התמודדות הורית עם המצב

ד”ר משה פרחי, ראש המסלול ללחץ טראומה וחוסן, במכללה האקדמית תל-חי, נותן המלצות להורים להתמודדות יעילה בעקבות נגיף הקורונה, מבוססות על מודל מעש”ה


בימים אלה, הורים רבים נאלצים להישאר עם ילדיהם בבית, בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות. חלקם אף נמצאים בבידוד בית. ביטול מסגרות החינוך והנחיות הבידוד הן, בשלב הזה, התרופה הטובה ביותר להפחתת הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה. ברור ששהות בבית יחד עם הילדים עלולה להיות משימה מאתגרת, שבצד הרווחים של זמן איכות עם הילדים, יכולה ליצור גם תחושות כעס ובלבול וכמובן, דאגה ומתח בקרב הילדים.

ד”ר משה פרחי, העומד בראש המסלול ללחץ וטראומה, בחוג לעבודה סוציאלית, במכללה האקדמית תל-חי, ומשמש גם כסגן הקב”ן הראשי של פיקוד העורף, נותן מספר הצעות פשוטות ויעילות, שניתן להסתייע בהן בתקופת השהות הממושכת בבית עם הילדים, המבוססות על מודל מעש”ה שפיתח:

1. צרו מחויבות: העבירו את המסר שכולם יחד וכל אחד עוזר לשני וכמובן, שאתה נמצא עמם  בכל זמן, כל הזמן. חלקו תפקידים ותחומי אחריות. אתם ההורים בתפקיד המקפיד שכל אחד ממלא את תפקידו (ומשתדלים שלא לעשות דברים במקום הילדים).

2. עידוד לפעילות יעילה: חוסר אונים הוא אויב! חשוב לדאוג לפעילות יעילה. הקפידו על שגרת יום: קימה בבוקר, התארגנות, ארוחת בוקר, תכנון יום עם הילדים, כולל שעות מסך ושעות לימוד ושעות משחקי קופסה, שעות הארוחות, פעילות גופנית במסגרת הבית, אפשר גם תחרות בין הילדים, התארגנות לשינה, מקלחות וכו’.

3. הפעלה שכלית: למדו את הילדים מעט על איך מודדים דופק/ חום ובקשו שיכינו טבלה עם   המדדים שלהם. עודדו לתחרויות חשיבתיות כמו: חי-צומח-דומם, משחקים כמו “צוללות”, או כל  משחק קופסה אחר.

4. הבנייה, תכנון וסדר פעילות: צרו לוח זמנים ותכנית פעולה ועבודה לימי הבידוד. מדי יום, שבו עם הילדים, סכמו את אירועי היום – הסבירו במילים פשוטות גם מה אמרו בתקשורת בנושא הקורונה ותכננו עם הילדים את לוח הזמנים של יום המחרת. תכננו כבר מראש את חלוקת התפקידים בין הילדים, כך שהילדים יהיו מגויסים לתפקידים שלהם, כבר מהבוקר.

זה נורמלי לפחד

איך להתמודד עם הפחד שהילדים מביעים? 

ד”ר פרחי מסביר: “המצב בהחלט עשוי לגרום לתחושות לא נעימות וגם תגובות גופניות שונות. צריך לזכור שרגש שלילי כגון פחד, תחושת איום וכדומה, עד גבול מסוים, הוא לחלוטין נורמטיבי ומותר שיהיה. לכן, ניצור סרגל רגשות ונבקש מהילד לדרג מהי עוצמת הרגש שמציק לו ונבקש שיסביר לנו מהו בדיוק הרגש הזה, מה גורם לו ומה צריך לעשות לדעתו כדי שהרגש יפחת בנקודה-שתיים.

מודל מעש”ה, שפיתח ד”ר משה פרחי, אומץ לפני כשנה וחצי על ידי משרד הבריאות, כמודל הלאומי להגשת עזרה ראשונה נפשית, על פיו הוכשרו אנשי כוחות הביטחון וההצלה, מד”א, משטרה, כיבוי אש, זק”א ועוד. המודל, פותח במהלך שנת 2011, לטובת המערך הצבאי הלוחם, בתמיכה ובליווי מנהלי האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות. ייחודיות המודל היא בפשטותו והנגשתו לכלל הציבור, מחד ומאידך, במהירות ויעילות הסיוע. המודל מושתת על כך שהתקשורת עם הנפגע תהיה שכלית ולא רגשית. המודל מושתת על ארבעה עקרונות פשוטים להתערבות מידית במצבי חירום: מ – מחויבות, ע – עידוד, ש – שאלות מחייבות מחשבה, ה – הבניית האירוע והדגשה שהאירוע הסתיים.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?