שינוי האקלים ופלישת הצמחים

האם שינויי האקלים משפיעים על נביטת מינים פולשים? הרצאתו של ד”ר עודד כהן, בפאב “זיגל”, ב-18.10.17, 20:30


זה אולי יישמע קצת ציני, אבל בהחלט אפשר לומר ששינויי האקלים והתחממות כדור הארץ הם הנושא החם בעת האחרונה ולא רק בין חוקרי אקלים אלא גם בראש מהדורות החדשות.

שורת סופות ההוריקן ההרסניות בים הקריבי ובדרום ארצות הברית הציבה שוב בעין הסערה את שאלת השפעתו של מזג האוויר על חיינו. אלא שמה שנראה שם כמו סערה אימתנית, הופך אצלנו לסערה בכוס תה. הוריקנים לא פוקדים את אזורנו, הרוחות המאיימות על חיינו הן רוחות מלחמה ולא משבים של 300 קמ”ש. בסתר לבנו, אולי אפילו היינו שמחים לקבל קצת מכמות הגשם האדירה שהציפה את טקסס.
האמת היא שלשכונה שלנו יש צרות משלה ובשפע. מגמת ההתחממות מקבלת אצלנו גוון יבשושי. כאן, בירכתי הים התיכון, כמות הגשמים יורדת והמדבר מתפשט.

המינים הפולשים. השיטה המכחילה, פרקינסוניה שיכנית ודומיהם הם אולי המרוויחים הגדולים מכל הסיפור. זרעיהם הרבים הממתינים בצל העצים לא ינבטו, חופת העץ המצילה עליהם מפחיתה את עוצמת החום במידה כזו, שהם ממשיכים בתרדמתם, לעתים שנים רבות

לצד כל זה, קיימת גם העלייה בטמפרטורות. חודש יולי האחרון היה, בממוצע, אחד החמים שנרשמו כאן. ממוצעים כידוע הם ערכים מתחכמים, אפשר הרי לטבוע בבריכה שעומקה הממוצע חצי מטר בלבד. אכן, כשבוחנים את נושא ההתחממות מגלים שלא מדובר בעלייה חדה וברורה, אלא בעיקר באירועים של חום כבד, המתרגשים ובאים אלינו ביתר תכיפות. לא זו בלבד שיש יותר אירועים שכאלו, הם נמשכים יותר זמן מהרגיל.

עכשיו, רקחו את המרקחת הבאה: גל חום קיצי, בשמש הישראלית הקופחת, מכה בשטח אדמה ללא צל ותקבלו כבשן של ממש. אין הכוונה לשריפות, הללו לרוב חולפות מהר ומתקדמות הלאה. אבל השמש המכה במשך מספר שעות מעלה את טמפרטורת הקרקע לעתים עד כדי 70 מעלות צלזיוס. רק כדי לסבר את האוזן, נאמר כי חום של 50 מעלות, בערך, הוא כזה הגורם לנו להזיז את היד בבהלה מחשש לכוויה.

בכל זאת, יש כאלו שדווקא מרוצים מהעניין. על פני הקרקע, או מעט מתוכה, מפוזרים זרעים רבים הממתינים לתורם לנבוט. כדי שזה יקרה, צריך משהו שיעורר אותם. במקרים רבים, הגורם המעורר הוא החום. זו אחת הסיבות לכך שאחרי קיץ שחור של שריפות, יבוא אביב גדוש צמחייה ירוקה.

מי שבעיקר מחככים ידיים בהנאה הם המינים הפולשים. השיטה המכחילה, פרקינסוניה שיכנית ודומיהם הם אולי המרוויחים הגדולים מכל הסיפור. זרעיהם הרבים הממתינים בצל העצים לא ינבטו, חופת העץ המצילה עליהם מפחיתה את עוצמת החום במידה כזו, שהם ממשיכים בתרדמתם, לעתים שנים רבות. זאת, עד שפתאום השטח נחשף, כתוצאה מעבודות פיתוח, שריפה, או כל גורם אחר. עתה, נשמעת יריית הפתיחה למירוץ. חום הקיץ יעורר את הזרעים הרבים וכעת מסתבר כי התרדמה הממושכת, או החום הכבד והממושך, פגעו ביכולתם של מיני הצמחים המקומיים לחזור ולכסות את השטח. המינים הפולשים, העמידים יותר, יתפרצו עכשיו ביתר שאת וישתלטו על כל חלקה טובה.
סוגיית המינים הפולשים אינה חדשה. ציפורים הודיות ואפריקניות איוו להם משכן בחורשות ברחבי הארץ, שיחים ועצים אוסטרליים ואחרים מתפשטים בצדי הדרכים.

בהרצאה הקרובה במסגרת “מדע על הבר”, יבקש ד”ר עודד כהן להפנות את הזרקור אל שולי התופעה ואל השפעת שינוי אקלים על נביטת צמחים פולשים. עודד עסק בשנים האחרונות במחקרים שונים בניסיון לפתח שיטות להקטנת כמות המינים הפולשים סביב הכנרת. כחלק מזה, הוא מבקש לבחון את ראשיתו של תהליך ההתפשטות, אולי משם תבוא הישועה.

 

פאב “זיגל”, כפר האמנים אניעם, יום רביעי, 18.10.17, 20:30. הכניסה חינם.

הבירה עליכם, המדע עלינו.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?