פרח בגננו

חתן פרס ישראל לזמר העברי לשנת תשפב הוא אביהו מדינה, האיש שאחראי על מהפכת הזמר המזרחי, נלחם בממסד התקשורתי שיכיר בה ותרם לתרבות הזמר הישראלי  את קסם המזרח. פרח בגן התרבות הישראלית


צילום: ויקיפדיה

חתן פרס ישראל לזמר העברי לשנת תשפב הוא אביהו מדינה. מדינה אינו רק אחד היוצרים החשובים ביותר במוזיקה הישראלית בחמשת העשורים האחרוניםבמלל ובלחן, אלא אחד האנשים המשפיעים ביותר על התרבות הישראלית בעשרות השנים האחרונות.

אביהו מדינה נחשב לאבי מהפכת המוזיקה המזרחית, היםתיכונית, שבשנות ה-70′ נאבקה על עצם זכותה לפתחון פה והיום היא המצליחה והפופולרית ביותר במוזיקה הישראלית.

אולם הראשון שיתנגד להגדרה הזאת הוא אביהו מדינה עצמו. מאז ומתמיד, אביהו התקומם על ההגדרהמוזיקה מזרחיתאויםתיכונית“. תמיד הוא אמר, וגם היום הוא מקפיד על ההגדרה הזו, שהמוזיקה שלו היא מוזיקה ישראלית. לאהמוזיקה הישראליתבהא הידיעה, אך זו מוזיקה ישראלית לא פחות מכל סוגה אחרת; מוזיקה שהוא כותב כישראלי, שנולד בישראל, שחי בישראל, שאוהב את ישראל ומבטא ביצירתו את חווייתו כישראלי וכיהודי. אני מסכים אתו ומזדהה מאוד עם האמירה הזאת.

על פי הנראטיב הזה, הציונות היא תנועה אירופיתאשכנזית, שיצרה תרבות אירופיתאשכנזית, התנשאה על התרבות המזרחית, חסמה אותה וניסתה לשכנז אותה בכור ההיתוך. על פי אותו נראטיב, זאת הייתה המציאות, מאז העלייה הראשונה

ברוח גרסתו של אביהו מדינה, גם אני כופר בנראטיב המקובל בנדון. על פי הנראטיב הזה, הציונות היא תנועה אירופיתאשכנזית, שיצרה תרבות אירופיתאשכנזית, התנשאה על התרבות המזרחית, חסמה אותה וניסתה לשכנז אותה בכור ההיתוך. על פי אותו נראטיב, זאת הייתה המציאות, מאז העלייה הראשונה ורק בשנות ה-70′, המזרחים העזו להרים ראש ולהתמרד, נתקלו בהתנגדות עזה, נדחקו לקסֶטות בתחנה המרכזית, המוזיקה שלהם נהנתה מפופולריות עממית אנטיממסדית, שהפכה למסה קריטית, שהצליחה להבקיע את תקרת הזכוכית. המהדרין יטענו שעד היום, התרבות הזאת מדוכאת ומקופחת.

סינתזה ארצישראלית חדשה

הנראטיב הזה רומנטי, אך אינו הולם את האמת ההיסטורית. האמת היא שהתרבות הציונית הארצישראלית לא הייתה אשכנזית ולא מערבית, אף שיוצריה היו עולים מאירופה. הם בשום אופן לא ניסו להנחיל בארץ ישראל את תרבות אירופה, אלה להפךהם ראו בארץ ישראל חלק מן המזרח וחתרו ליצור תרבות ארצישראלית היונקת מן המזרח, הלומדת מתושבי הארץ הבדואים וראו בכך נביעה טבעית מתרבות ישראל המקורית, המקראית, תרבותם של אבותינו, שחיו בארץ ובנופיה. אנו רחקנו ממנה בשנות הגלות ועלינו לחזור אליה בשובנו לארץ האבות.

כמובן שהמוזיקה שיצרו כאן אותם יוצרים, הושפעה מן הגרסא דינקותא שלהםבראש ובראשונה המוזיקה הקלאסית וכן המוזיקה החסידית המזרחאירופית, השירים הרוסיים ועוד. אולם הניסיון שלהם היה ליצור סינתזה ארצישראלית חדשה, שבה אותן השפעות נטמעות בצלילי המזרח. המוזיקה שיצרו כאן דוד זהבי, מרדכי זעירא, נחום נרדי, יהודה שרת, מתתיהו שלם, פאול בן חיים, עמנואל זמיר ובמידה מסוימת, גם משה וילנסקי, הייתה בעלת ניחוח מזרחי בולט. היוצרים היו אומנם יוצאי אירופה, או בנים להורים מאירופה, אך המבצעים המועדפים ובעיקר המבצעות המועדפות עליהם היו מזרחיות, ששרו בחית ועין גרוניות, דוגמת יוצאות תימן שושנה דמארי, ברכה צפירה ואסתר גמליאלית, יוצאת הקווקז יפה ירקוני ואסתר עופרים, שמוצאה מחאלב. כולן שרו בחית ועין גרוניות.

לא בכדי, אני מדגיש את המבטא. גם כאן, קיים נראטיב על כך שהמבטא הארצישראלי הוא מבטא אשכנזי, ששיכנז גם את הדור השני לעדות המזרח. גם בנראטיב הזה אני כופר. אין צל של דמיון בין המבטא הצברי למבטא של העולים שבאו מרוסיה, מפולין, מרומניה, מהונגריה, מגרמניה, או מן הארצות האנגלוסקסיות. די אם נאזין להקלטות של המנהיגים, המשוררים והשחקנים שעלו מאותן ארצות כדי שניווכח בכך. המבטא הצברי הוא מבטא ילידי אותנטי, שנוצר כאן בארץ ישראל והוא מעין סינתזה של המבטאים השונים מן המוצאים השונים. זהו מבטא שצמח מלמטה, באופן טבעי.

אולם אנשי הרוח והתרבות שניסו ליצור מבטא ארצישראלי מודרך, ניסו בפירוש ליצור מבטא מזרחי, שנחשב למבטא העברי האותנטי; להגייה העברית הנכונה. כך דיברו מנהיגים כזאב זבוטינסקי ומשה שרת, כך קראו כל קרייני החדשות, קרייני התנך, קרייניפסוקו של יום“, קרייני האירועים הממלכתייםבעין וחית גרונית. אלא שזה לא תפס, המבטא הילידי האותנטי ניצח, הן את המִבְטאים האשכנזיים והן את המִבְטאים המזרחיים.

מהפכת הזמר המזרחי

החל בשנות החמישים, וביתר שאת בשנות ה-60′ וה-70′, התרבות הישראלית והמוזיקה הישראלית הושפעו יותר ויותר מן התרבות האנגלוסקסית, ממוזיקת הפופ ומאוחר יותר, גם ממוזיקת הרוק. המוזיקה הזאת דחקה את הזמר הארצישראלי והיא אכן רחקה מאוד מן המזרחיות, אך גם בינה לבין אשכנזיות לא היה ולא כלום.

אל תוך ההגמוניה הזאת, צמחה מהפכת הזמר המזרחי של שנות ה-70′. אכן, אותה צמיחה נתקלה בהתנגדות והתנשאות מצד הממסד התרבותי ובנכונות, לכל היותר, להקצות למוזיקה הזאת שעת רדיו ייחודית – “אגן הים התיכוןופסטיבל זמר נפרד – “למנצח שיר מזמור“, בסגנון עדות המזרח.

אז, בשנות ה-70′, ליווה המאבק של הזֶמֶר המזרחי את המאבקים החברתיים והפוליטיים שהובילו למהפך הפוליטי ולעליית בגין לשלטון, ב-1977. חלפו שנים רבות עד שהמוזיקה היםתיכונית חדרה למיינסטרים התקשורתי. היום, זו המוזיקה הפופולרית ביותר בישראל.

אביהו מדינה לא רק יצר, כתב והלחין, שר והקליט, זיהה, גידל וטיפח את כל גדולי הזמר היםתיכוני והפיק את יצירתם, אלא הוא גם הוביל מאבקים, תבע ודרש את הכבוד המגיע לזרם הזה במוזיקה הישראלית, לא היה מוכן בשום פנים להסתפק בשאריות ולא השלים עם פחות משוויון מלא

אביהו מדינה הוא המנהיג הבלתי מעורער של המהפכה החברתית של הזמר המזרחי בשנות ה-70′ וה-80′. הוא לא רק יצר, כתב והלחין, שר והקליט, זיהה, גידל וטיפח את כל גדולי הזמר היםתיכוני והפיק את יצירתם, אלא הוא גם הוביל מאבקים, תבע ודרש את הכבוד המגיע לזרם הזה במוזיקה הישראלית, לא היה מוכן בשום פנים להסתפק בשאריות ולא השלים עם פחות משוויון מלא. אף שאין פתרון לסוגיה ההיסטוריוסופית הנצחית, אם המנהיגים יוצרים את ההיסטוריה, או ההיסטוריה את המנהיגים, דומני שהשפעתו האישית של אביהו מדינה כמנהיג, כה בולטת, שאף היסטוריון של התרבות הישראלית לא יוכל להמעיט מערכה.

להיות אדם

אביהו מדינה נולד ב-1948, בשכונת שבזי בדרום תא ולאחר מכן, עברה משפחתו לחולון. בילדותו, בביתו ובבית הכנסת, ספג בעיקר את המוזיקה התימנית, אך הוא הושפע גם מהחזנות האשכנזית. כנער, חי שנים אחדות במסגרת עליית הנוער, בקיבוץ כיסופים שבנגב, תקופה שהייתה משמעותית מאוד בעיצוב אישיותו ושם, פגש בזמר הארצישראלי הקלאסי ובמוזיקת הרוק ואף הם הוטמעו ביצירתו. הוא שירת בצהל, בסדיר ובמילואים, כמטק בחיל השריון ונלחם במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה.

לאורך השנים, כתב מדינה למעלה מ-400 שירים. למרבית שיריו, כתב את המילים והלחן, רבים אחרים הם לחנים שלו למילים מן המקורותמן התנך, מן התפילה, מן הפיוט התימני. מעט משיריו הם לחנים לשירים של אחרים, או שירים שלו שהולחנו בידי אחרים. לצד שירי אהבה, הרבה אביהו לכתוב שירים לאומיים פטריוטיים, בניחוח הזמר הציוני של תקופת היישוב וראשית המדינה, בתוספת נגיעה מסורתית דתית. אביהו מדינה טיפח וגידל רבים מן הזמרים המזרחיים. הבולט שבהם הוא זוהר ארגוב.

השיר שהעלה לגדולה את ארגוב והיה להיטו המצליח ביותר היההפרח בגני“. חתן פרס ישראל, אביהו מדינה, הוא פרח בגן התרבות הישראלית. לאהפרחבהא הידיעה. יש עוד פרחים, טובים וחשובים לא פחות ואף אחד מהם אינו ראוי לתוארהפרח“. היופי בגן התרבות שלנו, הוא המִגוון; כתרבות שיוצריה באו משבעים גלויות. אביהו מדינה ויצירתו הם פרח חשוב מאוד במגוון הזה. קשה לדמיין את התרבות הישראלית בלישבחי ירושלים“, “ימלא פי“, “אל תירא ישראל“, “תן לזמן ללכת“, “סוד המזלות“, “חידה את לי“, “כבר עברו השנים“, “אני נשבע לך“, “תן לזמן ללכת“, “כינור דוד“, “ברכנו האלוהינו“, “להיות אדם“, “סוד המזלות“, “אם תתנו לי כוס ייןולהיות אדם“.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
25
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
אירועים שיתקיימו ב 27th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 29th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 1st מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 6th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 8th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 13th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 15th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 16th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 17th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st מרץ
אירועים שיתקיימו ב 22nd מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מרץ
אירועים שיתקיימו ב 24th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מרץ
אירועים שיתקיימו ב 26th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מרץ
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?