מה עושים עם החיות ביישובים?

מקומן של חיות הבר – בטבע, אולם קרבתו של האדם ומקורות מזון “קלים” בסביבתו קורצים להם. גינת ירק, מזון חתולים, פח זבל לא סגור. זהו תהליך מסוכן. עלינו לשמור על חיות הבר – בטבע


נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים

 

הקיץ הגיע. העשב יבש ומקורות המים מצטמצמים. בחיפושן אחר מקורות מזון, נמשכות חיות הבר הגולניות אל היישובים, שם הן ימצאו תמיד גינת ירק, מזון לחתולים, או פח שאינו סגור ומכיל בתוכו הפתעות טעימות.

מצב שכזה הנו מצב בו שני הצדדים מפסידים. התושבים יקומו בבוקר לפחים הפוכים, גינה הרוסה, או צינורות השקיה מחוררים. הטבע, מהצד השני, ימשיך להסתמך על האדם במציאת מזונו, עד שיפסיק לחפש מזון טבעי בטבע, מה שיפגע במערכת האקולוגית כולה ויהפוך את חיות הבר, הלכה למעשה, לכלבים משוטטים, במקום אותם תנים ושועלים מרהיבים, שאנחנו נהנים לראות מדי פעם. דבר שכזה יסמן אותם כמטרד, כמזיק, כאשר אנחנו אלו שהפכנו אותם לכאלה.

בנוסף, עלולות חיות הבר להיות נשאיות של כלבת לעתים, לפגוע בחיות הבית, או אפילו באדם. על כן חשוב לשמור על חיות הבר – בטבע.

בשרון, אוכלוסיית התנים גדלה מאוד. כדי להתמודד עם נזקי החקלאות, החליטו להרעיל את התנים בעזרת אפרוחים מורעלים. שנה לאחר מכן, חוו התושבים התפרצות של הכשות נחשים בהיקף שלא הכירו. הסתבר שאת אותם אפרוחים מורעלים אכלו הנמיות

הגולן כולו הנו גן עדן לחיות הבר, לפחות בתיאוריה. מרחבים פתוחים, שפע של מזון טבעי זמין, מקורות מים יציבים וארעיים, מקומות מסתור לרוב ושרשרת מזון מתפקדת, מהקטן בפרוקי הרגליים, עד לזאבים הטורפים וחזירי הבר שהנם אוכלי-כול. אותה שרשרת מזון, היא למעשה מערכת אקולוגית עדינה, אותה אפשר לדמות לפירמידה, בה כל נדבך שנוציא יפרק את הפירמידה כולה, או ישנה אותה לעד. לכן החשיבות הגדולה לשמר כל מין ומין, לשמור על גדלי אוכלוסיות קבועות (שאינן מתפרצות ומספרן עולה על יכולת הנשיאה של המערכת האקולוגית) וטיפול במינים פולשים, שהגיעו מארצות זרות והתבססו בטבע הישראלי.

נביא לדוגמה אירוע שהתרחש בשנות החמישים, בשרון. אוכלוסיית התנים גדלה מאוד, עקב הסתמכות על שדות האדם, בעיקר תותים, שגידולן היה נפוץ בשנים אלו. כדי להתמודד עם נזקי החקלאות, החליטו להרעיל את התנים בעזרת אפרוחים מורעלים. שנה לאחר מכן, חוו התושבים התפרצות של הכשות נחשים בהיקף שלא הכירו. הסתבר שאת אותם אפרוחים מורעלים אכלו הנמיות, דבר שצמצם משמעותית את אוכלוסייתן, הוציא מהמערכת האקולוגית את אחד הטורפים החזקים שיש לנחשים והעלה את מספר הנחשים בשטח. לכל חיה יש משמעות בטבע. הוצאה של חיית בר מהמערכת תייצר אדוות שישפיעו על חיות אחרות וגם על האדם. ריבוי של חית בר עקב הסתמכות על מזון האדם, תביא לשינויים שקשה מאוד להתמודד עמם.

בעלי חיים ינצלו כל הזדמנות ופרצה לעבוד פחות קשה. דורבן, שצריך להסתובב לילה שלם בטריטוריה ענקית, כדי לחפור כמה פקעות מהאדמה, ישמח לגלות עולם שלם של גינות נוי עם שלל מינים טעימים של פרחים וירקות. תן, שצריך לרדוף ולתפוס את מזונו, יתמוגג למראה קערת מזון חתולים בפתח של בית. שפני הסלע והדלקים יחפשו את הפרצות והכניסות למרתפים ועליות הגג כדי למצוא מקומות מסתור. כתושבי הגולן, תפקידנו הוא למנוע מהם את כל הטוב הזה. גידור המושבים והקיבוצים, גידור הגינות, אטימת חללים באזור הבית, הגינה והמחסן, סגירת פחים ומרכזי מזון והימנעות מפסולת אורגנית, יבטיחו לנו חיים שקטים ונעימים ולחיות הבר את החיים להם הם יועדו. חיים של טורפים ונטרפים, של מאביקים ומפיצי זרעים, חיים של טבע גולני מדהים.

האחריות היא של כולנו, ביחד נשמור על הטבע הגולני! יש חשיבות עצומה ליציאה לפעולה של יישוב שלם לרווחת התושבים וחיות הבר, בגידור היישוב ומרכזי המזון, גידור גינות פרטיות ושמירה על הניקיון. מחקרים ומקרים קודמים של יישובים שפעלו למען הפרדה בין אדם לבעלי חיים הראו אחוזי הצלחה מדהימים. יש מה לעשות, יש פתרון, יש אפשרות לחיים משותפים מצוינים בגולן, הקהילה הגולנית ביישובה וחיות הבר במרחבי הרמה.

בכל מקרה של חיות בר מזיקות בתוך היישובים, יש לפנות למוקד המועצה להמשך טיפול, *3254. בכל מקרה של חיית בר פצועה, או מזיקה, בשטחים הפתוחים, יש לפנות למוקד רשות הטבע והגנים, *3639.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?