ויהי אור, ויהי חושך… ויהי אור!

שנאי ברשת החשמל שנשרף השאיר את תושבי שכונת “גמלא” בקצרין ללא חשמל למשך כשבע שעות. חברת החשמל החזירה את החשמל לרשת בעזרת גנרטור נייד ובהמשך החליפה את השנאי הפגום


שמואל לוין

יש אנשים, בעיקר המבוגרים שבינינו, שזוכרים איך נראה היה העולם שלנו לפני בואם של המכשירים הסלולריים ה”חכמים”, בטרם נולדו הרשתות החברתיות הווירטואליות, לפני המצאת ה”ווטסאפ” ואפילו קודם שהיה אינטרנט. הצעירים מסתכלים עלינו ושואלים את עצמם: “הם חיו לפני כל זה?”…

דבר אחד שכולנו מכירים, תלויים בו ואיננו יכולים לתפקד בלעדיו, הוא החשמל. צריך לזכור, שלמרות שהמילה “חשמל” מופיע בתנ”ך, “וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל כְּמַרְאֵה-אֵשׁ”,  (יחזקאל א’ כ”ז), השימוש בתופעה כמקור אנרגיה החל רק בשנת 1880, כאשר המציא תומאס אדיסון את הנורה החשמלית. בארץ ישראל, הוקמה חברת החשמל על ידי פנחס רוטנברג, בתחילת שנות העשרים של המאה ה-20. בתוך פחות ממאה וארבעים שנה, הפך החשמל למצרך כזה, שאם מנתקים אותנו ממנו, אנחנו מרגישים כאילו השמים נפלו על ראשינו.

ראש המועצה, דימי אפרצב: “מיד עם קבלת המידע, יצרתי קשר עם מנכ”לית המועצה ועם קצין הביטחון. הקב”ט פעל מול מחלקת הרווחה ואכן אותר תושב שהיה זקוק לעזרה בהפעלת מכשיר חמצן. האיש טופל וקיבל את הסיוע הרפואי הדרוש לו”

 

זה בדיוק מה שחוו רבים מתושבי רובע “גמלא”, בקצרין, ביום שני, 11 בדצמבר. בערך בשעה שתיים ורבע בצהריים, אירעה תקלה חמורה בתחנת השנאי ברחוב “שיזף” וכתוצאה מכך, נותק כמעט כל רובע “גמלא” מזרם החשמל. התקלה דווחה לחברת החשמל בערך בשעה שלוש וטכנאי ממרכז החברה בטבריה עשה את דרכו אל קצרין, על מנת לאתר את מקור הבעיה ולנסות לפתור אותה.

כאשר התבררה חומרת התקלה, נאלצה חברת החשמל להיערך להחלפת השנאי. אז הסתבר שלא ניתן יהיה לסיים את העבודה באותו יום עצמו. הוחלט להביא לקצרין שנאי נייד מעכו, על מנת לחדש את אספקת החשמל לתושבים, עד אשר יוחלף השנאי השרוף. אכן, בסביבות השעה תשע בערב, הגיע השנאי הזמני (ראו תמונה) וצוותים של חברת החשמל חיברו אותו לרשת החשמל של הרובע החשוך. בשעה תשע וארבעים, התברכו התושבים ב”ויהי אור”. למחרת, יום שלישי, הוחלף השנאי השרוף והתקלה תוקנה באופן סופי וכמעט ללא כל הפרעה לתושבי העיר.

תקלות קורות

בכל זאת, מדובר בתקלה שארכה למעלה משבע שעות ואשר היוותה אירוע חריג למדי בחייה השלווים של קצרין. פנינו אל ראש המועצה, דימי אפרצב וביקשנו את תגובתו. “בזמן הפסקת החשמל, לא הייתי ביישוב אלא בירושלים, עובד בכנסת ובמשרדי הממשלה”, מסר דימי. “בשעה 17:20, קיבלתי עדכון ממנהל המרחב של חברת חשמל על התקלה והפסקת החשמל. הוסבר לי, שמדובר בתקלה בשנאי ושחברת חשמל מביאה שנאי מיוחד, כדי להזרים חשמל לשכונה, בזמן שהטכנאים יפעלו לתיקון התקלה.

“מיד עם קבלת המידע, יצרתי קשר עם מנכ”לית המועצה ועם קצין הביטחון. ביקשתי להתייחס למקרה כאירוע רציני. פעלתי לעדכן את התושבים דרך הרשתות החברתיות ובאמצעות משלוח סמס לדיירי שכונת ‘גמלא’. ביקשתי לבדוק מול מחלקת רווחה, אם יש תושבים בשכונה שהפסקת חשמל גורמת להם בעיה של ממש בגלל ניתוק מכשירים החיוניים לבריאותם. הקב”ט פעל מול מחלקת הרווחה ואכן אותר תושב שהיה זקוק לעזרה בהפעלת מכשיר חמצן. האיש טופל וקיבל את הסיוע הרפואי הדרוש לו”.

שאלנו את דימי, אם תקלה שנמשכת למעלה משבע שעות היא דבר המעורר שאלות לגבי יעילות הטיפול של חברת החשמל בתושבי קצרין המרוחקת.

“יש לנו קשר מצוין עם חברת חשמל”, אומר דימי, “ואני בטוח שלא מדובר ברשלנות כלשהי מצד חברת חשמל. תקלות קורות לפעמים”.

פנינו אל חברת החשמל וביקשנו את תגובתה לתקלה ולהפסקת החשמל הממושכת. הנה תשובת חברת החשמל לפניית “שישי בגולן”: “הפסקת החשמל, ביום 11.12.17, נגרמה כתוצאה משנאי שנשרף. ככלל, טיפול בתקלה מסוג זה אורכת זמן רב מהרגיל – עבודה בשעות החשכה, שינוע של ציוד כבד וצוותי עובדים רבים לתיקון ההפרעה. עם התארכות התקלה, חברת החשמל סיפקה למקום גנרטור, שהובא במיוחד על מנת לאפשר לתושבים לשוב לשגרה. חברת החשמל מתנצלת בפני התושבים על אי הנוחות הזמנית שנגרמה להם”.

כיצד התמודדו התושבים עם הפסקת החשמל הממושכת? גלית, עקרת בית, הייתה מתוסכלת מכך שלא יכולה הייתה לכבס ולבשל באותו יום: “הפסקת החשמל שיבשה לי את לוח הזמנים לכל השבוע, אבל אני מבינה שדברים כאלו קורים”. חלק מן התושבים ניצלו את הפסקת החשמל כדי לצאת לאכול במרכז “איתן” המואר, או לנסוע לחצור ולראש פינה, כדי לערוך קניות ולבלות. אירנה, קשישה בת 67, תושבת “טיילת גמלא”, טיילה בחוץ עם פנס בידה. קשישה אחרת אמרה: “לפחות לא קר הלילה… כי כשקר קשה מאוד בלי התנור החשמלי”. כותב שורות אלו ניצל את הפסקת החשמל כדי לשבת ולקרוא ספר, לאור הנר… דווקא היה נחמד מאוד!

אבל אולי המסר החשוב ביותר מהפסקת החשמל של ה-11 בדצמבר הוא חשיבות הסיוע לתושבים בעלי צרכים מיוחדים. תגובתו של דימי אפרצב והצעדים שנקט על מנת לוודא שמי שתלויים בחשמל מסיבות בריאותיות יקבלו סיוע מידי – היא פעולה הראויה לשבח ודבר שעלינו ללמוד ממנו. בפעם הבאה, שאנו חווים הפרעה בהפסקת החשמל, ובעיקר הפרעה ארוכה, עלינו לבדוק מי בסביבתנו הקרובה צריך חשמל באופן דחוף מסיבות בריאותיות ולדווח על כך לרשויות המתאימות.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?