הסכם אינו מטרה

יחד עם השמחה המובנת על היתכנות מפגש בין טראמפ לקים וקיומו ממש, כדאי לזכור שהסכם אינו המטרה. המטרה היא אחת: פירוז מוחלט של צפון קוריאה מכוחה הגרעיני


המפגש ההיסטורי בין נשיא ארה”ב לנשיא צפון קוריאה משמח כל שוחר שלום בעולם. טוב יותר כשמדברים ולא כשיורים, כשנושאים ונותנים ולא כשמאיימים.

אין זה מקרה, שהמשא ומתן נפתח דווקא כתוצאה ממדיניות תקיפה ואקטיביסטית מצד הנשיא טראמפ כלפי צפון קוריאה. פייסנות כלפי דיקטטורים נתפסת כחולשה ולכן מרחיקה את השלום ומקרבת מלחמה.

עצם המפגש הוא בשורה חשובה ומשמחת, אבל חשוב לזכור – הסכם אינו מטרה. הוא אמצעי להשגת מטרות. המטרה היא אחת: פירוז מוחלט של צפון קוריאה מכוחה הגרעיני.

הדיפלומטיה היא המשך המלחמה בדרכים אחדות. הדיפלומטיה, כמו המלחמה, היא כלי, אמצעי. כמובן שהיא כלי עדיף לאין ערוך; היא חוסכת דם, סבל ומשאבים. אך כמו מלחמה, היא נבחנת בהשגת המטרות. הסכם כושל, עלול להמיט אסון.

כזה היה “הסכם מינכן”, בין בריטניה לגרמניה הנאצית. “הבאתי שלום בדורנו”, התרברב צ’מברליין ואנו יודעים מה קרה. כזה היה הסכם הגרעין האיראני. אובמה העדיף בצדק את האופציה הדיפלומטית על הצבאית והכלכלית, אבל שכח שמטרתה הייתה הפסקת תכנית הגרעין האיראני. במקום זאת, הוא חתם על הסכם שהפך את איראן למעצמת-סף גרעינית, הסיר ממנה את הסנקציות שנועדו לדחוק אותה לפינה ולאלץ אותה להפסיק את תכניתה.

מה קרה בשני ההסכמים הללו ובעוד רבים דומים להם? המנהיג, שניהל את המו”מ מטעם העולם החופשי עם הדיקטטור, נשבה בתהליך והיה להוט לסיים אותו בהסכם. כשהוא נסחף למסלול הזה, האויב זיהה זאת והוא תומרן להסכם בכל מחיר, שמשמעותו היחידה היא הסכם רע, המשרת את האינטרס של הדיקטטור.

האם הדבר עלול לקרות גם במו”מ בין טראמפ לקים? ודאי שכן. לכן, אין כל מקום לאופוריה.

הדיפלומטיה היא המשך המלחמה בדרכים אחדות. הדיפלומטיה, כמו המלחמה, היא כלי, אמצעי. כמובן שהיא כלי עדיף לאין ערוך; היא חוסכת דם, סבל ומשאבים. אך כמו מלחמה, היא נבחנת בהשגת המטרות. הסכם כושל, עלול להמיט אסון

אופטימיות זהירה

ישנם סימנים חיוביים שנותנים מקום לאופטימיות. האחד הוא פרישת ארה”ב מהסכם הגרעין האיראני. בצעד זה, הפגין טראמפ תעוזה, תבונה מדינית ומנהיגות. מעטים המנהיגים שהיו נוהגים כך. יש לקוות שהוא יפגין אותה נחישות במו”מ עם צפון קוריאה. עם זאת, יש לזכור שהסכם הגרעין האיראני היה הבייבי של אובמה, שנוא נפשו. איך הוא ינהג בהסכם שהנו “בייבי” שלו?

סימן חיובי נוסף, אולי החיובי ביותר, הוא שמסמך העקרונות עליו הוא חתם עם קים מדבר בפירוש על פירוק חצי האי הקוריאני מן הגרעין. לתוצאה טובה מזו, בשלב זה, קשה לצפות.

אולם יש לזכור, שקוריאה כבר הפרה ברגל גסה הסכמים דומים עם נשיאי ארה”ב. מפגש הפסגה הוא חסר תקדים, אך הסכמים כבר היו והופרו. אם מנהיגי איראן היתלו באובמה במו”מ, מנהיגי צפון קוריאה היתלו בנשיאי ארה”ב אחרי ההסכמים. לכן, ההסכם המפורט חייב להיות מעשי, עם יכולת אמתית לפיקוח אחר ביצועו.

על טראמפ לזכור שאינו מנהל מו”מ עסקי, אלא הוא מנהיג העולם החופשי, שמנהל מו”מ עם דיקטטור רחצני ומטרתו היחידה היא למנוע ממנו נשק גרעיני.

הערה על הביקורת על כך שטראמפ נושא ונותן עם דיקטטור רצחני ובכך נותן לגיטימציה לפגיעה הקשה בזכויות האדם בארצו: זו אכן בעיה, אבל הדיקטטור הצפון קוריאני עם נשק גרעיני מסוכן לעולם ולאזרחי ארצו לאין ערוך יותר, מאותו רודן ללא נשק גרעיני. הגרוע מכול הוא השלמה עם הדיקטטורה ועם הגרעין, כמו בהסכם הגרעין האיראני.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?