הסתיים שחזור היכלית ארון הקודש בעין קשתות

בפעם הראשונה בתולדות המחקר הארכאולוגי העולמי, הסתיים שחזור מלא של היכלית ארון קודש בבית הכנסת הקדום עין קשתות והתוצאה מרהיבה ומרעישה בהיבט הארכיאולוגי-מחקרי. בפעם הראשונה בהיסטוריה – דרישת שלום מלפני 1500 שנים


זה החל לפני מעל לעשור בגל אבנים נטוש על מצוק בדרום הגולן ומאז מובילה מועצה אזורית גולן את פיתוח וקימום בית הכנסת העתיק עין קשתות (אום אל קנאטיר). כעת הקומה הראשונה והמרהיבה של בית הכנסת עומדת על תילה והבשורה הגדולה אף יותר היא שבפעם הראשונה בתולדות המחקר הארכאולוגי העולמי, הסתיים שחזור מלא של היכלית ארון קודש בבית כנסת קדום והתוצאה מרהיבה. היכלית ארון הקודש מתנשאת לגובה של 5.5 מטרים, ושוחזרה מהאבנים המקוריות שנמצאו במהלך החפירות הארכיאולוגיות. “ההיכלית בנויה מעל ל-80 אחוז מאבנים מקוריות שנמצאו עד ימים ספורים לפני סיום הבנייה”, מספר ישו דריי, שיחד עם הארכאולוגית אילנה גונן ופרופסור חיים בן דוד מבצעים את הפרויקט. “במהלך השחזור היו שאלות שלא הצלחנו לענות עליהן, והן נפתרו בזמן מציאת הפריטים האחרונים בימים אלה. זה משהו אחר לגמרי, אין שום מקבילה לזה בשום מקום בעולם. עשרות מאמרים תיאורטיים נכתבו על היכליות ורק בעין קשתות נבנתה היכלית שלמה. זה יספק נקודת השוואה לכל המחקרים שיבואו בעתיד. מה שברור לגמרי – בפעם הראשונה בהיסטוריה מקבלים ד”ש מלפני 1500 שנה מקהילה יהודית שחיה בגולן”.

ההיכלית נבנתה בצמוד לקיר החזית הדרומית הפונה לירושלים והשתמרה כמעט בשלמותה. במה ולה גרם מדרגות מעוצב וכן כרכוב מעוטר בתבליט ביצים נתגלו במקומם המקורי באתר, בעוד ששאר הפריטים בהם עמודים מעוטרים בתבליטים עשירים של גפן, וורדות, קשתות ועיטורים גיאומטריים אחרים, נמצאו במפולת שסביבה. בראש כל עמוד תבליט מנורת שבעת הקנים המלווה בסימנים יהודיים מובהקים: מחתה, שופר וארבעת המינים.

אלי מלכה, ראש מועצה אזורית גולן: “האתגר המאוד מיוחד לקומם מחדש בית כנסת מאבניו המקוריות היה גדול, וחייב אותנו להיכנס למיזם החשוב הזה. תוך כדי העבודה היה ברור שזהו מבנה מפואר. השלמת היכלית הקודש היא גולת הכותרת”

אורן זינגבוים, מנהל מרחב גולן ברשות העתיקות: “הממצא עצמו מיוחד ומרעיש. היכלית שניתן לשחזר זה חריג ואין לזה אח ורע במחקר הארכיאולוגי. המשמעות של הממצא היא גם הפאר של בית הכנסת וגם החשיבות שלו לקהילה שחיה בו. מבנה כל כך גדול ומפואר של היכלית ארון קודש בבית כנסת כה גדול ומפואר, מהווה עדות לחשיבות של מוסד בית הכנסת כמרכז החיים בקהילה היהודית והחיבור של התושבים היהודים לקרקע בתקופה ההיא. היוזמה של המועצה להיכנס לפרויקט כזה היא יוזמה ברוכה למחקר של ארץ ישראל והגולן.”

אלי מלכה, ראש מועצה אזורית גולן: “לפני כעשור, כשהוצגה לי חורבת האבנים ונאמר שזה כנראה בית כנסת ואם כן, ניתן יהיה לקומם אותו מחדש – זה נראה היה דמיוני. אבל האתגר המאוד מיוחד לקומם מחדש בית כנסת מאבניו המקוריות ולחדש את הקשר עם היישוב היהודי שחי בכשלושים כפרים בפריחה ובשגשוג בתקופת המשנה והתלמוד היה גדול, וחייב אותנו להיכנס למיזם החשוב הזה. תוך כדי העבודה היה ברור שזהו מבנה מפואר. השלמת היכלית הקודש היא גולת הכותרת. במעלה הדרך הכריזה הממשלה על המקום כאתר מורשת לאומי. הכרזה זו אפשרה תקצוב של הממשלה ומחייבת אותנו בפיתוח המתחם ברמה בין לאומית. אני צופה שעם סיום עבודות הפיתוח ובניית המבואה יפקדו את עין קשתות מבקרים רבים מהארץ ומחו”ל.

“אני מבקש להודות לאבי שרון ואגף הנדסה וכמובן לצוות המקצועי פרופ’ חיים בן דוד, ארכיאולוגית אילנה גונן והאיש שהצליח לממש את הקימום המשמר, יהושוע דריי”.

בחודשים הקרובים תבצע המועצה את עבודות הפיתוח הסביבתי כדי להעמיד אתר ברמה בין לאומית לעשרות אלפי המטיילים.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?