הגולן – פתוח לקליטה?

הקורונה פותחת אפשרות לצמיחה דמוגרפית וקליטה איכותית בגולן. האם נשכיל לנצל את חלון ההזדמנויות?


יעקב שה לבן, יונתן

להוציא לימון מהלימונדה” / “להמציא את עצמך מחדש” – לצד המיאוס מקלישאות הקורונה, עלינו לפתוח עיניים ולהבין את ההזדמנויות שכפתה עלינו המגפה הארורה. השבוע, שוחחתי עם עובדת בארגוןנפש בנפש“, המסייע לעולים ממדינות צפון אמריקה. היא שיתפה בעומס הרבבחודשים האחרונים, נרשם גידול של מאות אחוזים בבקשות של משפחות מארהב וקנדה לעלות ארצה.

הצורך הכי גדול לעולים הוא קהילה תומכת. קשיי תעסוקה וחינוך הם משהו שמהגרים תמיד יתמודדו אתם, אך קהילה חזקה ותומכת, שמסייעת לגשר ולתווך את פערי השפה והתרבות, הם המפתח להתגברות על יתר האתגרים

כבן לעולים מארהב, אני מרשה לעצמי לומר שהצורך הכי גדול לעולים הוא קהילה תומכת. קשיי תעסוקה וחינוך הם משהו שמהגרים תמיד יתמודדו אתם, אך קהילה חזקה ותומכת, שמסייעת לגשר ולתווך את פערי השפה והתרבות, הם המפתח להתגברות על יתר האתגרים.

במקביל, מתחוללות שתי תנועות משמעותיות בישראל:

מחד, הביקוש למעבר לאזורים כפריים הוכפל, ומאידך, 50% מחברות ההייטק שוקלות לעבור לעבודה חלקית או מלאה מהבית. כך, למשל, חברת הענקאינטלכבר הודיעה לעובדיה להיערך להמשך עבודה מהבית, לפחות בשנה הקרובה.

קחו את מה שנכתב עד כה, והבנתם לאן אני חותרהגולן יכול וצריך לעשות מהלך ולהיות חלק ממהלך ציוני ראשון במעלה: קיבוץ גלויות ויישוב הארץ.

הזדמנות כפולה

נפתח לנו כאן חלון הזדמנויות כפול לקליטה איכותית בגולן: עולים חדשים והייטקיסטיםההייטק הוא כיום מנוע הצמיחה החזק ביותר של מדינת ישראל. לא סתם, החלום העדכני של האם היהודייה הוא בן הייטקיסט.

הנתונים מתחברים לתמונה כוללת של חלון הזדמנויות, בו נוכל לקלוט לכאן עובדים מעולם ההייטק, אולי אף כקבוצה מאותה החברה, אולי בתיאום עם החברה עצמה. לצדם, עולים דוברי אנגלית, בעלי מקצועות, שיכולים לתת שירותי מעטפת ועוד לא הזכרתי את הבסיס הקיים. לגולן ולגליל ייחודיות בעיקר בתחומים בהם משתלבים ההייטק והחקלאותפוּדטֶק ואגרוֹטק.

מצפוןמערב לנו, הוקמה חממת הפוּדטֶק בקריית שמונה ומדרוםמערב, הושק באפרילמרכז כנרת ליזמות וחדשנות“. החסם העיקרי שמונע מאנשים לעבור לכאן, התעסוקה, משתנה דרמטית לאור הקורונה. אני מקבל טלפונים מחברים שכבר שנים מפלרטטים עם החלום לגור בגולן ועכשיו, הוא הופך למציאות, בעידן העבודה מהבית.

למה לנו עכשיו?

נשים רגע ציונות בצד. אחת האמירות השכיחות שאני שומע היאאת הקיים אנחנו בקושי מחזיקים, אתה רוצה להביא עוד?”, או לחלופיןעזוב אותי, תן לי את השקט שלי“.  ובכן, גוף שלא יתחדש ויצמח, סופו לקמול ולנבול. זה נכון לחברה כלכלית ונכון שבעתיים לחברה אנושית ולקהילה.

מעבר לכך, במקום להתלונן על (חוסר) איכות הכבישים, התשתיות ומערכת הבריאות באזור, צמיחת אוכלוסייה תביא בהכרח להשקעה ממשלתית גדולה יותר.

אפשר להסכים או להתווכח על חזון ראש המועצה, שמבקש להכפיל את האוכלוסייה בגולן בתוך עשורעצם הצבת יעד צמיחה הוא כיוון נכון וגם אם הקצב יהיה מדורג יותר, הצמיחה הכרחית.

אז מה עושים?

ראשית, מפנימים שאנחנו נמצאים בחלון הזדמנויות. החלון פתוח בתקופה הקרובה, מקסימום בשנה הקרובה. אחר כך, הוא ייסגר.

אם נשכיל להירתם הן כיישובים והן כקהילת הגולןכולנו נרוויח. כציבור, עלינו לתת רוח גבית להנהגות היישובים ולהנהגת הגולן הנבחרת ללכת למהלכים שיאפשרו קליטה

חסם אחד שמחייב פתרון הוא דיור זמין, מעבר להיצע הנוכחי אם נשכיל להירתם הן כיישובים והן כקהילת הגולןכולנו נרוויח. כציבור, עלינו לתת רוח גבית להנהגות היישובים ולהנהגת הגולן הנבחרת ללכת למהלכים שיאפשרו קליטה.

חסם אחד שמחייב פתרון (וישנן כמה הצעות שראויות למאמר נפרד) הוא דיור זמין, מעבר להיצע הנוכחי. כאן, העבודה היא של נבחרי הציבור בעיקר.

החסם השני, הן לעולים והן להייטקיסטיםקליטה מיטבית בקהילה. ההייטקיסטים מחפשים משהו שונה מהעיר. קהילה שתשכיל לחבק קבוצה כזו תרוויח קליטה איכותית שתתרום המון, הן ליישוב ובהמשך, גם לכל הסביבה, עם הגעת עוד עובדים ובעקבותיהם, עוד חברות גדולות שיזדקקו לשירותי מעטפת ויזניקו את הכלכלה הגולנית.

העולים לא יצליחו ללא חיבוק וליווי של הקהילה. אם אנחנו רוצים לקחת חלק במעשה הציוני של קיבוץ גלויות, זה דורש מאתנו מאמץ. חבר שהחל הליך קליטה בגולן שיתף אותי בקושי שחווה, לאור העבודה שאשתו העולה מתקשה מאוד לדבר עברית. להרגשתו, הצבריםחסרי הסבלנות לא מוכנים להתאמץ כדי לקלוט אותה, מה שידחוק אותה אוטומטית לגטו אמריקני“, שם היא תרגיש בנוח לצד דוברי שפת האם שלה. רוצים עלייה, אינטגרציה, כור היתוך? זהו מאמץ הדדי.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?