אזולה שרכית – כאן כדי להישאר?

מתחת למראה המרהיב של האדוםסגול במסיל נחל אלעל שוררת עלטה ואור השמש אינו חודר לעומק הבריכה, תהליך המוביל להרס של בית הגידול


מאת: אביטל כיטוב ועודד כהן, “מכון שמיר למחקר“, אוניברסיטת חיפה, קצרין odedic@gri.org.il
בתמונות: מראה אזולה שרכית בבריכת נחל אל-על

בשבוע שעבר, שמענו מנעמה מנספלד (רטג) על האזולה השרכית (Water Fern, Azolla filiculoides), שפלשה לבריכה במעלה נחל אלעל. אין ספק שמראה הצבעים הזוהרים והבוהקים מעל לפני המים ועל רקע סלעי הבזלת משובב את הנפש, אולם מתחת לפני המים שורה עלטה מוחלטת ואור השמש אינו חודר לעומק הבריכה, תהליך המוביל להרס של בית הגידול

אין זו הפעם הראשונה שהאזולה משגשגת בגופי המים בישראל והיא נצפתה בעבר בשרון, בגולן ובגליל העליון. בכל הפעמים הקודמות, האזולה שגשגה ויצרה עומסים גדולים וצפופים על פני המים, אך בסופו של דבר, האוכלוסייה שלה קרסה והיא נעלמה כלעומת שבאה. לאור זאת, מין זה מוגדר בספר הצמחים הפולשים של ישראל כמיןמזדמןולא כמין פולש; כלומר, מין שהופיע בטבע, אך לא הצליח להתרבות ולהחזיק מעמד לאורך זמן. מסיבה זו, ובהיעדר כלים יישומיים לטיפול, רשות הטבע והגנים אינה ממהרת להתערב באופן יזום לביעור הצמח הפולש.

תחום המחקר העוסק במינים פולשים חדש יחסית בארץ ובעולם, ובמכון שמיר למחקר“, שבקצרין, פועלת המעבדה הראשונה בארץ המתמחה בפלישה של צמחים זרים. בין השאר, פעלה המעבדה בעבר נגד הגדרתו של איקליפטוס המקור כמין פולש בישראל.

ערוצי הנחלים הרדודים במעלה הרמה (מסילים), מאגרי המים והתעלות המחברות אותם, שלוליות החורף והבריכות בגולן עלולים לשמש כר להתבססות של האזולה השרכית בגולן. לכן, לא ניתן להתייחס לתופעה זו כאפיזודה חולפת

סכנת התבססות

דווקא במקרה זה, המעבדה מבקשת לציין ולהתריע, שחבל הארץ של הגולן אינו דומה לשאר האזורים בארץ, משום שהגולן מקיים עושר רב של גופי מים חשופים לשמש בעונה הארוכה והיבשה של השנה, יותר מאשר באזורים אחרים. ערוצי הנחלים הרדודים במעלה הרמה (מסילים), מאגרי המים והתעלות המחברות אותם, שלוליות החורף והבריכות בגולן עלולים לשמש כר להתבססות של האזולה השרכית בגולן. לכן, לא ניתן להתייחס לתופעה זו כאפיזודה חולפת. הדינמיקה של האזולה, ותופעות השגשוג והדעיכה שלה בזמן ובמרחב, תואמת את צורת החיים המחזורית של צמח זה ותכונותיו. לכן, אנו רואים בצמח זה מין פולש ולא מין מזדמן, אשר אינו מקובע במערכת שורשים למקום אחד ויכול להתפשט בכלל המרחב הגולני ולהופיע במקומות ובזמנים שונים.

אחת השיטות המוצלחות ביותר לטפל בצמחים פולשים היא לייבא ולבסס בטבע את האויבים הטבעיים שלהם ועל ידי כך להדביר אותם ביולוגית. במקרה של האזולה השרכית, מסתבר שאין צורך לייבא את האויב הטבעי שלהמין של חדקונית (חרק Steopelmus ruthnasus) הקיימת כבר בישראל. הטיפול באזולה השרכית באמצעות החדקונית נמצא יעיל ומשתלם בדרום אפריקה.

אם מדובר באפיזודה חולפת, או בדינמיקה של שגשוג ודעיכה של מין פולש, ימים יגידו. בינתיים, אנו מציעים להעמיק את המחקר בעניין ההדברה הביולוגית של מין זה ולהיערך מבעוד מועד למקרה גרוע של התבססות אוכלוסייה בתקיימא במערכות האקולוגיות בארץ, בכלל ובחבל הארץ של הגולן, בפרט.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?