מרום גולן – מרכז אזורי מתפתח לכל המשפחה

בימים אלה נחנכה הצרכניה המורחבת בקיבוץ מרום גולן, כשהיא משלימה את שדרוג מתחם המבנה המרכזי, הכולל היום את חדר האוכל, מועדון, גלריית אמנים, חנות מתנות, מתפרת מוצרי פליז וסדנאות קרמיקה. כיצד הפך הפיל הלבן למרכז קהילתי של אנרגיות טובות


כל מי שגר או ביקר פעם בקיבוץ כלשהו, מכיר בוודאי את המתחם המרכזי הגדול יחסית שבו נמצאים בדרך כלל גם תאי הדואר, משרדי המזכירות ושירותים נוספים בהם משתמש התושב. בקיבוצים רבים, גם באלו בהם חדר האוכל עדיין פעיל, שאר המבנה הפך ל”פיל לבן” שאין בו כמעט שימוש למרות מיקומו וגודלו המשמעותי. גם במרום גולן, אותו מבנה היה מוזנח משך שנים, עד שמרסלה שלח שהגיעה לקיבוץ ב-2005, החלה לטפח אותו לאט לאט וכיום הוא מתפקד כמרכז אזורי מתפתח ומלא בפעילויות לכל המשפחה.

כיום, הבניין כולל חדר אוכל ומועדון פעילים מאוד, צרכניה מורחבת שנחנכה מחדש לאחרונה, גלריית אמנים מצפון הגולן, חנות מתנות ייחודית, מתפרת מוצרי פליז וסדנאות קרמיקה. הפרויקט מעורר ההשראה, יצא לדרך לאחר שנים של שינויים במקום, כפי שמספרת איילת שמש מנהלת השיווק: “זה היה בעצם המבנה המרכזי של הקיבוץ של פעם ובו חדר האוכל והמכבסה שתיפקדו כמרכז העניינים. עם השינוי בקיבוץ, הענפים פה די גוועו בעשור האחרון, עד שנשארו חדר האוכל, צרכניה קטנה קיבוצית והמועדון. עלו המון רעיונות שקמו ונפלו כמו מכבסה עסקית, חדר כושר, אודיטוריום וכו’.”

בשנת 2005, הגיעה עם משפחתה מצורן להרחבה הקהילתית בקיבוץ מרסלה שלח, עם תואר במנהל עסקים וידע בניהול קייטרינג. בכוונתה היה להתפרנס מסדנאות בישול בביתה עד שנפתחה בפניה ההזדמנות לקחת חלק באחד מהענפים החשובים בקיבוץ, כפי שהיא מספרת: “הקיבוץ פתח את ידיו וקיבל את המשפחה החדשה בצורה מדהימה. אחרי חצי שנה כבר הייתי אחראית על חדר האוכל שעבר תהליך הבראה וכשהמקום החל להתייצב, קיבלנו עוד תקציב, אז שיפצנו את המועדון, את חדר האוכל והמטבח. כשהגעתי לכאן, המכבסה נסגרה וחלק גדול של המבנה נשאר ללא שימוש. התחלנו בתהליך ארוך של השקעות ושידרוג במקביל למחשבות על צרכים של התושבים. כל הקהילה הוזמנה ואז עלו כל מיני רעיונות עד שבאפריל שנה שעברה קיבלתי אחריות על כל הבניין. בפועל, התחלנו לבצע שינויים שהתבקשו מתוך הגידול הדמוגרפי של הישוב והאיזור כולו. השינוי החל בצרכניה ואז כבר נבנתה תוכנית עסקית לגבי כל הקומה, שמטרתה לקחת את כל השטחים המתים ולשדרג אותם, לצד המקום הקהילתי.”

מה מטרות הפרויקט ואילו צרכים הוא משרת בעצם?

איילת: “כל הישוב הפך בשנים האחרונות למרכז שבו נמצאים המתנ”ס, בית הספר, המרפאה והספרייה. נוצרו צרכים לאנשים שמגיעים למרפאה, או מחכים לילדיהם שיסיימו את החוג – הם צריכים מקום להעביר בו את הזמן והמתחם הזה לגמרי נותן מענה לצורך הזה”.

מרסלה: “חשוב לנו דרך הפרויקט הזה לאחד את המשאבים, לחזק ולחבר את קהילת צפון הגולן כקהילה אחת. כשיורד גשם אחד, הוא יורד על כולם אז כשיש אפשרות לאחד כוחות, אני בעד. כדאי שיהיו לנו מבחר שירותים, כדי שתושבים לא ייאלצו לנסוע רחוק ועדיין יהיה להם מגוון רחב. לקהילת רמת הגולן יש כמה קווים משותפים כמו האהבה לטבע, לשקט ולנסיעות בכבישים ללא פקקים, אז ניתן לקדם המון דברים יחד.”

איך זה בא לידי ביטוי כאן?

מרסלה: “יש לנו יחסים מצוינים עם כל הגורמים, למשל עם צוות ביה”ס שרובו לא ממרום גולן, מסעדת ‘אסאדו’, חדר האוכל באורטל ותיירות עין זיוון – שאיתם קיימת עזרה הדדית ואנו מקיימים שיתוף פעולה עסקי. דרך הנתינה היא המוטו שלי בחיים כך שיש פה עניין של אנרגיות טובות, פתיחות ויצירת מקומות עבודה.”

חשוב לומר שהתוכניות הגדולות של מרסלה לא היו מתממשות, אלמלא האמונה והתמיכה הגדולה של קיבוץ מרום גולן שמאפשר את מימושם של החלומות הגדולים. מדובר במהלך מוערך וממש לא מובן מאליו, אך מבחינת היוזמים השאיפה היא שהפרויקט יהיה משותף לצפון הגולן ככלל: “אנחנו היום מחזרים אחרי התושבים ביישובים האחרים, חשוב לנו שידעו שהכי קרוב לבית, זה הבית של כולנו. כשנכנסים לצרכנייה, העובדים למעשה מכירים את כולם ולכן זה לא סופר רגיל, כי יש פה דינמיקה אחרת וזה מה שאנחנו מוכרים. אין שאיפה להתחרות עם המחירים של רמי לוי אבל המחירים הוגנים לחלוטין כדי שאנשים לא יצאו רחוק מדי, כי כסף שנכנס לפה זו עוד פרנסה לתושב האזור.”

מי צריך קניונים סואנים?

בכניסה למתחם נמצאת הצרכניה שהורחבה, שודרגה ונחנכה מחדש לפני כשבועיים, עם מגוון מוצרים במחירים אטרקטיביים. הצרכניה פתוחה גם בשבת וגודלה כ- 300 מ”ר הכוללים מאפיה מקומית לאלו שאוהבים להתפנק במאפים שנאפים במקום ומוצרים שוטפים לכל בית. בכל סוף שבוע, מחמישי עד שבת, נפתח שוק ירקות טריים ובשר טרי, עם דוכנים נפתחים ובהם פירות וירקות שאין בשאר השבוע, שנמכרים במחירים אטרקטיביים. בנוסף, תוכלו למצוא מוצרים מתוצרת מקומית כמו דבש, יין ושמן זית מהגולן, ציוד משרדי, מצרכים לטבעוניים, פינה המוקדשת לחיילים שבה נמצאים כל הפינוקים עבור חיילים המשרתים בסביבה ולנוחיות הלקוחות, “אזור הצימרים” שמיועד למטיילי האזור ופינת קפה ומאפה. מדובר בחווית קניה מאוד נעימה כיוון שהצוות מכוון לכל מי שמגיע באופן אישי: “במקום שתצטרכו לנסוע חצי שעה לקצרין או קרית שמונה, הלקוחות יכולים להרגיש חופשי, לפנות ולבקש מוצרים ייחודיים שחשובים להם והצוות ישתדל מאוד לברר, להזמין ובעיקר לעמוד לרשות הלקוחות.” אומרת איילת.

—-

ביציאה מהצרכניה, נמצא האזור הקהילתי שבו מוצגת תערוכה מתחלפת, חנות פשפש שהוקמה כמפעל התנדבותי של בנות הקיבוץ כאשר דברים שלא נרכשים ע”י הקהילה נתרמים לנזקקים.

בהמשך נמצאות סדנאות קרמיקה של לוסי ואיילה ומתפרת “הפליז של דרורית” ששימשה בעבר כמכבסה. בקדמת הבניין, נפתחה לפני כחודשיים חנות האמנים “משלנו” שמתנהלת בדרך ייחודית כפי שמסבירה מרסלה: “החנות עוצבה ע”י עמית פלס בהמון חן ואהבה לכל פריט ולכל אמן כדי שכולם יקבלו את הבמה הראויה. מוצגים כאן מגוון תחומי אמנות כמו תכשיטנות, קרמיקה, פיסול בברזל, תפירה, קליעת סלים, ציור וטקסטיל ועיצוב עץ. הגדרנו מחירים בגובה העיניים וחשוב לדעת שהדלת פתוחה לאמנים מכל הסביבה וכבר הצטרפו אליה אמנים מאל-רום ועין זיוון. מה שיפה כאן, הוא שאין אזור מוגדר לכל אמן אלא הדברים מתערבבים ביניהם וזה הקונספט של החנות.” מימין לגלריית האמנים, נמצאת “חברותא”, חנות קונספט למתנות בניהולה של זהבית איבגי שאוספת פריטים מיוחדים מרחבי הארץ ומביאה אותם עד למרום גולן.

בקומה העליונה, נמצא חדר אוכל מאוד פעיל שמוציא כ-700 מנות ביום בממוצע וסועדות בו אוכלוסיות שונות ומגוונות- תלמידי ביה”ס אביטל, ענפי הקיבוץ השונים, תושבים, תיירים, קבוצות על הדרך ואנשי כוחות הביטחון. בתוך חדר האוכל נמצאת קונדיטוריה פעילה מאוד שנקראת “העוגיות של תקווה” שמשווקות לכל האיזור ובסמוך, המועדון שמכיל כ-70 מקומות לכנסים ופעילויות.

קהל היעד המרכזי הוא אמנם תושבי צפון הגולן, אך לשיתוף הפעולה עם ענף התיירות יש חלק חשוב וכמובן שהיזמים ישמחו אם יגיעו גם מטיילים שלנים בצימרים הסמוכים: “הכל פה מחובר אחד לשני – חדר האוכל מספק את כל ארוחות הבוקר לתיירות מרום גולן ומאכיל קבוצות שנמצאות באמצע סיור בגולן. מדי יום חונים כאן אוטובוסים והמטיילים נכנסים לצרכניה סתם כדי לקנות משהו, אז עכשיו יש להם אפשרויות נוספות. מבחינתי יש מספיק לכולם והמוטו הוא לפרגן אחד לשני. שפע מביא שפע.” מסבירה מרסלה.

איך מגשימים כזה חזון גדול במקום כזה קטן?

איילת: “במרום גולן, כבר לא מדברים במושגים של שתי קהילות (חברים ותושבי ההרחבה) אלא כולנו קהילה אחת – אין שום מהות מאיפה באת ומתי. חשוב לנו לפרגן למה שקורה בשאר העסקים בצפון הגולן, למשל אירועים כמו האירוע שיתקיים בקרוב ביקב אורטל לסיום עונת הבציר. יש בצפון הגולן קהילה קטנה שצמאה לחידושים ודברים מרעננים. אם תהיה השלמה בין העסקים ובמקומות השונים, ייפתחו שירותים או עסקים שאצלנו אין וההפך, זה יהיה אידיאלי.”

מרסלה: “מאז שהגעתי למרום גולן אני מגשימה המון חלומות. חשוב לציין שיש צוות מסור שנרתם יחד איתי לכל השינויים בצרכניה ובחדר האוכל. אולי במקום גדול יותר לא הייתי מצליחה לעשות את הדברים האלה. שינויים מלווים תמיד בפחדים וחששות אבל למדתי לעשותם בצורה מתונה יותר – בתהליך ובהידברות. מעבר למבנה, מאוד חשוב לי המסר של הפתיחות – שיראו את צפון הגולן כקהילה רחבה. באופן כללי, העסקים כבר יבנו את עצמם והדברים ימשיכו לצאת מהלב. אם יש מסר אחד שהצוות רוצה להעביר הוא שאנחנו פה בשבילכם.”

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?