שנה קשה לכרם היין

כנס כרם היין, בקמפוס תלחי באוהלו” – מנכל המועצה לגפן היין: בבציר שנת השמיטה, יושבתו 9,000 דונם של כרמי ייןקרן נזקי טבע: השנה שונה מתווה ביטוח נזקי טבע


כנס כרם היין, ביוזמת מופ צפון, במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל, משרד החקלאות, שהמ ומועצת הצמחים, התקיים בקמפוס המכללה אקדמית תלחי באוהלו“, קצרין, בהשתתפות מנהלי יקבים, חוקרים וכורמים.

מנכל המועצה לגפן היין בישראל, צחי דותן, אמר בכנס כי לאחר שנתיים בהן לא היה תקציב למחקרים בתחום כרם היין, נחתם הסכם עם משרד החקלאות למימון מחקרים בתחום וכי הוא מברך על כך. דותן סיפר כי בחודש שעבר, שוב הובא משלוח חומר ריבוי מדרום אפריקה, לטובת הרחבת מגוון זני הכרמים וציין כי בשנה הקרובה, יצטרפו עוד ארבע משתלות לתחום, בתקווה שלא יהיה מחסור בשתילי גפני יין.

דותן: “בשנת השמיטה, חלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל נוהג לצרוך פירות וירקות במנגנוןהיתר מכירה‘. בהערכה גסה, מעל 95% מסך התוצרת החקלאית הטרייה המיוצרת בשנה השביעית, נצרכת במנגנון זה, ללא צורך בהשבתה. זאת, בניגוד למצב ענף היין, שבו, להערכתי, מעל 25% אינו נצרך במנגנון זה. הענף בישראל מייצא בממוצע 20% מסך היין, רובו ככולו, נכון להיום, לשוק היהודי בעולם, כך שייצוא יין מענבים, במידה שנבצרו בשנת שמיטה, נפסק כמעט לחלוטין“.

עוד ציין דותן כי קיימת בעיה בטיפול בעודפים שנוצרים בשנת השמיטה.

שיטות חדשות להדברה ביולוגית

איציק רופא, מארגון קרן נזקי טבע בעמ: “עקב ההתחממות הגלובלית ושינויי אקלים בלתי צפויים, מתרבים הנזקים בענפי החקלאות, כשאחד הענפים שנפגעו ממשבר זה הוא ענף גפן היין. לענף הפירות, הועברו ב-2021 כמיליון שקלים פיצויים ולענף גפן היין, כשישה מיליון שקלים. בשנת 2022, משנים את מתווה ביטוח אסונות טבע, שיהיה בהשתתפות עצמית של 15% לבחירה והמדינה אישרה סבסוד של 80%. כמו כן, מוסיפים כיסוי ביטוחי לסיכון נגעי הסגר

בכנס הוצגו תוצאות מחקרים חדשים בתחום כרם היין. בשנים האחרונות, החלו בנטיעות מאסיביות של כרמי יין באזור הגליל והגולן, הנחשבים אזורים טובים מבחינת מנות הקור הנדרשות לגפנים, המניבים ענבי איכות לייצור יין. במקביל לנטיעות הכרמים, החלו תהליכי מחקר ופיתוח להתמודדות עם מחלות שונות בגפנים. מופ צפוןמיגל החל במחקרים רחבים לאיתור שיטות חדשות להדברה ביולוגית בכרמים, להבנת השפעת שיטת עיצוב הכרם על איכות הפרי של זני הענבים, מבחינת עוצמת הצימוח וצפיפות הנוף ולהשפעה של כנות גפן שונות על גובה היבול ואיכותו בזנים השונים.

40% בגליל ובגולן

יהודית מוי, ממופ צפוןמיגל ומיקבי רמת גולןתיארה את מחקרה בתחום חילון מוקדם ומנגנוני הגנה בגפן. מחקר פיזיולוגי ומולקולרי על השפעת שיטות אגרוטכניות בגידול גפן יין.

דר מרי דפניילין, ממופ צפוןמיגל, סקרה את המחקר לבחינת זני יין עמידים למחלות נוף. גפני Vitis vinifera סובלות ממחלות עלווה שהעיקריות שבהן הן קימחון הגפן וכשותית הגפן.

דר ליאור גור, ממכון שמיר למחקר“, הציג מחקרו להדברת קימחון הגפן באמצעות חומרי הזנה. מחלת הקימחון בגפן הנגרמת על ידי הפטרייה נחשבת לאחת המחלות החשובות בגידול בישראל ובעולם.
גיא זפקו, ממכון המחקר מיגל והמכללה האקדמית תלחיתיאר את מחקרו בתחום למידה חישובית וצילום היפרספקטרלי לזיהוי מוקדם של מחלות גפנים. ניטור פגעים הנו הבסיס ליישומה של הדברה מושכלת ידידותית לסביבה והגדלת איכות היבול וכמותו.

דר רקפת שרון, ממופ צפוןמיגלהציגה תמונת מצב ממחקריה בנושא קסיסלה בכרם.

דר ורד נאור ממכון שמיר למחקר“, הציגה מחקריה על חיידק הדיאלה כביוסטימולנטמחלת הצהבון בגפנים גורמת נזק רב למגדלים וליקבים בארץ ובעולםעוד הרצו בכנס: מיכל אקרמן, מנכלית יקבתבורודרור דותן, מנהל המחלקה החקלאית ביקביכרמל“.

מנתוני המועצה לגפן היין, כרמי היין בישראל משתרעים על שטח של כ-55,000 דונם, מתוכם מעל 40% בגליל ובגולן. הזן הנפוץ ביותרקברנה סוביניון“. בישראל, פועלים 300 יקבים, כ-90% מהם מייצרים יין כשר.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?