גידולים חקלאיים חדשים מגיעים לגליל

תות שדה בגולן? כן, כן וגם קינואה, מורינגה, קנבוס ורוזמרין. הגידולים הוצגו בכנס חשיפה לחקלאים שערך המרכז לחקלאות חכמה ברמת הגולן


האולם של מרכז המבקרים “קסם הגולן” שבקצרין שימש אכסניה לאירוע חשיפה ראשון לחקלאי האזור, בנושא חלקות מודל וגידולים חדשים. המפגש, בהובלת המרכז לחקלאות חכמה גליל-גולן, מהווה המשך ישיר לכנס החדשנות בחקלאות, שהתקיים בחודש פברואר השנה, ב”גליליון”.

למרות מזג האוויר השרבי שפקד את האזור, היה האולם מלא מפה לפה וכ-200 חקלאים ומרכזי משקים, מרחבי הגליל והגולן, לקחו פסק זמן מעבודתם והגיעו להתרשם מתוצאות המחקרים. הקהל קיבל הסברים על הנעשה בחוות ובחלקות החקלאיות, שמנוהלות על ידי מו”פ צפון, שמע על גידולים פוטנציאליים חדשים והתעדכן במסלולי המימון והתמיכות של משרד החקלאות.

את האירוע פתח סגן ראש המועצה האזורית גולן, אורי קלנר, שבירך את הנוכחים וקרא לחקלאים להעז ולנסות לבחון את הגידולים החדשים שהוצגו לפניהם ולנסות לגדל חלק מהם, גם אם באופן ראשוני ובקנה מידה קטן.

בקבוצה הראשונה, נמנים מורינגה, רוזמרין והמפ (קנבוס), הנחשבים כולם כמזונות-על, או בעלי רכיבי-על, או שיש להם ערך רב בחיבור להמשך שרשרת הערך, הכרוכה בתעשייה המושתת על מגוון חומרים ייחודיים, המופקים מחלקים שונים של צמחים אלו

לאחר מכן, התקיים “מרתון סקירת גידולים”, במהלכו, הציגו חוקרי מו”פ צפון את הגידולים השונים שהמו”פ בוחן בגבהים, קרקעות ותנאי גידול שונים. לכל גידול הוקדשו כארבע דקות, שבהן הוצגו תוצאות המחקרים בשטח וכן צורפה התייחסות כלכלית, שכללה השקעות כרוכות, רווח צפוי, בחינת דרישות השוק המקומי והעולמי, פדיון ממוצע לאורך חודשי השנה ומגמות הדרישה/פדיון בשנים האחרונות. בין הגידולים שנסקרו היו אבוקדו, קינואה, שקדים, ליצ’י, אוכמניות ופירות יער, תות שדה ועוד. שפע הגידולים שנסקרו הוא ביטוי לפעילות המחקרית הענפה, שמבצעים חוקרי המו”פ, במטרה לפתח עבור חקלאי האזור פרוטוקולי גידול וידע יישומי רלוונטי.

אנשי היחידה העסקית של מיג”ל, בהובלת ד”ר אורנה הראל, הציגו את המתודולוגיה שפיתחו, יחד עם מנהלת החברה לחקלאות עתירת ידע בגולן, ד”ר דפנה מיכאלי, לסריקת כדאיות ההכנסה של גידולים חדשים שונים לאזור.

תמיכות משרד החקלאות

בהמשך, הוצגה על ידם רשימה חלקית של גידולים שקיבלו ניקוד גבוה וגידולים אחרים שכדאיות הכנסתם לאזור נמוכה (כל זאת, כאמור לפי, המתודולוגיה המוצעת). בקבוצה הראשונה, נמנים מורינגה, רוזמרין והמפ (קנבוס), הנחשבים כולם כמזונות-על, או בעלי רכיבי-על, או שיש להם ערך רב בחיבור להמשך שרשרת הערך, הכרוכה בתעשייה המושתת על מגוון חומרים ייחודיים, המופקים מחלקים שונים של צמחים אלו. בין הגידולים שדורגו ככאלו שכדאיות הכנסתם נמוכה מצויים לדוגמה שלפח ובמיה, שגודל השוק או הפדיון המוגבל שלהם נמצאו כלא מצדיקים את ההשקעה הכספית והתפעולית העצומה במשאבים.

מנהל ענף הגולן במחוז הצפון של משרד החקלאות, שחף רונן, סקר בפני הנוכחים את מסלולי המימון ונהלי התמיכה, שמעמיד המשרד לטובת החקלאים, כגון נוהלי גידולי נישה ותמיכה בטכנולוגיות חדשות ועודד אותם להגיש בקשות לתמיכה.

המארגנים ביקשו להודות לאנשי הוועדה החקלאית של הגולן, בראשות גיל סופר, על האירוח הלבבי והביעו תקווה שהמפגש הנוכחי ישמש קרש קפיצה לדיאלוג פורה בין החקלאים, שמביאים אתם ניסיון ארוך שנים ותובנות חשובות, לבין אנשי המרכז, בכלל וחוקרי מו”פ צפון, בפרט. לאור האווירה הטובה ששררה באירוע, נראה לנו שאפשר כבר להתחיל את הספירה לאחור לקראת ההתכנסות הבאה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?