וולקניזם בגולן – תופעות געשיות מרתקות

רמת הגולן מבורכת בתופעות געשיות ייחודיות ומרתקות, שרבות מהן מוכרות רק למעטים. מהגובות ביער אודם, דרך מניפת זנב היונה בסמוך לצורימן והטיפה הגעשית הגדולה בפארק הוולקני, ועד להר הגעשהקבור בנחל בזלת והכל ממש מתחת לאף

ווקניזם בגולן, טיפה געשית
ווקניזם בגולן, טיפה געשית

קילוחים של לבה רותחת, חלקיקי אש, גזים לוהטים ופצצות געשיות בעבר הרחוק התחוללו כאן התפרצויות געשיות שעיצבו את פני הנוף הגולני. ברמת הגולן תופעות געשיות ייחודיות ומרתקות. עם פרוס עלינו הקיץ, החופש ועונת הטיולים, בחרנו לשלוח אתכם למספר אתרים שנמצאים ממש מתחת לאף ובכל זאת מעטים, גם מבין מדריכי הטיולים, המכירים את פינות החמד הללו.

הגובות ביער אודם

תופעת הגובות, כ-23 בורות הפעורים ברחבי יער אודם, הינה תופעה חידתית שהגיאולוגים טרם הגיעו להסכמה באשר לדרך היווצרותה. קוטרה של הגובה הגדולה והיותר מוכרת ביער אודם הוא כ-250 מועומקה כ-60 מ. הגובות נוצרו, ככל הנראה, מעליית גזים וולקניים מעומק רב ופיצוצים עזים שחוללו כשהגיעו לפני השטח, אך כאמור אין הסכמה מוחלטת באשר לדרך היווצרותן. מומלץ לטייל סביב הגובה הגדולה ביער אודם ולגלות עוד מספר גובות קטנות הנמצאות בסמוך. על שפתה של אחת מהן מצויה בזלת חבלים‘ (להלן). האזור נמצא בשטח אש ויש לבקר בו בתיאום עם הצבא/בסופי שבוע.

איפה? ביער אודם, מול מושב אודם.

מניפת זנב היונה

אחת התופעות הוולקניות המאפיינות את רמת הגולן הם המשושים. קילוח הלבה מתקרר ומתמצק בצורה החסכונית ביותר בטבע, הלוא היא המשושה והמטיילים נהנים מעמודונים (או בשפת הגיאולוגים קולונדות‘) של משושים יפיפיים. משושים ניתן לראות לא רק בבריכת המשושים. מחשוף יפה של משושים המעוצב בצורה מעוגלת המזכירה זנב של יונה, מצוי בסמוך לכפר הצרקסי החרב צורימן.

איפה? בתעלת נט בכביש עפר המוביל לכפר הצרקסי החרב צורימן, בין אלוני הבשן לעין זיוון. נצ 2789/2274.

הטיפה הגדולה

פארק וולקני אביטל מצוי במחצבת טוף ששוקמה עי המועצה האזורית גולן והקרן לשיקום מחצבות. מוצגים בו דגם של אביטלבנטל בהווה ובעבר הרחוק, דגם הר געש פולט עשן ותופעות וולקניות ייחודיות שנחשפו בעת החציבה במקום. אחת התופעות היפיפיות אותן ניתן לראות בפארק הינה טיפה געשית השוקלת בוודאי כמה מאות קילוגרמים, שהועפה אי אז לפני כ-100,000 שנה מלוע הר הגעש אביטל. המאגמה התקשתה וקיבלה צורה של טיפה. טיפה נוספת המוצגת בפארק מוערכת במשקל של מסטונות.

איפה? בפארק הוולקני כ-2 קמ מצפון לעיוון זיוון.

בזלת חבלים

יצא לכם פעם להרתיח חלב? בשכבה העליונה נוצר קרום מעט מוצק כאשר מתחתיו החלב עדיין נוזלי. אותו הדבר קורה לעיתים בקילוח הלבה. לפני כ100,000 פרץ מהר אודם קילוח שכיסה את כל צפון הגולן בלבה. לעיתים הקרום העליון מתקשה ונקרש, אך מתחתיו ממשיכה לזרום לבה נוזלית שגורמת לקיפולים בקרום העליון. כך נוצרים משטחי בזלת ובהם חבליםחבלים של לבה שהתקשתה.

איפה?

* באזור אל פורן (בין מרום גולן לאלרום) ישנם שטחים נרחבים המכוסים בבזלת חבלים. רוב השטח הינו שטח אש ובעייתי לביקור אולם נקודה אחת, קרובה לכביש, הינה מחוץ לשטח אש מעט מצפון להר בראון, בין מרום גולן לאלרום.

* בצמוד לגובה קטנה המצויה מדרום מערב לגובה הגדולה ביער אודם.

קילוח ממלא ערוץ

כולנו רגילים למראות של נחלי הגולן השוצפים, אולם דמיינתם פעם נחל ובו זורמת לבה רותחת???. עדות לזרימה כזו מצויה בירמוך ובנחל סער התוחמים את הגולן מדרום ומצפון. לפני כ-400,000 שנה זרמה לבה מאלחדר שלמרגלות החרמון הסורי, דרך הרוקד ועד הירמוך, מרחק של 92 קמ! שערו בנפשכם באילו כמויות לבה מדובר. קילוח לבה נוסף פרץ מהר אודם לפני כ-100,000 שנה וזרם דרך נחל סער לכיוון הבניאס. עדויות לזרמי הלבה ניתן לראות בירמוך ובנחל סער כמדרגות בזלת בערוץ.

חרוט קבור

כולנו מכירים את מראה הרי הגעש של רמת הגולן הבולטים על פני השטח. אנו נשלח אתכם לביקור בהר געש המצוי מתחת לאדמה הר געש קבור הנמצא בנחל בזלת. התפרצות געשית של מאגמה עשירה בגזים הביאה לבניה של חרוט געשי לפני בערך 5 מיליון שנה. התפרצויות חוזרות ונשנות שחלו באזור לפני כ-4 מיליון שנה כיסו את החרוט הגעשי ולמעשה קברו אותו. בהמשך התחתר נחל בזלת וכך נחשפה לפנינו תופעה מרתקת זו.

איפה? בנחל בזלת בנצ 222/2567. כדי להגיע אליו יש לרדת מהרכב סמוך לגשר שהנחל חוצה בו את הכביש, וללכת כ-400 מבדרך עפר שעל גדתו הדרומית של הנחל.

ולסיום, המלצה: הספר ארץ הרי הגעש מאת דרדורון מור יצא במהדורה חדשה ומעודכנת. הספר מציג בפני הקורא המטייל, אוהב הדעת והארץ את הוולקניזם בעולם ובפרט ברמת הגולן בצורה בהירה וקולחת ומוצגות בו התיאוריות העדכניות לגבי מבנים געשיים שונים בגולן. בספר סיפורים מרתקים על התפרצויות געשיות ברחבי העולם. הספר ניתן לרכישה במתחם התיירות וואסט.

ואם טרם ביקרתם:

פארק וולקני אביטל פתוח 10:00-16:00 בכל ימות השבוע.

בימי חמישי ב20:30 סיור פתוח לקהל, מלווה במיצג אורות.

דפנה מאיר, פארק וולקני גולן

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?