תמונות התנ”ך שלי

הגיע הזמן להכיר לילדי את ספר התנ”ך שאהבתי לקרוא בו בילדותי – “סיפורי התנ”ך עם תמונות בצבעים”. חיפשתי. לא מצאתי. איתמר לוי מצא


איתמר לוי הוא מותג בתרבות הישראלית. מאתר הספרים הישנים המיתולוגי היה למילה נרדפת לאיש ספר, לאוהב ספר. מפעל חייו – איתור ספרים ישנים – הוא מפעל מופת של אהבת התרבות ואהבת הספר.

לפני שבועות אחדים, הודיע איתמר על סגירת מפעל חייו, בשל בעיות בריאות שעמן הוא מתמודד. נאחל לו רפואה שלמה והחלמה מהירה!

על המפגש הייחודי שלי עם איתמר לוי ומפעלו התרבותי, סיפרתי במאמר שכתבתי ב-2005: “תמונות התנ”ך שלי”.

גרסה דינקותא

כשאני קורא בתנ”ך, ואני מרבה לעשות כן, תמונותיהם של גיבורי התנ”ך נגלות לעיניי כדמויות מוחשיות, עם גוף ופנים. התמונות שנצרבו בתודעתי, הן הגרסה דינקותא שלי, תמונות מתוך ספר התנ”ך שאהבתי לקרוא בו בילדותי – “סיפורי התנ”ך עם תמונות בצבעים”.

כשאני קורא בתנ”ך, אני רואה את דמותו של משה ופניו הקורנות, וקרני האור היוצאות כאנטנות מראשו. הרי את משה אני מכיר מאז שהיה תינוק בתיבה ועקבתי אחרי התפתחותו עם השנים.

אני רואה את יעקב הנאבק במלאך, את יוסף עומד לפני פרעה ומפענח את חלומו, את קורח ועדתו נבלעים באדמה הבוערת, את רחב הזונה המסתירה בערמות קש את המרגלים. אני רואה את שמשון הנער פוער בידיו החשופות את לועו של האריה ואת שמשון הבוגר, העיוור, הממוטט בידיו החסונות את עמודי התווך בבית דגון, אלוהי הפלישתים; את שמואל הנער המתפלל אל מול קרני השכינה המאירות עליו בעוד עלי ישן בחדר הסמוך ואת שמואל הזקן המושח את דוד, הנער האדמוני, למלכות.

אני רואה לנגד עיניי את תמונת דוד וגוליית, את דוד ויונתן, את שאול המיידה את חניתו לעבר דוד המנגן בנבל, את נתן הנביא מוכיח את דוד המלך ההמום ואת יואב מכה את אבשלום התלוי במחלפות ראשו בענף העץ. את אליהו העולה בסערה לשמים

אני רואה לנגד עיניי את תמונת דוד וגוליית, את דוד ויונתן, את שאול המיידה את חניתו לעבר דוד המנגן בנבל, את נתן הנביא מוכיח את דוד המלך ההמום ואת יואב מכה את אבשלום התלוי במחלפות ראשו בענף העץ. את אליהו העולה בסערה לשמים ואת דניאל בגוב האריות. כל התמונות הללו, הן התמונות מתוך אותו הספר.

אני מכיר את התאוריה החינוכית, לפיה טוב שילד יקרא ספר לפני שהוא רואה את הגרסה הקולנועית שלו, כדי לתת דרור לדמיונו ולא להיות מקובע בדמויות הקולנועיות. בכל זאת, העובדה שדמויות סיפורי התנ”ך קורמות עור וגידים בתודעתי, על פי ספר ציורים שנהגתי לקרוא בילדותי, היא כנראה אחת הסיבות למשיכתי אל התנ”ך, כבר משחר ילדותי ועד היום. ומה יותר מכך, כדי לזכור ולציין לטובה את הספר הזה?

עם תמונות בצבעים

לפני כחמש שנים, כשבני הבכור הגיע לגיל הגן, התחלתי לספר לו את סיפורי התנ”ך ולשמחתי הוא גילה בהם עניין רב. נסעתי לבית אבי על מנת לקחת את הספר הזה ולתתו לבני. הפכתי את הבית לפניי ולפנים, פעם ועוד פעם, אך לאכזבתי המרה, הספר לא נמצא, כאילו בלעה אותו האדמה. שבתי וחיפשתי בכל ביקור, יגעתי ושוב – לא מצאתי.

מה עושים? רציתי את הספר מאוד, אך ידעתי שהוא אינו בנמצא. הפתרון הוא לפנות למאתר הספרים, איתמר לוי והנה, לפני שהתקשרתי לאיתמר, קראתי שצפויה הרצאה שלו במרום גולן. אסע להרצאה, חשבתי, אשאל אותו על הספר ואזמין אותו.

בטרם החלה ההרצאה, שאלתי את איתמר לוי האם ניתן גם להזמין ספרים באירוע זה. הוא השיב בחיוב, אך ביקש לדחות זאת לאחרי ההרצאה. ההרצאה הייתה מרתקת. האזנתי לה בקשב רב. בין הסיפורים שסיפר אודות איתור הספרים, סיפורי בלש מרתקים, הוא סיפר לפתע סיפור שעניין אותי במיוחד.

בשנות השישים, כך סיפר, באזור רמת גן, גבעתיים ובני ברק, נפוץ מאוד ספר תנ”ך מצויר, “סיפורי התנ”ך עם תמונות בצבעים”, מאת דיופורט. הספר יצא בארה”ב בשנות השישים והוא מכיל בתוכו את סיפורי התנ”ך, מלווים בציורים מקסימים בצבע. “מאות אנשים ביקשו ממני את הספר הזה. לכולם אני מסביר כי החיפוש אחריו יימשך זמן רב”.

מתוך ספרו של איתמר לוי, “מיומנו של מאתר ספרים”, (ע’ 53): “יום אחד הוזמנתי לדירה בר”ג, ברחוב קטן ליד בסיס השלישות. בחור צעיר קיבל את פניי. הוא סיפר לי כי אביו היה בשנות החמישים מפיץ ספרים באזור בני ברק ור”ג. את העבודה ניהל האב מהבית. בכל המרפסות והחדרים היו ארונות פח אפורים אשר שימשו לאחסנת הספרים לפני שליחתם לחנויות. האב נפטר לפני שנים רבות ועכשיו החליטה המשפחה לפנות את הארונות מהבית.

מתוך ספרו של איתמר לוי: על אחד המפתחות היה כתוב ‘סאן’. מה זה ‘סאן’? פתחתי את דלתות הפח. הארון היה מלא כולו בספר ‘סיפורי התנ”ך’, עם ציורים של דיופורט, בהוצאת ‘סאן’ בניו יורק. כמעט 80 מלקוחותיי קיבלו בבת אחת את הספר המבוקש

“התחלתי לעבור על הארונות. הבחור הצעיר שהלך אחריי בחדרים החזיק צרור מפתחות עצום בידיו. בבית היו כמעט שלושים ארונות. לכל ארון היה מפתח קטן ועליו מדבקה. כל ארון היה מוקדש לסוג אחר של ספרים. מפתח ‘עץ הדעת’ פתח את ארון ספרי הלימוד לבתי ספר דתיים. מפתח ‘תפילות’ פער את דלתות ארון סידורי התפילה. על אחד המפתחות היה כתוב ‘סאן’. מה זה ‘סאן’? פתחתי את דלתות הפח. הארון היה מלא כולו בספר ‘סיפורי התנ”ך’, עם ציורים של דיופורט, בהוצאת ‘סאן’ בניו יורק.

“כמעט 80 מלקוחותיי קיבלו בבת אחת את הספר המבוקש”.

בן משפחה אובד

איתמר סיפר את הסיפור והתרגשותי גאתה. לא הכרתי, או לא זכרתי, את השם דיופורט ואת שם הספר, אבל היה ברור לי שמדובר בספר שאותו אני מחפש. איתמר סיים את הסיפור ושלף מתיקו את הספר גדול המידות והציג כמה מדפיו. כמעט התעלפתי מרוב התרגשות. מיותר לציין, שלהמשך ההרצאה כבר לא הייתה לי סבלנות. רציתי רק שתסתיים, שאוכל לדפדף בספר וכמובן, להזמין אותו.

כשרק התחלתי בחיפושיי אחרי הספר, שאלתי את עצמי האם לא אתאכזב, כשאראה אותו. האם הרושם הרב, שעשה עליי הספר בילדותי, לא יצטמצם ויקטן כשאראה אותו בבגרותי? האם התמונות שכה הלהיבו אותי כילד, לא תיראנה בעיניי כקיטש דביק כמבוגר?

אחזתי את הספר בהתרגשות ודפדפתי בו. התמונות הזכורות לי היטב מן הילדות נגלו לנגד עיניי ועוררו בי זיכרונות יפים. לא, הספר לא אכזב אותי כלל. להפך. הוא רק הגדיל את התשוקה להשיגו ולהנחיל באמצעותו לילדיי את האהבה לתנ”ך ולסיפוריו

אחזתי את הספר בהתרגשות ודפדפתי בו. התמונות הזכורות לי היטב מן הילדות נגלו לנגד עיניי ועוררו בי זיכרונות יפים. לא, הספר לא אכזב אותי כלל. להפך. הוא רק הגדיל את התשוקה להשיגו ולהנחיל באמצעותו לילדיי את האהבה לתנ”ך ולסיפוריו.

הזמנתי את הספר. איתמר סיפר לי, שבארון הוא מצא 80 עותקים. 79 הוא מכר מיד ועותק אחד הוא שומר לעצמו. הוא רשם את הזמנתי, אך הודיע לי שיש עוד עשרות לקוחות שהזמינו לפניי, כך שאיאלץ להמתין עוד זמן רב.

זכרתי את עקרונות עבודתו, אותם הסביר בהרצאה. “כל ספר שמזמינים אצלי”, הוא הבטיח, “אני מוצא. לא יקרה מצב שלא אמצא ספר. זה יכול לקחת יום. זה יכול לקחת יומיים. זה יכול לקחת שנה, 10 שנים, אולי 20 שנה, אבל בסוף אמצא אותו”. דבר נוסף שאיתמר הסביר הוא שאין טעם לנדנד לו. אם הזמנתי ספר פעם אחת, זה מספיק. בסופו של דבר, הוא ימצא את הספר ואני אקבל אותו, אבל אין צורך להזכיר לו. זה לא יקדם את מציאת הספר ולו ביום אחד. אם אתקשר להזכיר ולנדנד, רק אבזבז את זמנו ואת זמני.

כך, חמש שנים, אני ממתין לאיתמר. מדי פעם, מתקשה להתאפק ורוצה להתקשר לתזכורת קטנה, אך אני נשאר נאמן לעקרונות עבודתו של איתמר, כפי שלמדתי מפיו בהרצאה.

לפני שבועיים, הופתעתי מטלפון מחנות הספרים של איתמר לוי. הספר נמצא. מסתבר שאיתמר לוי הוציא את הספר לאור בהוצאת “עופרים”, במסגרת מיזם לחידוש ספרים ישנים.

כך, לפני למעלה משבוע, כמו פגשתי בן משפחה אובד שחזר לחיק משפחתי. הכריכה שונה, אך הספר הוא בדיוק אותו הספר. הציורים – אותם הציורים. הסיפורים – אותם הסיפורים. ההתלהבות הילדותית שלי – אותה ההתלהבות ומה שמשמח אותי במיוחד – גם התלהבותם של ילדיי.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?