בדיקת תפילין ומזוזות – הרבה יותר מסת”ם

כמה מאתנו יכולים לסמוך באמת על כשרותן של המזוזות שאנו מתקינים למעננו ולמען באי ביתנו? אתר חדשני ומעוצב שהקים בצלאל ארליך, סופר סת”ם ומגיה מוסמך, והעלה לאינטרנט לאחרונה מציע שירות חשוב מאוד גם לחילוניים – בדיקת תפילין ומזוזות באמצעות מחשב


 בית ישראל, חילונים ודתיים כאחד, נוהגים להתקין מזוזה; מעטים בהם מבינים גמורים בכשרות הלכותיה. מהפער בין מסורת לדקדוקי הלכות מרוויחים לא מעט גורמים, ש”מזכים” אותנו לא אחת בכלי קודש פסולים לשימוש.

הקפדה על “קוצו של יו”ד”, בכתיבת מזוזות, תפילין וספרי תורה מחייבת בדיקתם בידי בוחנים, אם עמדו בשורת הלכות ארוכה ואינם חלילה מכשילים את הציבור.

התהום שבין רצון תמים לדבוק במסורת ישראל, לבין התמצאות בהלכות כתיבת סת”ם, הולכת ונמחקת הודות לאתר חדשני ומעוצב להפליא, שהקים בצלאל ארליך והעלה לאינטרנט לאחרונה. לדבריו יש כאן מטרה ערכית גדולה, מעל לצד העסקי.

ארליך, תושב חספין, עלה לגולן לפני 40 שנה כתלמיד בכולל של הרב גורן, היה בצוות המקים של מדרשת הגולן, גזבר המועצה האזורית, וב-14 השנים האחרונות הוא סופר סת”ם ומגיה מוסמך; כותב ומוכר ספרי תורה, תפילין ומזוזות. בנוסף, הינו מוסמך כבודק סת”ם וגיבש קבוצה של סופרי סת”ם, אותם הוא מייצג בשיווק ובמכירות. זאת נוכח הביקוש הרב בתחום והצורך בגיוון מבחינת רמת ההקפדה ההלכתית, יופי הכתב, הסגנון, לפי העדות השונות וממילא יש לכך השפעה על היכולת לתת מגוון מוצרים ברמות מחירים שונות.

בראיון עימו ערב חג הפסח, הוא חושף מעט מסוגיית כשרותם של מזוזות, תפילין וספרי תורה, הן למען מבינים והן למען מי שרק מבקשים מעט מטעמה של יהדות בבתיהם.

“כתיבת ספר תורה אורכת כמו הריון”, אומר ארליך, “תפילין יום וחצי, ומזוזה – כשעתיים ומחצה. בתפילין ומזוזות הכתיבה חייבת להיות כרונולוגית, לא ניתן לעשות תיקונים שלא חשת מהם מיד במהלך הכתיבה. לכן, כאשר מתגלה פסול כמו למשל ו’ שנראית כמו י’, בפרשיות של תפילין, שנכתבות בארבעה קטעים, אין אפשרות הלכתית לתקן את זה למרות שמבחינה טכנית מאוד קל לעשות זאת.”

 
מה חשוב לכל אחד לדעת ולעשות?

“הקונה תפילין צריך לקבל קודם כל דו”ח בקרת מחשב על כשרותם. יש דברים שהמחשב לא יוכל לבדוק, דוגמת הדרישה ההלכתית שהכל ייכתב ברצף כרונולוגי, לכן חיוני לקנות מסופר אמין, מוכר, ותיק, שלא יכשיל את הקונים. זהו תחום בו אנשים משקיעים כסף רב, ואין להם ביטחון שעשו את הדבר הנכון.

“על הסופר עצמו החובה להעביר עבודתו לבודק חיצוני מוסמך, כפי שאני מקפיד לעשות. זו הסיבה שסופרים רבים אינם מעיזים לכתוב תפילין, במציאות בה הם כותבים יום שלם, לעיתים לריק, בגלל פסילה הלכתית.”

 
כאשר אתה אומר פסילה הלכתית, במה המדובר?

“ידוע לי על הכנסת שני ספרי תורה חדשים, שבכל אחד הושקעו כ-100,000 ש”ח ללא ייעוץ מקצועי לפני סגירת העסקה. בפועל הסתבר שהספרים ברמה של פסולים עד כשרים בקושי, לאחר שכבר הוכנסו לבית הכנסת.

במקרה אחד היה קשה להבחין איפה מתחילה ונגמרת מלה לכל אורך הספר, דבר שאי אפשר לתקן; במקרה השני היו אותיות י’ שנראו כמו ל’ קטנה. כן, היתה בדיקת מחשב, מגיה מוסמך עבר על הספר, עד שהתעוררו ספקות בבית הכנסת עצמו. ייעוץ נכון מבעלי מקצוע חיצוניים היה מונע את הדבר הזה מלכתחילה.

“גם בתפילין היו כמה וכמה מקרים שאנשים קנו במקומות שהם בבחינת מותגים, בבדיקה התברר שבחלקם יש טעויות מהותיות שפוסלות את התפילין מעיקרם. בכל המקרים של התפילין אנשים לא דרשו דו”ח מחשב ולכן, בלי אסמכתא מתאימה, לא יכלו להתלונן.”

 
מה החידוש שלך בתחום בעייתי זה?

“בשל כל אלה הקמתי אתר שיש בו תשובות לכל שאלה כמעט בנושא; מאמרים, סרטונים להדגמה, טיפים, תשובות לשאלות נפוצות ואפילו נוסח של חוזה להזמנת ספר תורה.

בתחום הסרטונים, למשל, יש באתר סרטון המדגים הנחת תפילין, סרטון אחר המדגים עלייה לתורה בבית כנסת שמנוהל על ידי נערים, על מנת להוציא את הפחד מהעלייה לתורה בקרב חילוניים וסרטון המדגים כיצד כותב סופר סת”ם.

“מעבר לזה יש באתר דרשות לבר מצוה ופירוט של מכלול הנושא, פירוט בנושא חנוכת בית, בדיקות של מזוזות, תפילין וספרי תורה. עוד באתר מדור מיוחד של טיפים ותשובות לשאלות נפוצות וכן אפשרות לשאול שאלות ייחודיות ולקבל תשובות בהליך מזורז.

“האתר כולל גם מילון מונחים שקשור לסת”ם, הכל בשילוב תמונות. האתר מנוסח בעברית עדכנית, תקנית ולכן כל אדם באשר הוא בארץ ובעולם יכול להבין את הכתוב; כל אדם, גם חילוני, יוכל להרחיב השכלתו ולדעת על מה להקפיד בטרם ביצוע קנייה.

“האתר פועל בשפות העברית והאנגלית כאחת, בשנה האחרונה ביקרו בו 57,000 איש מכל ארצות העולם, שצפו ב-151,000 דפים באתר. כך יש לי 5000 “תלמידים” שנעזרים בי גם בלי שאני עונה להם אישית ופרטנית, כי ניסיתי להציג את כל השאלות הקיימות בתחום ולענות עליהן. עיצוב האתר נעשה בידי אלי אנטבי מחברת ‘אנטרי’, מעצב אתרי רשות השידור, מערת המכפלה. הצילומים נעשו בידיי.

“בשורה התחתונה, אני מבקש להעביר מסר, כי אנשים משקיעים את מיטב כספם בתחום שאין להם בו ידע בסיסי. במידה מסוימת הם קונים אריזה שאינם יודעים מה תכולתה.

לכן אני ממליץ לאנשים, לפחות כאן בגולן, בטרם ירכשו מוצרי סת”ם, להעזר קודם כל באתר שלי. אפשר לפנות אליי בכל נושא, לקבל הצעות בטווחי מחירים שונים, הכל כמובן בדוק, מוגה, במגוון רחב של איכויות, הידור ויופי.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?