מעשה באוח שנאלץ לצנוח

ביום שבת האחרון מצא נבו זוסמן מנוב אוח גדול השוכב בגינה בין השיחים ללא יכולת לנוע. במבצע משותף של המשפחה והשכנים זכה דורס הלילה לטיפול ראשוני והועבר אחר כבוד לשמורת גמלא. מה ניתן לעשות כשרואים חיית בר במצוקה?


הגולן כידוע משופע בדורסים ועופות שונים, ומהווה ציר נדידה של ציפורים, שחוצים את ארצנו הקטנטונת בהמוניהם בימים אלו ממש. ביום שבת האחרון ישבו לצהריים משפחתו של איל בהרב מנוב אצל שכניהם, משפחתו של אלעד זוסמן. תוך כדי הארוחה נכנס בהתרגשות נבו, בנו של אלעד, וסיפר על “ינשוף גדול” ששוכב בגינה בין השיחים ללא יכולת לנוע. אלעד יצא אל הגינה לבדוק האם אכן הגיע אורח, ובאמת ראה דורס גדול שוכב על גבו ללא יכולת להתהפך. כשהתקרב אליו, אלעד הבחין שהינשוף הוא למעשה אוח.

האוח הוא דורס הלילה הגדול בישראל. מוטת הכנפיים הפרושות שלו יכול להגיע ל-2 מטר אצל נקבות האוח. לאוח שני תתי מינים בישראל – צפוני ודרומי, הנבדלים ביניהם בצבע ובגודל. המין הצפוני שבאזורנו גדול יותר וכהה יותר מהמין המדברי. מזונו מגוון והאוח שולח טפריו לכל כיוון – ארנבות, צבים, קיפודים, חוגלות. לצערנו לעיתים האוח חשוף להרעלות ופגיעה באתרי קינון. אנחנו בעיצומה של עונת הקינון, בה מטילה נקבת האוח בין ביצה לארבע ביצים. מכיוון שהאוח הינו דורס לילה, זהו מראה לא שכיח לראות אוח ביום. מדי פעם אנו מוצאים קנים שלהם ברחבי הגולן ועוקבים אחריהם.

האוח הוא דורס הלילה הגדול בישראל. מוטת הכנפיים הפרושות שלו יכול להגיע ל-2 מטר אצל נקבות האוח. אנחנו בעיצומה של עונת הקינון, בה מטילה נקבת האוח בין ביצה לארבע ביצים. מכיוון שהאוח הינו דורס לילה, זהו מראה לא שכיח לראות אוח ביום

 

בקצרה, אלעד תפס את האוח שנראה תשוש והכניס אותו כלאחר כבוד לכלוב של שכנו יכין יורב. אייל קרא לכל השכנים שחזו בהתרגשות בעוף היפיפה, וכולם דאגו לשלומו וייחלו להבראתו. במוצאי שבת קיבלתי הודעה מאייל על האוח הפגוע. מהתיאור שלו הבנתי שהדורס אכל כנראה מזון מורעל. ביקשתי ממנו לנסות ולהשקותו במים ולהשאירו במקום שקט ומוצל. ביום ראשון על הבוקר הגעתי לנוב וראיתי שהאוח מתאושש. איך ידעתי? כשהתקרבתי לתפוס אותו הוא תקף אותי בחמת זעם עם טפריו החזקים והחדים. הכנסתי אותו לכלוב קטן וממנו ניסיתי לשחרר אותו בשטח פתוח בתקווה שהחלים ויעוף לדרכו. אולם האוח לא שיתף פעולה, לא עף, והחל לדלג סביב חצרות הבתים. לאחר מרדף קצר הצלחתי לסגור עליו במרפסת ולהכניס אותו – בעזרת כפפות כמובן – לכלוב. משם הדרך לשמורת גמלא לכלוב גדול ומתאים הייתה קצרה.

מסקנה – ערנות של ילד ומודעות של מבוגר הצילה את האוח בעזרת כל המשפחה והקהילה. תודה למשפחות זוסמן ובהרב, לשכנים בנוב, ובמיוחד תודה גדולה לנבו זוסמן, שהציל אוח בישראל!

שורה תחתונה – בימים אלה מועבר האוח לבית החולים לחיות בר בספארי לבדיקה מקיפה. אנו מקווים שיחזור לטבע עם טבעת זיהוי, במהרה בימינו.

ראיתם חיית בר במצוקה? אל תהססו להתקשר למוקד רשות הטבע והגנים *3639 ונדאג להגיע במהירות אליכם.

פרץ גלעדי, מרחב גולן, רשות הטבע והגנים.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?