ה-DNA של העם היהודי

חמישה עשר הסימנים, שניתנו לנו בהגדה של פסח, הם הקוד הפנימי של העם היהודי וטומנים בחובם את המהות של חירות אמתית, עם הכוח להיות עם סגולה ואור לגויים


ליל הסדר הוא אירוע מכונן בהעברת המסורת מדור לדור. ההגדה של פסח היא מגילת החירות של העם היהודי ושל כל יהודי ויהודי. כדי שנצלח את הלילה הזה כהלכתו, עם אוצרות ונכסים לטווח ארוך, חזל נתנו לנו את הקוד של הלילה הזה: קדש ורחץ, כרפס יחץ, מגיד רחצה, מוציא מצה, מרור כורך, שולחן עורך, צפון ברך, הלל נרצה.

בימים הנוראים, הקבה העביר את קוד הסליחה בשלושה עשרה מידות – “ההאל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת“. משה רבנו אכן השתמש בקוד הזה בחטא העגל ונמחל לעם ישראל על החטא. כשהקבה רוצה להנחיל לעם ישראל את הברכה, הוא נותן קוד ומפקיד אותו בידי הכוהנים. חמש עשרה מילים: “יברכך הוישמרך. יאר הפניו אליך ויחונך. יישא הפניו אליך וישם לך שלום“. לא ניתן לשנות כהוא זה בברכה זו, שכן נאמר עליה: “כה תברכו את בני ישראל“.

רשי וכן רבים מחכמי החן עומדים על עניין חמישה עשר הסימנים, שניתנו לנו בהגדה של פסח, שהם ה-DNA של העם היהודי והם טומנים בחובם את המהות של חירות אמתית, עם הכוח להיות עם סגולה ואור לגויים.

קדשאדם צריך להציב לעצמו יעד ותכלית לכל ההכנות הרבות שעשינו לקראת הלילה הזה. היעד הוא קדושה, היעד הוא תיקון עולם במלכות שדי, היעד הוא ערכים נשגבים שניתנו לנו על ידי הבורא. תנועת בילו לקחה את שמה מהפסוקבית יעקב לכו ונלכה“, אך הם השמיטו את תכלית הפסוק – “באור ה‘”.  כמו כן, יציאת מצרים הפכה לסיסמה עולמיתשל שלח את עמי“, אך שכחו את העיקר שכן הפסוק אומרשלח את עמי ויעבדוני“. יציאת מצרים, ללא קבלת התורה, היא חסרת משמעות, היא בחינת סור מרע, אך העיקר הואעשה טוב.

רחץכדי להגיע אל התכלית, אנו צריכים פעמים רבות להסיר את הקליפות ולרחוץ את הכלי, כדי שנוכל להכיל את התוכן.

כרפסהסתפקות במועט, עם ידיעה שלפעמים הכרפס הוא גם המרור. למרור יש תפקיד חשוב כיצד להעריך את הגאולה ולכן גם מברכים על המרור.

יחץצריך לדעת לפעמים לחצות את הים, לקפוץ בזמן ללא היסוס. אומרים חזל ששמונים אחוז מעם ישראל נשארו במצרים, כי לא קיבלו החלטה בחיפזון לשבור את כבלי ההרגל במצרים ובזה החמיצו את הרגע של היציאה לחירות. מצהלמצות את הרגע. חמץ הוא להחמיץ את הרגע. בכל ההיסטוריה, ראינו רבים וטובים שהחמיצו את הרגע ולא זכו להיגאל ולצאת מהגלות.

מגידחשוב מאוד הוא חופש הדיבור וחשובה היכולת לשאול. חוכמהכוח מה. לכן, ההגדה מתחילה בשאלהמה נשתנה?”.

רחצההאדם צריך להשתדל להיות בטהרה, כדי שתשרה עליו השכינה.

המתלבטהחמיץ

מוציא מצההמצה היא סמל החירות וגם לחם עוני. כפי שאמרנו, מי שהתלבט והביט אחורה על תרבות מצרים, על הקישואים והאבטיחים, החמיץ את הרגע לצאת ממצרים. מצה היא הקמח ללא השאור שבעיסה, ללא השמרים שמנפחים אותו ומגדילים את נפחו. המצה מסמלת את הענווה, המכשירה אותך להיות אתה עצמך. ללא זיופים. למצה אין טעם,  אדם צריך להיות הוא עצמו, ללא השפעות חיצוניות.

מרור כורךיש לדעת לברך על הרעה, כשם שמברכים על הטובה. מצרים הייתה כור ההיתוך של העם היהודי. ממצרים, למדנו להיות עבדי ה‘.

שולחן עורךצריך לדעת שיש עורך סדר בעולמנו ולפעמים, רק לאחר זמן, אנחנו מגלים את מה שהיה צפון באותו מרור ואז אנו בברך“.

הלל נרצהעם כל התובנות שיש בליל הסדר, יש את כוח הרצון של כל יחיד ויחיד, ושל האומה בכללה, להגיע למדרגות גבוהות, שהן תכלית ייעודו של האדם מישראל ושל העם היהודי.

בשנה האחרונה, היינו עדים להרגשה והתחושה שיש עורך לשולחן ויש דרכים רבות להנהיג את העולם. כולנו תפילה שנוכל לברך על המציאות הזאת, שהקללה תתהפך לברכה ושנוכל לראות את כל הטוב שהקבה עוד צופן לנו.

גאולה שלמה, פסח כשר ושמח.

אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
אירועים שיתקיימו ב 1st יוני
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd יוני
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd יוני
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th יוני
אירועים שיתקיימו ב 6th יוני
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th יוני
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th יוני
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?