מעשה בלעם של מוסף “הארץ”

בשבוע שעבר, התפרסמה במוסףהארץכתבה על ארגוןהשומר החדש“. לאורך כל הכתבה, שזור ניסיון פאתטי לתייג אתהשומר החדשכארגון ימין ואפילו ימין קיצוני


ב-2010, הייתי שותף ליוזמה של עוזי דייןפורום שמטרתו להחזיר את ערך ההתיישבות למקומו המרכזי בתודעה הציבורית ובשיח הציבורי בישראל. לצערי, היוזמה לא התרוממה. אבל הדבר הטוב שיצא לי מהשתתפותי בה הוא היכרות עם מספר גורמים העוסקים בתחום ההתיישבות, שאינם שייכים לתנועות ההתיישבות ולא הכרתי אותם עד אז. החשוב בכולם הוא ארגוןהשומר החדש” (בעיניי, נכון לקרוא לו תנועת השומר החדש, אך אשתמש במונח המקובל בארגון עצמו).

הפורום יצא לסיור בעקבות כמה יוזמות בצפון (שבשבילי הוא דרום…). גולת הכותרת הייתה ביקור בגבעת סנדו. מדובר בגבעה החולשת על מושב ציפורי ובמרכזה, התנוסס דגל ענק, הנצפה מכל הסביבה. פגשנו שם שני חברה צעיריםיואל זילברמן, בן מושב ציפורי, קצין בקומנדו הימי שהשתחרר כשלוש שנים קודם לכן והקים את המקום, הנושא את שמו של סבא שלו ומתגורר בו. משם, הוא מפעיל פעילים להגנה על החקלאות מפני המתנכלים לה ופוגעים בה. הוא עשה זאת כאשר אבא שלו עמד לוותר על עדר הבקר ושטחי המרעה שלו, בשל הטרור החקלאי, מצד אחד וחוסר האונים של המדינה בהתמודדות עם התופעה, מצד שני.

השני, און ריפמן, בן קיבוץ רביבים, לוחם בסיירת מטכל, בנו של ראש מועצת רמת נגב שמוליק ריפמן זל (שאז עוד היה בין החיים). שם, בגבעת סנדו, החל לפעול ארגוןהשומר החדש“. שמענו את יואל ואון, הסתובבנו מעט במקום ונכנסנו לתוך קרוון שהיה שם. על השולחן, הייתה ערמת ספרים, שניכר בהם כי אינם קישוט, אלא ספרים שקוראים ולומדים אותם. ספרהשומר“, כתבי גורדון, כתבי יצחק בן צבי, ספר העלייה השנייה וכד‘. יואל סיפר שיש להם כבר כמה שינשינים, שמתנדבים בחקלאות ובהגנה ושמירה על שטחים חקלאיים ובלימוד כתבי גורדון וחבריו. איך כתבה נעמי שמר? “אני ממש שפשפתי את עיניי“.

השילוב הזה, של התיישבות, חקלאות, ביטחון, חינוך, כתבי תנועת העבודה וערכי ההתיישבות העובדת שבה את לבי. התלהבתי והתאהבתי. מאז, אני עוקב אחרי הארגון ועומד בקשר עם מנהיגיו. אז, לא העליתי על דעתי שהארגון הקטן הזה יהיה למה שהוא היוםארגון ענק, עם 400 עובדים, עם מספר המתנדבים הגבוה ביותר של ארגון כלשהו בארץ, עם רשת בתי ספר, תנועת נוער ועוד ועוד יוזמות. התנופה הזו מעידה על רוח יזמות והנהגה חזקה וסוחפת, אך יותר מכך, על צורך אמתי בחברה הישראלית, צורך שהארגון עונה עליו.

מתוך הכתבה: “לזכות הארגון צריך לזקוף עובדה בסיסית אחת: הם הצליחו היכן שהמדינה נכשלה. במהלך השבועות האחרונים, שוחח מוסףהארץעם שורה של חקלאים בצפון ובדרום שסיפרו כי הארגון עשה עבורם נפלאות בהגנה על שטחיהם

באו לקלליצאו מברכים

בשבוע שעבר, התפרסמה במוסףהארץכתבה גדולה על הארגון. בעיניי, הכתבה הזאת היא מעשה בלעם, שבא לקלל ויצא מברך. לאורך כל הכתבה, שזור ניסיון פאתטי של הכותב, הילו גלזר, לתייג אתהשומר החדשכארגון ימין ואפילו ימין קיצוני. את העובדה שהארגון מגדיר את עצמו כאפוליטי, אך כמזוהה עם מפאי ההיסטורית, הם מציגים כמסווה. הם מספרים שהארגון מקבל תרומות מגופים התורמים לארגוני ימין, אך גם מארגונים המזוהים עם השמאל הציוני. את התרומה מימין הם מציגים כהוכחה שזה ארגון ימין. את התרומה משמאל הם מציגים כאי הבנה של התורמים למי הם תורמים

הם מספרים על שיתוף הפעולה של התנועה הקיבוצית עם הארגון ועל כך שרבים מהחקלאים שנהנים מן הפעילות של הארגון הםקיבוצניקים ומושבניקים שנטועים בשמאלומציינים שהם בהחלט מכירים תודה על פעילותם“, ומציגים זאת כאנומליה. כאשר מסופר שם על חוות שהם מקימים בכפרים דרוזים ובדואים ועל פעולה להגנה על חקלאים בדואים, הם אומרים שזה מנוגד לפעילות שנועדה להגן על שטחי החקלאות מפניהערביםוכווכווכו‘.

אך הניסיון הזה באמת נשמע מגוחך לאור העובדות המוצגות בכתבה. הם ניסו בכל מאודם  לקלל, אך באמת יצאו מברכים. בסופו של דבר, הכתבה מציגה את הארגון ביופיו ובתרומתו הגדולה לחברה הישראלית. “לזכות הארגון צריך לזקוף עובדה בסיסית אחת: הם הצליחו היכן שהמדינה נכשלה. במהלך השבועות האחרונים, שוחח מוסףהארץעם שורה של חקלאים בצפון ובדרום שסיפרו כי הארגון עשה עבורם נפלאות בהגנה על שטחיהם“. הם מדגימים זאת דרך סיפור ההצלה של ענף הבקר ברמות מנשה, קיבוץ של השומר הצעיר, המזוהה עם מרצ.

בכתבה נאמר שהארגון הכניס לשיח את המושגטרור חקלאי” (במקוםפשיעה חקלאית“). איני יודע אם זה נכון, אך המושג נכון ומדויק. זו לא רק פשיעה פלילית, אלא בעיקר פשיעה לאומנית אלימה, שנועדה לנשל את היהודים מאדמותיהם החקלאיות. ומה זה אם לא טרור?

בשפה שלנו

אני גאה בקשר המיוחד של הגולן עםהשומר החדש“. יואל זילברמן בנה את ביתו במושב נטור שבגולן וכך גם אנשים נוספים מראשי הארגון. כל היישובים החילונים בגולן מחנכים את ילדיהם בתנועה החדשה“, הפועלת עם השומר החדש.

אני גאה במיוחד בקשר של אורטל עםהשומר החדש“. באורטל, פועל בית ספר חקלאי שלהשומר החדש” – “אדם ואדמה“, שתלמידיו עובדים בחקלאות מהשכם בבוקר עד הצהריים, לאחר מכן לומדים ובערבים, מנהלים פעילות חברתית, תרבותית ורעיונית

אני גאה במיוחד בקשר המיוחד של אורטל עםהשומר החדש“. באורטל, פועל בית ספר חקלאי שלהשומר החדש” – “אדם ואדמה“, שתלמידיו עובדים בחקלאות מהשכם בבוקר עד הצהריים, לאחר מכן לומדים ובערבים, מנהלים פעילות חברתית, תרבותית ורעיונית. תנועת הנוער באורטל היאהתנועה החדשהובתי הצעירה, תמר, מדריכה בה. בוגרי צבא בתכנית של הארגון, “מאהל ומגדל“, פעלו ועבדו בחקלאות באורטל. שלושה מחברי אורטל הם בעלי תפקידים בארגון.

כשיצאו מהמפגש הראשון בנושא הקמתאדם ואדמהבאורטל, כך סיפרו לי, אמרו אנשי השומר החדש זה לזה: “הם מדברים ממש בשפה שלנו“, ואילו רן, מי שהיה אז מזכיר אורטל והוביל את המהלך, והיום הוא מנהלאדם ואדמה“, ציין בסיפוק: “הם מדברים אורטלית“.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?