לחבר את אגן הכנרת למערכת הארצית

כנס מים בנושאחיבור מעלה כנרתאתגרים והזדמנויות“, התקיים במכללה האקדמית תלחי, בשיתוף עם האוניברסיטה העברית בירושלים


בכנס המים שנערך לאחרונה, במכללה האקדמית תלחי, בשיתוף עם האוניברסיטה העברית בירושלים, נידונו הסוגיות הבוערות, האתגרים וההזדמנויות הקשורות לחיבור מעלה הכנרת למערכת הארצית. במהלך הכנס, נערך לראשונה דיון ציבורי בנושא, בהשתתפות מנהלי משק המים בישראל, מדענים, חקלאים, תיירנים ואנשי הסביבה.

פרופערן פייטלסטון, מהאוניברסיטה העברית, פתח את המושב הראשון בכנס, שעסק בחיבור מעלה כנרת למערכת הארצית ואחריו, מנכל רשות המים, גיורא שחם, נתן הרצאה על מצב משק המים היום בישראל

דר עמיר גבעתי, מאוניברסיטת תא, הרצה על השפעת שינויי האקלים על מגמות המים בישראל ודר דנה מילשטיין, מהמרכז לאקולוגיה אקווטית, דיברה על נחלים באגן הכנרת. דר גדעון גל, מהמעבדה לחקר הכנרת, הרצה על אתגרים בניהול ושמירה על המערכת האקולוגית של הכנרת.

יור החברה לפיתוח הגליל, אורי דורמן, נתן סקירה של ניהול משק המים האזורי ולבסוף, הציג פרופאיגי ליטאור, חוקר במכון המחקר מיגל, וראש התכנית למדעי המים במכללה האקדמית תלחי, ממצאים ממחקר המתמקד בהשפעת השקיית מי כנרת על בריאות קרקעות במעלה אגן ההיקוות והתאמת ממשק השקיה לתנאי אקלים משתנים.

מים בניהול עצמי

בחלקו השני של הכנס, התקיים דיון ציבורי שעסק בהיבטים השונים של חלופות החיבור של מעלה כנרת למערכת הארצית. את הדיון, הנחה פרופדורון לביא, מהמכללה האקדמית תל חי והוא כלל פאנל בו השתתפו נציגים של משק המים, “מקורות“, חקלאים, תיירות וסביבה, בנוסף להתייחסות פתוחה מהקהל.

אורי דורמן: “הגליל המזרחי הנו האזור הגדול ביותר שמנהל את משק המים לחקלאות כיחידה אחת אזורית, על כל המורכבות שבכך. בגליל המזרחי, כ-150,000 דונם של גידולי צומח, מתוכם, 70 אלף דונם מטע ו-70 אלף דונם גדש, שמתוכם 30,000 דונם של אדמות כבול, בעמק החולה.

המים לחקלאות מסופקים על ידי 23 מפיקים פרטיים וחברתמקורות‘. תיקון 27 לחוק המים יצר תעריף מים ארצי לחקלאות, שכולל את אזור הגליל המזרחי והכפיל את תעריף המים, 1.57 שח לקוב. נכון להיום, מחירי המים לחקלאות, מאיימים על קיומם של ענפי גידולי השדה והמטע. איום הרפורמה בחקלאות מסכן את ההשקעה בפרויקטים חקלאיים לפיתוח מפעלי מים חדשים, שמטרתם בעיקר להקטין את החשיפה של הגליל המזרחי לשנים שחונות, כולל הבאת המים לגליל העליון מהמערכת הארצית, מהכנרת, או ממערכת ההתפלה.

יור החברה לפיתוח הגליל, אורי דורמן: חייב להיות היגיון כלכלי בהשקעת 250 מיליון שקלים להבאת מים לגליל, כאשר לא בטוח שיהיה מי שישתמש בהם, מפאת האיום על החקלאות. לכן, אנחנו בעד גישה לניהול המים בניהול עצמי, על ידי מערכת אחת

חייב להיות היגיון כלכלי בהשקעת 250 מיליון שקלים להבאת מים לגליל, כאשר לא בטוח שיהיה מי שישתמש בהם ולא ברור כל כמה שנים יהיה צורך להשתמש בחיבור זה, מפאת האיום על החקלאות. לכן, אנחנו בעד גישה לניהול המים בניהול עצמי, על ידי מערכת אחת, שתעבור שינויים במבנה ובתפיסה, כגורם אזורי שיתאם ויתכלל את הנושא“.

דר עידן ברנע, אקוהידרולוג בחברה להגנת הטבע, מרצה בתכנית לתואר שני במדעי המים, במכללה האקדמית תלחי וממארגני הכנס מסכם: “לא ניתן להתעלם עוד ממשבר האקלים. אסור שהשנתיים הברוכות, שחווינו לאחרונה, ישכיחו את רצף שנות הבצורת בעשור הקודם, שהביא לשפל היסטורי בשפיעת מקורות הירדן. אין ערובה לכך שלא נחווה שוב, בקרוב, רצף שנים של שחונות. השנה השחונה של היום היא השנה הממוצעת בעתיד הלא רחוק.

מעבר לתכנית המאגרים בעמק החולה, שאמורה לתת מענה לטווח הזמן הקרוב, גם לחקלאות וגם לשחרור מעיינות הדופן, יש חשיבות גבוהה לקידום חיבור אגן הכנרת למערכת המים הארצית. חלופת החיבור דרך הכנרת עלולה לפגוע במשאבי הקרקע, המים והטבע בשל מליחות מי האגם, בהשוואה למקורות הירדן ובנוסף, חלופה זו לא תספק את המענה הנדרש למצבי המחסור הצפויים בעשורים הבאים. על כן, לא ניתן יהיה להימנע מהחיבור למערכת הארצית ומחובתנו לעסוק בתכניות לעשורים הבאים, על מנת לשמר אתארץ פלגי מיםלמען הדורות הבאים“.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?