הסיפור של הצלת אוסף בית גורדון

עשרות אלפי ספרים מראשית הציונות מצאו לאחרונה בית חדש בספריית המכללה האקדמית כנרת. אוסף הספרים של בית גורדון בקיבוץ דגניה, אחד המוזיאונים הוותיקים בישראל, נתרם על-ידי חברי הקיבוץ, ויוכל לשמש את הציבור הרחב לאחר שיקוטלג מחדש


אוסף הספרים של בית גורדון מצא לאחרונה בית חדש בספריית המכללה האקדמית כנרת. בית גורדון בקיבוץ דגניה, אחד המוזיאונים הוותיקים בישראל תרם לאחרונה את אוסף הספרים שלו, עשרות אלפי ספרים שהם למעשה הספרייה ששימשה את ראשית הציונות בארץ, לספריית המכללה האקדמית כנרת. האוסף, כולל עשרות אלפי ספרים, במגוון שפות, רבים מהם נדירים ועתיקים. אחרי מאמצים רבים ניאותו חברי קיבוץ דגניה, בו שוכן בית גורדון לתרום את האוסף לספריית המכללה שם יזכה לקטלוג מחדש (כיום מקוטלג בשיטה העתיקה – לפי גודל פיזי ויום הגעה לספרייה) ויוכל לשמש מחדש את הציבור, הסטודנטים במכללה וחוקרי ארץ ישראל.

 

הסיפור של האוסף הוא סיפור ראשיתה של הציונות – ספרים שנאספו אחד אחד על ידי מקימי הקיבוץ, כוללים ספרים רבים בהיסטוריה, בגיאוגרפיה ובחקלאות של האזור, והצטברו עם השנים לאוסף אדיר ממדים כאשר במוזיאון שמורים גם כל כתביו של א.ד. גורדון. רק לאחרונה, מתוך דאגה לעתיד הספרים ולאובדן של ספרים נדירים ויקרי ערך, נענו בקיבוץ לבקשת המכללה והסכימו להפקיד את האוסף בידיהם. חברי הקיבוץ המפעילים את בית גורדון בעשרות השנים האחרונות צפויים לקחת חלק בתהליך השימור והקטלוג מחדש של הספרים לפי השיטה המודרנית.

בין הספרים הנדירים ניתן למצוא את ספר המסע בצרפתית משנת 1884 “סוריה היום: מסעות בפיניקיה, לבנון ויהודה”. הספר גדול העמודים מתאר בהרחבה ובאופן לא מוכר אזורים רבים בארץ ישראל של אותה התקופה, וכולל גם מפות ואיורים

בין הספרים הנדירים ניתן למצוא את: 4 כרכים של “פיזיקה סקרא” פירוש של התנ”ך עם ציורים יפהפיים וכיתוב בלטינית, בכתיב מעורב עם עברית ויוונית, משנת 1700, ספר של הנרי בייקר טריסטראם, מחוקרי ארץ ישראל הראשונים עם ציורים מופלאים של ארץ ישראל. סיפורי טבע לילדים של מנדלי מוכר ספרים, הכל בעברית, מספקים הצצה מדהימה לשמות השונים שהיו לדברים אז והיום, כרכים מתוך סדרת ספרי ענק שכוללים ציורים של הצייר שהתלווה לנפוליאון במסעותיו באזור ומתארים את הטבע והנופים בארץ ישראל ובמצרים.

 

מטרה חשובה ביצירת אוסף בית גורדון הייתה לאסוף ידע וספרות חקלאית מתקדמת מכל העולם על מנת להביא את הקדמה החקלאית לארץ. דוגמא לכך היא ספר נדיר ביופיו בנושא גידול תרנגולות בשם “הספר המאויר של העופות” שחיבר החוקר לואיס רייט ופורסם בבריטניה בשנת 1875. הספר גדול המידות ועב הכרס, שאין עותק אחר ממנו בספריות בארץ, כולל הדרכה חקלאית ואיורים מופלאים של העופות בשחור לבן ובצבע. ברוח התקופה של בריטניה במאה ה-19, הספר כולל גם הדרכה לגידול תרנגולי קרבות. ספר נדיר וחשוב נוסף, אשר עד עתה היה צריך להרחיק לספריות גדולות באירופה בכדי לעיין בעותק שלו, הוא ספר המסע בצרפתית משנת 1884 הנקרא “סוריה היום: מסעות בפיניקיה, לבנון ויהודה” (la syrie d’aujourd’hui). הספר הוא פרי המסעות שערך באזורינו בשנות השבעים של המאה ה-19 לואי דה לורטה, חוקר מאוניברסיטת ליאון. הספר גדול העמודים מתאר בהרחבה ובאופן לא מוכר אזורים רבים בארץ ישראל של אותה התקופה, וכולל גם מפות ואיורים.

צילום: אלכס רוגובסקי

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?