החרוב כגידול חקלאי

גידול חדש בגליל העליוןחרוב כמטע מסחרי לתעשיית מוצרי מזון טבעי ובריא. תשומות הטיפול בחרוב נמוכות והדרישה תעשיות המזון הולכת וגדלה


עץ החרוב ((Ceratonia siliqua .L נטוע מזה אלפי שנים בארץ ונזכר בתלמוד ובמשנה כפרי שהארץ התברכה בו, אך לא קיים כגידול חקלאי מבוקר. השנה יינטעו כ-700 דונם, בעלות 6,500 שח לדונם, בשטחים החקלאיים של הקיבוצים דן, דפנה, חולתה, גדות, עמיעד ובחוות המטעים המחקרית של החברה לחקלאות, במועצה האזורית הגליל העליון. בשנה הבאה, יימשכו הנטיעות בקיבוצים נוספים.

סמנכל פיתוח עסקי בחברה לפיתוח הגליל, רונית בדלר: “הבחירה בגידול מטעי חרוב משקפת את החשיבה שמתבצעת בארגון, לגבי פרופיל הגידולים העתידי באזור הגליל, על רקע עלויות המים הגבוהות. היקף ההשקעה, צריכת המים והעלות השנתית של גידול החרוב נמוכים והתמורה לדונם ולקוב מים צפויה להיות משתלמת יותר ביחס לגידולי גדש. כמו כן, קיימת מחשבה על הגדלה עתידית של שרשרת הערך לתעשייה ולמחקר מקומיים. מאחר שקיים כבר הסכם מסחרי, עם היזם, לרכישת כלל הפרי לייצוא, יש מקום לביטחון והשקעה נוספת“.

ליד: החרוב, כגידול אינטנסיבי, יהווה תחליף לגידולי שדה אחרים, שרווחיותם הולכת ויורדת בעמק החולה. מטע חרוב יוכל לתת תפוקה מסחרית גם בתנאים של מחסור במים. ניתן לטעת חרוב גם בקרקעות שוליות, תוך ניצול מים שוליים

החרוב, כגידול אינטנסיבי, יהווה תחליף לגידולי שדה אחרים, שרווחיותם הולכת ויורדת בעמק החולה. מטע חרוב יוכל לתת תפוקה מסחרית גם בתנאים של מחסור במים. ניתן לטעת חרוב גם בקרקעות שוליות, תוך ניצול מים שוליים, מאחר שצריכת המים שלו נמוכה וגם זו תינתן רק כתוספת אפשרית, לאחר גשמי החורף. לתכנית גידול החרוב, בשטחי החקלאות בגליל, שותפים משרד החקלאות, החברה לחקלאות במועצה האזורית הגליל העליון ומופ צפון, במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל. על פי הבדיקות שנעשו בשנתיים האחרונות בגליל, הגידול, על כל שלביו, חוסך בידיים עובדות, דורש מעט מאוד גיזומים וטיפול והקטיף יתבצע באופן מכני.

דרישה עולמית גוברת

הדרישה העולמית לצריכת פרי החרוב ומוצריו עולה כל העת, בהתאמה לדרישה למזונות טבעיים ובריאים, אך כיום בעולם אין אבטחת אספקה. באזורי הגידול הקיימים בעולם, אין עדיין גידול אינטנסיבי ומבוקר והחרוב גדל טבעי לחלוטין, בהתבססות על מזג האוויר ומשקעים בלבד. בתעשיית המזון, דרושה אספקת תוצרת אמינה, קבועה ולאורך זמן, שלא קיימת בשוק הנוכחי של פרי החרוב. השוק העולמי של תעשיית זרעי החרוב, שנמצא בראשיתו, כבר צורך כיום מעל 40,000 טון (קצב שיעור גידול שנתי ממוצע של 5%) שהם כ-200 אלף דונם של גידול אינטנסיבי.

למימוש גידול ושיווק החרובים לתעשיית המזון, מובילה החברה לפיתוח הגליל את הפרויקט הכולל התקשרות בין קיבוצי הגליל העליון לבין החברה היזמיתדרך החרוב בעמ“, שלה חוזים ארוכיטווח, במחיר מובטח, למכירת פרי החרוב וכפועל יוצא, תוכל להתחייב ולרכוש את מלוא התוצרת מהחקלאים והעברתה למפעלי מזון בארץ ובעולם. זוהי התקשרות ראשונה מסוגה בארץ. כמו כן, בוחנת החברה לפיתוח הגליל כניסה לשותפות בחברתדרך החרוב“, במטרה לפתח חוליות נוספות בשרשרת הערך של התעשייה והמחקר.

עם העלייה בצריכתמזון בריאות“, פרי החרוב יופנה גם לתעשיית הפארמה, תמציות חרוב ישולבו כתוספי מזון (פרוביוטיקה), כחלק ממחקרים קליניים במערכת העיכול, כמו גם מזון לחולי סוכרת, מצבי שובע ולבריאות הפה

מזון בריאות

תעשיית המזון מייצרת מהחרוב מוצרים רבים: דבש חרובים, מולסה, בסיס סוכר, סיבי חרוב וגם קוסמטיקה. זרעי החרוב מכילים רכיב ייחודי שהנו גלטין מן הצומחגאם” (GUM), המשמש בתעשיית הגלידות האיכותיות, יוגורט ומזון לתינוקות, כמייצב מזון הנחשב לאיכותי מבין מייצבי המזון. עם העלייה בצריכתמזון בריאות“, עולה גם הביקוש למוצר טבעי זה. פרי החרוב יופנה גם לתעשיית הפארמה, תמציות חרוב ישולבו כתוספי מזון (פרוביוטיקה), כחלק ממחקרים קליניים במערכת העיכול, תחום הנמצא בביקוש אדיר בעולם, כמו גם מזון לחולי סוכרת, מצבי שובע ולבריאות הפה.

פריחת החרוב מתקיימת בחודשים ספטמבר עד נובמבר, בהם לדבורים אין מגוון נרחב של אלטרנטיבות לרעייה, כך שבנוסף ליתרונות הכלכליים, בגידול החרוב, יש לציין את תרומתו להגדלתשטחי רעייהלדבורי הדבש, כעצים צוּפניים, לחיזוק מושבות הדבורים הנכחדות, החיוניות להאבקת גידולי החקלאות והבר.

עץ החרוב צומח לגובה של עד 12 מטרים ובקוטר כ-1 מטר. העץ מאריך שנים (עד מאתיים שנים), בעל שורש חזק שגדל באדמת סלע וטרשים, עמיד לאירועי אקלים קיצוניים ובאירועי שרפה מהווה חיץ בפני התפשטות שריפות בשל בעירתו האטית. פרי החרוב הוא תרמיל בשרני וגלדני. ראשיתו בצבע ירוק. בהבשלה, הוא מקבל צבע חום ומתיקות, אך מתייבש ומתקשה מאוד. התרמיל באורך 10-20 סמ, רוחב 3-4 סמ, ישר או קמור מעט ופחוס בצורת חרב ומכאן כנראה שמו של העץ. בתוך הפרי, מחיצות רוחב, בהן גרעינים, בין 5-20 בכל פרי. עשיר בסוכר וחלבון.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?