חכם הזית מהמגדל אותו

משפחת טלמון ביקרה ברמות, התאהבה ותוך שלושה חודשים עברו לגולן. יצא מזה “בית הבד של הגולן”, עם מרכז מבקרים מושקע, שמן זית משובח ומעל 50 מוצרי טיפוח מבוססי זית


ערב פסח, רגע לפני שנתיישב אל שולחן הסדר בחיק המשפחה ונספר את סיפור יציאת בני ישראל ממצרים לארץ  המובטחת, יצאתי לשמוע קצת על סגולותיו של עץ הזית, אחד משבעת המינים שהשתבחה בהם ארץ ישראל.

לעץ הזית, עבר מפואר במקורות היהודיים, החל מהיונה שיצאה מתיבת נח וחזרה עם עלי זית בפיה הדלקת המנורה בבית המקדש ובהמשך, במשנה והתלמוד ועד סמל המדינה, המעוטר בעלי זית. בגולן, כבר אלפי שנים, גדלים כרמי זיתים. לזית סגולות נפלאות לבריאות ואריכות ימים. כך מצא את עצמו אבנר טלמון, יזם  המגדיר עצמו ציוני, ניצול שואה סמוי, (“לא הייתי שם, אבל זה מלווה אותי”), עובר עם משפחתו לגולן ועוסק בחקלאות, תעשייה ותיירות.

מון: “יזמות היא חלק ממי שאני. אני חושב שהמעבר לגולן מתל אביב, יצר אתגרים, מחד גיסא והחזיר לילדים את הילדות, מאידך גיסא”.

ספר קצת על עצמך

“אבנר טלמון, נשוי לסמדר, עובדת סוציאלית במקצועה, שהייתה מנהלת היחידה למשפחות במשבר בסיכון גבוה ובמקביל, היא המעצבת של כל החנויות שלנו והובילה את פיתוח מוצרי הקוסמטיקה.

אנחנו הורים לשלושה: עמרי, נטע-לי ודורון”.

מגורים

“מושב רמות”.

עיסוק

“בעלים ומנכ”ל של ‘בית הבד של הגולן’, בקצרין ומותג הטיפוח ‘אולאה אסנס'”.

איפה נולדת גדלת? 

“נולדתי וגדלתי בחיפה. בהמשך, עברנו לרמת השרון ומשם, לתל אביב”.

איך הגעתם לגולן?

“הכול התחיל בשנת 1997, כשנטע-לי, הבת האמצעית שלנו, הייתה בת 13 ורצתה ללמוד לרכוב על סוסים. בשבת אחת, נסענו לחווה של אורי פלג, ברמות. אורי התרשם ממנה ואמר שיש לה כישרון יוצא דופן לרכיבה ושווה להשקיע בלימודים.

“תוך כדי הסיור ברמות, אורי הראה לנו בית שעמד למכירה. הבית היה על המצוק, עם נוף מדהים לכנרת ושטחי חקלאות והתאהבנו. דפיקה גורלית בדלת ותוך יומיים, הגענו לסיכום עם בעל הבית. שלושה חודשים אחר כך עזבנו את תל אביב ועלינו לגולן. במרכז, הייתי מנכ”ל של חברה העוסקת בבניית כבישים וייצוב קרקע. עזבתי את העבודה ועברתי לנהל מפעל בצפון”.

 “בניסיונות הראשונים של ייצור שמן הזית, הייתה תקלה במכונה וטבעתי בביצת גפת, (הפסולת של הזית) שנשפכה מהמכונה. אחרי שהעובדים חילצו אותי וניקו אותי מהחומר שטבעתי לתוכו, הרגשתי שהחומר הזה עשה טוב לעור שלי והבנתי שעליתי על משהו”

בית הבד

מאיפה בא הרעיון לבית בד?

“את הבית ברמות קנינו עם שטחי אדמה וחיפשנו מה לנטוע בהם. זיתים גדלים בגולן כבר אלפי שנים וחשבתי בלבי שחכם הזית מהמגדל אותו. הזית יפצה אותי על כל הטעויות שאעשה, שהרי אני לא חקלאי מבית. אז גיליתי שמגידול זיתים אי אפשר להרוויח כסף, יש הרבה תחרות וצריך למצוא משהו ייחודי”.

מהי הייחודיות שלכם?

“החלטנו שלא רק נגדל זיתים, אלא גם נייצר שמן זית וגם נעניק חוויית לקוח וכך הוחלט על בניית מרכז המבקרים, המאגד בתוכו את המכלול. לאט לאט, מרכז המבקרים הפך למקום מרכזי, שמגיעים אליו מכל העולם”.

מה כולל מרכז המבקרים שלכם?

“מרכז מבקרים, שהוקם לפני 13 שנים, הוא מבנה בזיליקה קלאסי, בהשראת בתי הכנסת העתיקים בגולן וממוקם בכניסה לאזור מרכזי המבקרים בקצרין. בתוך המבנה, עץ זית בן מאות שנים ואבן ריחיים עתיקה שקיבלנו במתנה מהמועצה המקומית קצרין. המרכז כולל בתוכו גם מעבדות לייצור קוסטיקה וגם מכונות לייצור שמן זית. המבקרים עוברים הדרכה וצופים בסרטון, טועמים שמן זית ומתנסים במוצרי הטיפוח. יש לנו גם אירוח דרוזי וחנות עם כל המוצרים”.

איך הגעתם לייצור קוסמטיקה וחומרי ניקוי?

“בניסיונות הראשונים של ייצור שמן הזית, הייתה תקלה במכונה וטבעתי בביצת גפת, (הפסולת של הזית) שנשפכה מהמכונה. אחרי שהעובדים חילצו אותי וניקו אותי מהחומר שטבעתי לתוכו, הרגשתי שהחומר הזה עשה טוב לעור שלי והבנתי שעליתי על משהו. סמי בר לב, שהיה אז ראש המועצה של קצרין וגם האיש שעזר לחלום להתגשם, חיבר אותי  עם כימאי בשם ד”ר פיפקו ז”ל, שעזר לנו לפתח מוצרים מהגפת. הקמנו מעבדה והתחלנו לפתח את התחום ובמקום לזהם את הסביבה בפסולת, התחלנו לייצר ממנה מוצרים טבעיים. זה התחיל בסבון גרגירים, מסכות לפנים, קרם ידיים ורגליים והיום, יש לנו מעל 50 מוצרי קוסמטיקה וניקיון, שרשמנו עליהם פטנט.  המוצרים שלנו נמכרים בחנויות שלנו בארץ ובעולם – יפן, סינגפור, קוריאה, הונג קונג, פיליפינים, טייוון, סין וארצות הברית”.

6 סוגי שמנים

ספר על ייצור שמן הזית במקום

“יצור שמן הזית שלנו קצת שונה. המכונות לא גדולות, אנחנו מנקים אותן כל 8 שעות וגם בין ??היחדים?? שמפרידים את הזיתים מהחרצנים בתהליך הייצור. ההפרדה הזאת מטהרת את השמן. השמן נוצר מהבשר של הזית ולא מהגרעין. מ’מכון המקדש’ בירושלים, מגיעים אלינו במיוחד, לייצר שמן זית בגלל האיכות של השמן הטהור שאנחנו מייצרים”.

אילו סוגי שמנים יש לכם?

“יש לנו שישה סוגי שמנים, מזיתים ירוקים, או שחורים, שמן לימון, בזיליקום, שום. הטעמים מיוצרים בשיטה מיוחדת, מפרי טרי”.

יש אצלכם משהו מיוחד לפסח?

“מרכז המבקרים פתוח בחול המועד. הרבה מבקרים והרבה טעימות”.

איך חוגגת המשפחה את פסח?

“אנחנו נחגוג כולנו יחד, עם הילדים והנכדים. בכלל, המשפחה היא מעל הכול והילדים שותפים להצלחה. כל אחד תורם משהו מכישוריו”.

מה יהיה בשולחן החג?

“מאז שהפכנו לצמחוניים, יש פחות מאכלים מסורתיים ויותר ירקות, קטניות ופחמימות. לסמדר אשתי יש חלק מרוקאי, אז יש פסטלים, עם טוויסט צמחוני, קניידלך מהמטבח הפולני, דגים ממולאים מתוקים, הרבה סלטים ולא מוותרים על בובל’ה, חביתת מצות מסורתית וגם יש עוגת מצות עם ארבע שכבות”.

אנשים יודעים שבתך הקטנה דורון היא גיין בורדו“?

״בדרך כלל, לא. לפעמים, מגיעים מבקרים לבית הבד ומזהים את דורון בצילומים”.

והבן שלך עמרי טלמון הוא רקדן?

“נכון, הוא גם רקדן שהשתתף בתכנית ‘נולד לרקוד’ והיה בין הפיינליסטים של התכנית. אולי את זוכרת, קראו לו ‘הקצין’, כי היה מפקד צוות ביחידת האלפינסטים בחרמון. כיום הוא עורך דין בתחום ההייטק”.

מה אתה אוהב בגולן?

“את היזמים והעסקים הקטנים, שעושים דברים מיוחדים ושלמרות הקשיים, לא מוותרים על החלום ויוצרים. אני אוהב את המרחבים, הנופים, הזרימות, הפריחות והאנשים”.

מהו החזון?

“צמיחה, צמיחה וצמיחה”.

מה אתה מאחל לעצמך?

“להמשיך להיות שמח בחלקי ושיהיה לכולנו חג שמח ואביב פורח”.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?