לוקחים את הבריאות בידיים

על רקע הפערים הגדולים בשירותי הבריאות בין מרכז הארץ לצפון, מוביל אשכול גליל מזרחי תכניות כדי לשפר מענים בתחום הרפואה הציבורית. שיחה עם ראש המועצה המקומית יסוד המעלה, אילן אור, שמוביל את תחום הבריאות באשכול


דוברות אשכול גליל מזרחי

לאורך שנים, שירותי הבריאות בצפון הם עקב אכילס של האזור. לא פשוט לצמצם את הפערים הגדולים בין שירותי הרפואה במרכז לאלה בצפון. כעת, כשבפעם השלישית מדינת ישראל נגררת לבחירות, אין אפילו ממשלה באופק שניתן יהיה להפעיל עליה לחץ בכדי לקדם את הנושא.

באשכול גליל מזרחי, לא מחכים לישועה מירושלים ומאמינים שהשינוי מתחיל באנשים שיובילו אותו. אחד מתחומי הליבה, שראשי הרשויות בגליל מזרחי החליטו לקדם ביתר שאת, הוא שירותי הבריאות. ראש הרשות שמוביל את התחום הוא אילן אור, ראש המועצה המקומית יסוד המעלה.

תמיד אפשר לשבת ולהתלונן עד כמה אנחנו מקופחים“, אומר אור, “אבל זו אחריותנו ליצור שינוי. דווקא בגלל שאין ממשלה באופק והתקציבים מוגבלים, אנחנו לוקחים אחריות ועובדים בשני צירים מרכזיים: האחד הוא להכין תכנית אסטרטגית שתוגש לכשתוקם ממשלה והשנילמצוא פתרונות יצירתיים ישימים, שיתנו מענה לפערים ולשירותים החסרים אצלנו בתחום הבריאות“.

אור: “ממוצע תוחלת החיים בצפון נמוך בארבע שנים מזה במרכז. יש פה מיטת אשפוז אחת על כל 2000 תושבים כאשר במרכז יש שש מיטות אשפוז על אותו מספר תושבים. השיקום הגריאטרי הוא במצב עוד יותר גרוע

בשיחה עם אילן אור הוא מציף נתונים שמראים את הפערים המשמעותיים: “ממוצע תוחלת החיים בצפון נמוך בארבע שנים מזה במרכז. יש פה מיטת אשפוז אחת על כל 2000 תושבים כאשר במרכז יש שש מיטות אשפוז על אותו מספר תושבים. השיקום הגריאטרי הוא במצב עוד יותר גרוע. חלק מתושבי הפריפריה ממעטים לעשות בדיקות מונעות לגילוי מומים, או מי שפיר, כתוצאה מנגישות השירותים, או מחוסר מודעות ולכן תמותת תינוקות גבוהה יותר.

תקציבי בתי החולים נמוכים יותר והם מתקשים להשיג תרומות. יש מיעוט ברופאים מומחים וכתוצאה מכך, לא מגיעים לכאן הרבה מתמחים. התגמול לרופאים שעוברים לפריפריה נמוך וב-1.1.20, הממשלה התכוונה לבטל את המענקים לרופאים שמעוניינים לעבוד בפריפריה. זמני ההמתנה לרופאים ארוכים והרשימה עוד ארוכהדבר אחד גורר את השני והתוצאה ברורה“. 

ראייה אזורית

איך יוצרים שינוי כשהפערים כל כך משמעותיים?

אין פה מטה קסמים ויש צורך בעבודה מאומצת“, אומר אור. “לכן, אנחנו רותמים כאן את כל הגורמים הרלוונטיים כדי לעשות את השינוי. אנחנו ממפים את הצרכים, מייצרים פתרונות, מאגמים משאבים, מגייסים תקציבים ובעיקר פועלים ביחד, כל 18 הרשויות באשכול בראייה אזורית. ראשי הרשויות פועלים לא רק בנושאים המוניציפליים בשטח הרשות שלהם, אלא מקדמים את נושאי הליבה שמשפיעים על כל תושבבריאות, תחבורה ציבורית, איכות סביבה, תיירות, פיתוח כלכלי ועוד.

כשאני מגיע למשרדי ממשלה ולקופות חולים, מטעם אשכול גליל מזרחי, אני לא מייצג 2000 תושבים של יסוד המעלה, אלא את מאה שמונים אלף תושבי הגליל המזרחי והגולן ויש לזה כוח והשפעה גדולים יותר.

בקדנציה הקודמת, השקעתי במסגרת האשכול בתחום התחבורה הציבורית בתוך היישובים וחוללנו שינוי גדול. יור האשכול, בני בןמובחר, הוביל מהפכה בתחום השירותים לאנשים עם מוגבלויות באמצעות האשכול, שמעון סוויסה מוביל את נושא איכות הסביבה, דימי אפרצב מוביל את התיירות האזורית ובקרוב, ראשי רשויות נוספים יובילו עוד תחומי ליבה עבור האזור. את התובנות שקיבלתי מההצלחות האלה, אני מנסה ליישם בנושא הרפואה“.

אילו נושאים אתם מקדמים?

גייסנו את משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים עמותות וארגונים חברתיים מהאזור. הדבר הראשון שהחלטנו לשים עליו דגש הוא המחסור ברפואת מומחים.

הפתרון שהעלנו הואמרפאות. הכוונה היא לאחד את השירותים של קופות החולים וליצור מרכז אחד של רופאים מומחים. מהלך זה אמור לצמצם את זמני ההמתנה לרופאים מומחים ולהנגיש את רפואת המומחים לקהלים רחבים יותר של הציבור בפריפריה

הפתרון שהעלנו הואמרפאות אחודות‘ – מודל שקיים בחירום ואנחנו חושבים שנכון ליישם אותו אצלנו גם בשגרה, כדי להרחיב ולשפר את המענה הקיים בתחום רפואת המומחים. הכוונה היא לאחד את השירותים של קופות החולים וליצור מרכז אחד של רופאים מומחים. מהלך זה אמור לצמצם את זמני ההמתנה לרופאים מומחים ולהנגיש את רפואת המומחים לקהלים רחבים יותר של הציבור בפריפריה.

הנושא השני הוא מתן מענה ופתרונות איכותיים למיעוט מיטות האשפוז, לעומס בבתי החולים, שמגביר את הסכנה להידבקות במחלות בזמן האשפוז, למרחקים הגדולים לבתי החולים והאוכלוסייה המבוגרת שמתקשה להתנייד.

חלק מהפתרון שיצמצם את הפניות לבתי החולים הוא הנגשת השירות הרפואי הביתה, באמצעות טכנולוגיה מרחוק ושירות אשפוז ביתי. זו רפואת העתיד וחלקה כבר קיים.

נושא חשוב נוסף הוא ההשקעה ברפואה המונעת, כלומר השקעה בחינוך והסברה בקרב אוכלוסיות שונות להעלאת המודעות לתזונה נכונה, בדיקות גנטיות, ספורט ועוד“.

איחוד שירותים

מה ניתן לעשות כשאין ממשלה?

אור: “אין ממשלה, אבל זה לא תירוץ להפסיק למצוא פתרונות יצירתיים ולשרת את התושבים. במשרדי הממשלה, עובדים אנשי מקצוע מנוסים ברמה גבוהה והם ממשיכים לעבוד. בשביל להגדיר מדיניות, או לשנות אותה, לא צריך תקציב. אני רואה במנהלת המחוז של משרד הבריאות, דוקטור מיכל כהן, שותפה משמעותית ומובילה של התהליך. במהלך שיחותיי עמה, אני רואה את ההבנה והרצון לסייע לנו לחולל את השינוי המיוחל.
אני מברך על המעורבות שלהחברה האזרחית‘, במסגרת עמותות וארגונים, שנותנים לנו רוח גבית. יש חשיבות בהירתמות של תושבים לעשייה, כמי שחיים באזור ומכירים את הצרכים מהשטח ומקרוב.

במקביל, אנחנו מגבשים תכנית אסטרטגית רחבה, יחד עם שאר אשכולות הגליל, לקידום שירותי הבריאות ואותה נגיש לממשלה, לכשתקום. זהו נושא שלא נוריד מסדר היום שלנו ונמשיך לקדם אותו צעדצעד ובנחישות עבור התושבים“.

יור אשכול גליל מזרחי, בני בןמובחר מברך את ראש מועצת יסוד המעלה, אילן אור, שלקח את הובלת תחום הבריאות בגליל מזרחי מטעם האשכול. “אני סומך על אילן שיוביל את שיפור שירותי הבריאות למחוזות טובים יותר. אני רואה חשיבות רבה בחלוקה של המטלות האזוריות ובהובלת התחומים על ידי ראשי הרשויות. אין ספק שנושא הבריאות דורש התייחסות רבה והתאגדות אזורית של כל ראשי המועצות אל מול משרדי הממשלה וקופות החולים. מדובר בתחום שהחוסרים בו גדולים ואנו נמשיך ונפנה את מרצנו לקידום שירותי הרפואה בגליל מזרחי“.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?