תבונה בעת מלחמה

המלחמה שינתה את חיינו מקצה לקצה. הצרכים השתנו והפכו מאתגרים יותר, גם עבור בני הגיל השלישי. סיפור על מלחמה וחוסן בגליל המזרחי

לאחר פרוץ המלחמה, הקשיים וההתמודדות הלאומית עם טראומה ושכול היו מלוות באי-ודאות גדולה, אשכול גליל מזרחי ו-18 הרשויות המרכיבות אותו עשו לילות כימים להבין את הצרכים ולפתח מענים עבור תושבי הגליל המזרחי. בימי שגרה, פועל אשכול גליל מזרחי לקידום הבריאות, בתמיכת משרד הבריאות ומשרד הפנים, בתכניות של הזדקנות מיטבית, חינוך תזונתי וקידום ספורט. לאור המצב, התעצמה ההבנה כי יש צורך בבנייה והקמה של מענים חדשים לחלוטין, שיתנו תשובה מידית לצרכים שלא הכרנו בעבר. 

המלחמה שינתה את חיינו מקצה לקצה, אך לא את ההבנה, באשכול גליל מזרחי, שאדם בגיל השלישי הוא נכס לקהילתו. לאחר מיפוי הצרכים, הובילו האשכול ו”המכון לתבונה” תהליך חשיבה והתאמה של כלל התכניות של האשכול לבני הגיל השלישי. כפועל יוצא, נבנתה תכנית חוסן חדשנית לאוכלוסיית הגיל השלישי. לתכנית התגייסו כ-30 בני הגיל השלישי מהאזור, בוגרי תכניות האשכול בשנתיים האחרונות, על מנת לעבור הכשרה ייעודית כמובילי תהליכים מעצימי חוסן, בקרב בני גיל שלישי, שפונו מביתם. המתנדבים קיבלו כלים להתמודדות עם האתגרים והשינויים הדרמטיים שהמלחמה זימנה, יצאו לשטח ומאז מובילים קבוצות מעצימות ומעוררות השראה במלונות בגליל ובסובב כנרת. 

לאחר תהליך חשיבה ותכנון, בחודש נובמבר האחרון, יצאה לדרך תכנית חוסן בשם “תבונה בעת מלחמה”. התכנית נולדה מתוך משבר, אך זיהתה את הפוטנציאל בהסתמכות על חכמת החיים והניסיון של חברי הגיל השלישי. היא אִפשרה לוותיקים להנחות במקצועיות את בני גילם, בעזרת ידע רלוונטי ומעצים, שנשען על חיזוק המשאבים ומקורות הכוח שלהם, תוך התבססות על ניסיון חייהם והתבונה שצברו, כדי לצלוח את האתגרים הרבים שלפניהם. הקורס שפך אור על תהליכים פיזיולוגים ומנטליים האופייניים לגיל השלישי, דרכים לחיזוק התקווה והזדמנות להיות בקבוצה לומדת ומשתפת, בתקופה שעלולה להיות מאוד בודדה ומאיימת. בהכשרה, ניתן מקום גם לאיכויות שמגיעות עם הגיל ועוזרות להתמודד עם האתגרים הרבים, למשל, הפרופורציה והפרספקטיבה, שהן קריטיות להתמודדות עם הטראומה שפקדה את כולנו. 

לפגוש את השטח

במסגרת התכנית, עברו המשתתפים הכשרה מעמיקה ואספו כלים לליווי קבוצות בזמן משבר. משם, יצאו לשטח לסייע לקהילות של הגיל השלישי שנשארו ברחבי הצפון, מפונים ושאינם מפונים. יחד הם יצרו מסגרות המעצימות חוסן אישי וקהילתי. התכנית פועלת עד היום במקביל לשתי תכניות נוספות לוותיקים באשכול גליל מזרחי: קורס מקדמי בריאות גולן, שהכשירה מתנדבים בני הגיל השלישי, מהמועצה האזורית גולן ומהמועצה המקומית קצרין, להובלת מיזמים מקדמי בריאות בגולן ותכנית החממה, שבוגרי המחזור השני שלה מובילים מיזמים חברתיים ועסקיים במרחב.  

ההכשרה שעברו משתתפי “תבונה בעת מלחמה” הכינה אותם למורכבות ועוצמת הרגשות שעלו מהשטח: כאב הפינוי, הנתק משגרת החיים, הקושי בשימור הקהילה והחששות מהעתיד. כך, על פני שלושת החודשים האחרונים, יוצאים בוגרי התכנית, מדי שבוע, לפגוש את השטח, להושיט יד חמה ואוזן קשבת, תוך כדי הפקת לקחים ולמידה מתמשכת המותאמת לצרכים המשתנים וכל זאת בהתנדבות מלאה! 

צימאון לשיח

בוגרי התכנית שיתפו אותנו בחוויות מהמפגשים עם הקבוצות של המפונים. תמר כץ (מוא”ז גליל עליון) מספרת על החוויות בתהליך הקבוצתי שהובילה: “הרגשתי איך המתח מתרפה, השיח היה מלווה ברגשות עמוקים בדמעות ושחרור לחצים”. “זה היה שיח של שיתוף והקשבה”, אומרת איילה פרץ (מוא”ז מרום הגליל). “הבנו כמה האנשים צמאים לשיח דיבור ופורקן”, סיפרה לנו עליזה דמרי (חצור הגלילית). עמירם גוברין (מוא”ז גולן) מתאר את החוויה כ”חוויה מרתקת של אירוח ושיח. הפתעה לטובה. זכות גדולה נפלה בחלקי. הייתה פעילות עמוקה ומרגשת ונוצרו קשרים אמיצים”. ומאלכה אלספדי (מג’דל שמס), שותפתו להנחיה, שיתפה: “שוחחנו על התמודדות עם פחדים, היה שיח מרגש ומשחרר”. אסתר בוזגלו (חצור הגלילית), שעבדה עם קבוצת מפונים מקריית שמונה: “המפגש הקליל את מה שהכביד על הלב” וזיווה שנבל (מוא”ז מבואות החרמון) מסכמת: “המפגשים משמעותיים ומרגשים, זהו סוג של תיקון. אין לי ספק שאנחנו עושים עבודת חסד. זה אולי מה שכולנו זקוקים לו – מישהו שיראה אותנו וישים לב למצוקות שלנו. אין דבר יותר משמעותי בחיינו מלבד אדם שפוגש אדם, נוגע בעדינות וביראת קודש בלב אחר”.

למרות האתגר, נקיים גם השנה את הכנס השנתי לוותיקי אשכול גליל מזרחי. הכנס פתוח לקהל הרחב ויתקיים ביום חמישי, ה-11.4, במועדון פיס כורזים, בין השעות 16:00-19:00. הכנס השנה יהיה בסימן “יזמות בגיל השלישי” ויוקיר את העשייה הענפה וההתנדבות מעוררת ההשראה של הוותיקים באשכול. הוא יכלול הרצאה מרתקת של אליס מילר, האישה הראשונה שקראה תיגר על התפיסה החברתית לפיה נשים לא יכולות לשרת כטייסות בחיל האוויר הישראלי, ושל רועי פולקמן, מנכ”ל “ג’וינמי” וח”כ לשעבר במפלגת “כולנו”, שיספר על הדרכים בהם גמלאי יכול היום להשפיע על הקהילה בה הוא נמצא ולהרוויח מכך. 

בכנס, תוצג תערוכה העוסקת בהתנדבות ויזמות הוותיקים שלנו. זו הזדמנות להיפגש ולקבל השראה מעשייה משמעותית, מעצימה ומעוררת השראה, בתקופה מאתגרת. מחכים לראותכם! 

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?