכול גליל מזרחי

סיפור חייו של משה בןמובחר זל, שהלך לעולמו החודש, הוא סיפורה של תקופה ומקום. מי שהיה ראש הוועד הנבחר של שדה אליעזר במשך למעלה משלושה עשורים, איש עשייה שהטביע את חותמו על היישוב ופעל רבות למען תושביו, חקלאי בכל רמח איבריו ואיש משפחה, הפך להיות חלק בלתי נפרד מהנוף הגלילי.

משה זל היה נשוי לאידה ואב לשלושה ילדיםבני בןמובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון ויור אשכול גליל מזרחי ואחיו, שמואליק וגילי. משה נולד באיסטנבול, בשנת 1933. עם עליית היטלר לשלטון בגרמניה, כאשר נכרתה ברית שמנעה מלחמה בין גרמניה לטורקיה, הולאמו כל הנכסים של המשפחה על ידי הטורקים. המשפחה חיה חיי עוני. בספר שנכתב על חייו, הוא מספר על ההתמודדות עם הרעב והקיצוב של האוכל. בגיל 13, הפסיק ללמוד והתחיל לעבוד, על מנת לעזור בפרנסת המשפחה. האנטישמיות פשטה ברחובות והמשפחה, שהייתה מסורתית ציונית, הבינה שמקומה לא בטורקיה.

משה ואידה עברו לשדה אליעזר ורכשוביתב-300 לירות. הבית היה מבנה בן 50 מטר, בלי מרצפות, בלי טיח וחלונות והשירותים היו בחצר. השולחן אולתר מארגזים של תנובה, הכיסאות היו מגריקנים והחיים היו מאושרים

ב-1947, עלה משה לארץ, הצטרף לגרעין הטורקי ביגור וחזר ללמוד בתיכון. שם למד לדבר עברית. הוא התגייס לצבא ושירת שירות סדיר בטייסת חיל האוויר, בבסיס רמת דוד. לאחר מכן, הצטרף להוריו, ממייסדי קיבוץ הגושרים. משה התגורר בקיבוץ הגושרים ועבד במדגה ובפלחה ולאחר מספר שנים, החליט לעבור לדרום ולעסוק ביישוב הנגב. בחוות איבים, הכשיר משה עולים חדשים, עבד בחקלאות וגידל חצילים, סלק סוכר לתעשייה ופלפלים. משם, עברו אידה ומשה לשדה אליעזר, מושב שמנה באותה תקופה 40 משפחות ורכשוביתב-300 לירות. הבית היה מבנה בן 50 מטר, בלי מרצפות, בלי טיח וחלונות והשירותים היו בחצר. השולחן אולתר מארגזים של תנובה, הכיסאות היו מגריקנים והחיים היו מאושרים.

חקלאי וחולם

משה התחיל לעבוד בייבוש החולה. ילדיהם נולדו ואז החליט לעסוק בחקלאות באופן עצמאי. משה אהב את החקלאות ופיתח את ענף הנשירים כעצמאיגידל תפוחים, שזיפים, משמש ואגסים ופעל משלב הגידול ועד השיווק.

כשנולדו בניו התאומים, החליט משה להיכנס לפעילות ציבורית. הנושא הראשון שעמד על סדר היום היה קליטת משפחות נוספות להרחבה בשדה אליעזר. משה היה גם פעיל פוליטית ושותף בפעילות של תנועתהתחייה“, בראשות יובל נאמן וגאולה כהן ולאחר מכן, היה מספר 5 ברשימה של רפול במפלגתצומת“, אך פרש לפני הבחירות, כדי להתמסר לנושאים של היישוב שדה אליעזר ובראשםהגדלת האכלוס. הוא עבד בפעילות הציבורית בהתנדבות וקידם את ענייני היישוב.

ראיתי כמטרה להגדיל את היישוב ככל שניתן, על מנת לראות חברה גדולה יותר ביישוב, מתוך הנחה שאין בשנות ה-2000 זכות קיום ליישוב קטן“, אמר משה, בריאיון בספר הביוגרפיה.

החלום של משה היה שילדיו יישארו לצדו והחלום הוגשם. כולם בנו את ביתם בשדה אליעזר וחיו לצדו, כמשפחה מלוכדת וחמה.

כך סיכם משה בןמובחר את סיפורו שלו: “היום, למזלי, אני זוכה לראות ולחוש את מה שרציתייישוב שגדל לפי הציפיות שלי בעבר. יישוב שמונה מעל 1000 נפש. שדה אליעזר יכול להיות דוגמה, הן לסקטור המושבי והן לקיבוצי, בכך שגדל והתרחב, הצעיר ולא הפך להיות בית זקנים. הדורות ממשיכים.                                                                                                                                רציתי שהילדים יהיו בסביבתי וזה התגשם. מבחינה ציבורית, רציתי ששדה אליעזר תיראה בדיוק כמו שהיא נראית היום. המחסור שחייתי בו כילד הביא לכך שבשנים שאחרי שנות המיתון של שנות השישים, כשהיה שגשוג כלכלי, הרגשתי צורך לעזור לנזקקים. היכולת לתמוך באחרים מילאה בתוכי רגש שהיה כבוי בי מתקופת הילדות שלי. אותה תחושה מילאה אותי בכוח נפשי לקראת המשך החיים שלי“.

משה בןמובחר, הלך לעולמו בשבת, 28.12.19. דמותו חקוקה במטעים, בבתים ובאנשים שבהם נגע במהלך חייו.

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?