זרקור על צח”י – צוות חירום וחוסן יישובי

צוותי החירום והחוסן היישובי בגולן עובדים ופועלים מאז שפרצה המלחמה, כמעט סביב השעון. כהוקרה לצוותים, אנחנו מאירים זרקור על צח”י, איך הוא הוקם ומה הייעוד שלו

אין כמעט תושב בגולן שלא שמע ולא מכיר את המונח צח”י וחלק גדול מאיתנו מכירים חברים בצח”י, אבל האם אתם יודעים איך “נולד” צח”י? מתי? מהן המטרות שלו? בכתבה זו נספר לכם על כך וגם על הפעילות הברוכה וההשקעה הגדולה של צוותי צח”י ביישובי הגולן. כמעט מיום הקמתה, מדינת ישראל מתמודדת עם מצבי משבר, אסון וחירום מסוגים שונים. התמודדות עם מצבי משבר מסוג זה במרחב הכפרי נושאת אופי קהילתי ייחודי, כי מעצם היותה קהילה, וההיכרות הקרובה בין האנשים, בולטת הנכונות לסייע, לעזור ולתמוך.

קצת היסטוריה. צוותי חירום יישוביים החלו לקום כבר בשנות ה-90′ המוקדמות ביישובי יהודה ושומרון, כדי לתת מענה קהילתי במצבי משבר וחירום לאוכלוסיית היישוב בכלל, ותושבים שנפגעו, בפרט. המודל של צח”י נבנה כך שיוכשר צוות יישובי המבוסס על אנשי היישוב ומסוגל בשעת משבר, או חירום, לקבל אחריות ויוזמה ולנהל בצורה מיטבית את הגשת הסיוע המידי ביישוב, תוך הפעלת גורמים מסייעים, הן מתוך היישוב והן מחוצה לו. העיקרון הערכי שמנחה את מודל צח”י הוא עיקרון הערבות ההדדית, כדברי מאמר חז”ל: “כל ישראל ערבים זה לזה”.

בשנים האחרונות, הפך צח”י לחלק בלתי נפרד מהיישוב הכפרי במדינה והתגבש מבנה הכולל תפיסת הפעלה, מתכונת של הכשרות ודרכי שימור של הצוותים. תפיסת ההפעלה הזו נועדה לחזק את החוסן הקהילתי.

הייעוד של צח”י הוא לנהל ביישוב את פעולות הסיוע ליחידים, למשפחות ולקהילה באירועי משבר וחירום. בנוסף, צח”י מספק מידע, סיוע פיזי, רפואי, נפשי, חברתי וקהילתי בשלבי ההתמודדות עם המצב ומעניק את היכולת להתמודד עם מצבי משבר וחירום. חברי צח”י הם בעלי תפקידים ביישוב ומתנדבים פעילים, תושבי היישוב, שעברו הכשרות כדי להוות את צוות הסיוע במצבי חירום ומשבר.

מרכז חוסן

ואצלנו? מרכז חוסן גולן, באגף הייעוץ והטיפול, הוקם בשנת 2014, בשיתוף השירות לעבודה קהילתית, במשרד הרווחה והביטחון החברתי. המרכז עובד בשני צירים מקבילים: העלאת המוכנות לחירום ופיתוח חוסן במעגלי הפרט, המשפחה והקהילה.
חלק מתחושת החוסן הקהילתי של תושבי הגולן הוא בזכות צוותי החירום והחוסן שפועלים ביישובים. מרכז חוסן בזמני שגרה וחירום מכשיר, מאמן ומלווה את הצח”י.

הגולן התברך באוכלוסייה חסונה שמאמינה בכוחה של קהילה ורוח ההתנדבות היא גבוהה מאוד. פעילי הצח”י משקיעים הרבה אנרגיות בהכנות הדרושות לטובת שמירה על התושבים, שמירה על הרציפות התפקודית וצמיחה מתוך משברים. במהלך השנה, מתקיימות הכשרות מגוונות לכלל הצוותים וכן מתקיימים תרגילים בשיתוף כיתות הכוננות.
בימים מורכבים אלה, בהם אנחנו נמצאים במצב מלחמה, ניתן לראות איך כל העבודה וההשקעה הרבה שנעשית בימים של שגרה באה לידי ביטוי. כפי שאומר המשפט: “מה שעובד בשגרה – יעבוד בחירום”. 

מנהלת מרכז חוסן, ליאת יורב: “בחודש האחרון, הצח”י עמל קשות על מנת להתמקצע יותר ולהגביר את הכשירות והמוכנות. מעבר להגברת המוכנות, הצח”י גם נותן מענה בפועל לאוכלוסייה, למשל צוותי רווחה ביישובים קיימו מפגשים בקהילה של שיח וקבלת כלי חוסן להתמודדות מיטבית. בנוסף, ניתנו מענים פרטניים בהתאם לצרכים שעלו”.

מה מניע פעיל צח”י להשקיע כל כך הרבה משאבים וזמן בצח”י? 

אבי כהן, יו”ר צח”י שעל: “תחושת הסיפוק לתת מענה לתושבים בהיבטים השונים, לשמור על הרציפות התפקודית. לדעת שהצוות שלי והסגן שלי יודעים להתאים את המענה לצרכים של הקהילה ולהכיל את האירוע ביכולות ובנקודות החוזק שלנו. כבר באותה שבת, סגרנו את שער היישוב והחלטנו על שמירה רציפה. המכלולים פעלו באופן נפלא ושילבו כוחות עם הנהלת היישוב, הרבש”צ , סגן יו”ר צח”י וכיתת הכוננות. ההתנהלות הייתה עם שקיפות, עקביות ושיטתיות. יצרנו שליטה בסיטואציה וניסינו לתת מענה לצרכים הקיימים. אלו עקרונות חשובים בניהול יישוב בעת חירום/ שגרת חירום. שיתוף הפעולה עם כלל הצוותים, שניצלו את הזמן למנף תחומים חשובים כמו הרפואה, הלוגיסטיקה, שדרוג המקלטים ומתן מענה רווחתי לאוכלוסייה העלה את תחושת הביטחון והחוסן של הקהילה.  אני מודה למרכז חוסן, ליאת יורב, ואורן אילון,
על התמיכה והסיוע”.

למען הקהילה

פגשנו את אורן אילון, רכז צח”י במועצה האזורית גולן, עובד סוציאלי במקצועו, שהתמחה בלימודיו במצבי לחץ, טראומה וחוסן. 

אורן: “נכנסתי לתפקיד במרכז חוסן לפני שנתיים ומיד ראיתי את אפקט הקורונה על המתנדבים. הייתה שחיקה גדולה, קושי בשימור מתנדבים והסתגלות לשגרה שמלוּוה הרבה פעמים בירידת מתח ועשייה מועטה. עם זאת, בכל פעם שנפגשתי עם יו”ר צח”י, התפעלתי והתרגשתי מהעשייה שלהם, שכולה מתבצעת על חשבון זמנם הפנוי ובהתנדבות”.
אורן מסייע בתפקידו ליישובים להיערך ככל הניתן למצב חירום, תוך כדי התאמה מרבית לצרכים השונים של כל יישוב. בזמנים מורכבים, כמו שאנחנו חווים עכשיו, המטרה היא לצמצם את הפערים הקיימים, ככל הניתן. 

“אני מצדיע לכל הפעילים שעושים עבודה מדהימה ושמח שיש לי את הזכות ללוות אותם בתקופה זו”.
אנחנו, כל תושבי הגולן, מצטרפים לאורן באמירה זו. לכל צוותי הצח”י של הגולן, המורכבים ממתנדבים שמשקיעים זמן ומשאבים רבים. נשים וגברים שפועלים למען הקהילה, לעזור, לתמוך, לסייע.

מכולנו, תושבי הגולן, מגיעה לכם מילה אחת קטנה, עם כוונה גדולה: תודה!

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?