שגרת חירום ואיתנות העורף – “נפת הגולן”

השנה הוקמה “נפת הגולן” המחליפה את מפקדת היישובים וממחישה את שינוי התפיסה לגבי התנהלות האוכלוסייה בשעת חירום, כאשר שגרת החירום מחליפה את ההיערכות לפינוי יישובים. ראיון עם מנהל סא”ל במיל’ אבי גולדבלט, מפקד נפת הגולן


בימי השגרה, מנהל סא”ל במיל’ אבי גולדבלט, את מתקן הסימולטור שמיועד לאימון רשויות להתמודדות עם מצבי חירום שעלולים להתרחש בקרב האוכלוסייה בארץ. בימי חירום, הוא חובש את כובעו השני ומתפקד כמפקד נפת גולן האמונה על אוכלוסיית האזרחים בגולן. ראיון מיוחד ל”שישי בגולן”.

בשירותו הסדיר, התגייס גולדבלט לחיל הים ושירת כחובל במשך כחמש שנים, עוד לפני הקמת פיקוד העורף. למעשה, כאשר השתחרר הוקם הפיקוד, והוא נמשך, יחד עם אנשי מילואים רבים להוות כוח אדם בשלל תפקידים. “הגעתי תחילה לגדודי חילוץ והצלה ומילאתי תפקידים שונים בדרג הפיקודי – מ”מ, מ”פ, מג”ד. שירתתי בנפת עמקים, אשר אחראית על אזור מגוריי בין היתר, כך שהייתה לי תחושה שאני מגן על הבית. לבסוף מוניתי להיות ראש מטה נפת עמקים. לפני כשנה וחצי נתבקשתי להיות מפקד נפה שאמורה להיות אחראית על אזור הגולן, ההחלטה להקים אותה התקבלה במהלך שנת 2014, ובתקופה זו עברתי אליה.

“התחלנו לבנות את הנפה על בסיס מפקדה שכבר הייתה קיימת, שנקראה מפקדת היישובים. תפקידה היה לשמש ככוח אבטחה למשימות פינוי תושבים בגולן. התפיסה כלפי התנהלות האוכלוסייה השתנתה, כך שיש כוונה להמשיך לקיים שגרת חירום בעתות מלחמה ולהימנע ככל שניתן מפינוי תושבים, ולכן הגיעו להחלטה שיש צורך להקים יחידה שתאפשר זאת”. המונח “שגרת חירום” נשמע לאוזן זרה מעט מוזר, שהרי שגרה וחירום הם מעין הפכים אחת של השני, אך גולדבלט מסביר: “זה מונח מתבקש, כיוון שלא כמו מלחמות עבר קצרות ימים, כיום המלחמות נמשכות ימים רבים, כדוגמת ‘צוק איתן’. על כן על התושבים לשמר שגרה”.

על ייחודיות נפת גולן אשר עמד בראש הקמתה הוא מספר, “אמנם אני גר עם אשתי וחמשת ילדיי בהושעיה, יישוב שאינו במרחב הנפה, אך רוב היחידה מורכבת מתושבי הגולן, ולכן ישנה תחושה שמגנים על הבית, דבר שמביא באופן טבעי למוטיבציה רבה וסביבת עבודה מיוחדת, כי יש רצון לכל אחד לתרום לעשייה. רמת ההיכרות בין האנשים גבוהה בגלל שחלקם מאותו יישוב או אפילו אותה משפחה ולכן יש אווירה משפחתית”. אז אילו אנשים מגיעים לנפה? “לרוב אלו אנשים שתפקידם בנפה תואם לרקע המקצועי באזרחות, כמו עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מהנדסים, אנשי תקשורת, וכמובן אנשים טובים נוספים בעלי רצון להשתתף ביחידה שעוברים לשם כך הכשרה לתפקיד”.

לנפה יש קשר הדוק עם הרשויות המקומיות וכן גופי הביטחון השונים וניתן לראות את רוח ההתנדבות של התושבים. “במרחב הגולן יצרנו שינוי תרבות בכל הקשור לכוח של גופים התנדבותיים בגולן”, הוא מספר. “למשל, הקמנו יחידות סע”ר (סיוע עצמי ראשוני), מדובר באנשים מכלל הרשויות המקומיות שקיבלו הכשרה מקצועית של שלושה ימים שמלמדת לתת מענה לאירוע חירום בעורף בכל הנוגע לדקות הראשונות של האירוע. במרחב כבר מעל מאה מתנדבים ואנו ממשיכים להכשיר מתנדבים נוספים. באימון נקודת מפנה שהתקיים לפני כמה חודשים ביצענו אימון משותף לכל יחידות הסע”ר בגולן והופתענו מההתייצבות ושיתוף הפעולה בין האנשים ובין הרשויות, בין מועצה אזורית גולן, מועצה אזורית קצרין, מג’דל שמס, מסעדה, אל קיניא ובוקעתא”.

השבוע התקיים תרגיל אוגדתי של אוגדת בשן, והאחראים על הפן העורפי היו כמובן נפת גולן. “המטרה לתרגל את הקיום של שגרת החירום בכל המרחב האזרחי באזור, מה שמחייב לתרגל שיתוף פעולה בין הנפה שתפקידה לדאוג לצורכי התושבים כדי שיוכלו לקיים המשך שגרת חיים במצב חירום באופן מיטבי, לבין אוגדת בשן שתפקידה למגר את כוונות האויב שנמצא מעבר לגבול – מתקיפת המרחב בעזרת ירי טילים ועד כוונות לשליחת חוליות מחבלים לפיגוע בעומק הגולן. האויב יודע שכל פגיעה במסגרות אזרחיות יכולה לייצר תוצאות הצלחה מבחינתם. התרחישים שאותם אנו מתרגלים מביאים אתגרים מגוונים שלוקחים בחשבון את כלל פוטנציאל האיומים מעבר לגדר”, מפרט ואומר.

פרט לתרגיל שמתקיים השבוע, הנפה עוסקת באימון של אנשי המטה ברשויות המקומיות, כיוון שבסופו של דבר הרשויות יצטרכו לנהל את עצמן בעת חירום. “אנו עוזרים לרשויות ללמוד לנהל עצמן בחירום, פעמים רבות פונים אלינו בבקשה לקבל אימונים. השנה פיקוד העורף החל לאמן את הנפות והרשויות באמצעות מתקן סימולטור שמהווה פלטפורמת למידה אפקטיבית בטווח זמן קצר. חשוב להגיד שהתנהלות נכונה לפי הנחיות פיקוד העורף מצילה חיים, וזה מוכח”.

גולדבלט מבקש לפנות לכל המעוניינים, “הנפה יכולה להתאים לאנשים שרוצים לבצע תפקיד מעניין בעולם המילואים”.

בשם העיתון:

אנשי מילואים המעוניינים להצטרף מוזמנים לפנות אל:

שחר, שליש נפת גולן

053-2411260

gmail.com@05724112605

ראיונות קצרי מועד עם אנשי מילואים תושבי הגולן (בוקסות):

זאב שנקר, מפקד מכלול אוכלוסיה תושב מרום גולן:

  1. תפקיד היחידה שלי הינו למפות את צרכי האוכלוסייה האזרחית בשגרה ובחירום, במיוחד לתת לכך מענה הולם בתחומים כמו: התגוננות בזמן רעידות אדמה וירי טילים, התמוטטות מבנים, חילוץ והצלה וכיו”ב. בפיקוד העורף אני משרת משנת 2008 משום שאני מרגיש מחויבות למקום שבו אני חי. זה השילוב של מילואים עם שירות בגולן שמעניק לי תחושה של שליחות ועשייה ציונית.
  2. מאיר לב ארי, ראש מטה נפת גולן, תושב רמת מגשימים:
    בגיל מבוגר יחסית, 47, בחרתי לתרום למדינה דווקא בגולן, למען חיזוק העורף ההתיישבותי. השינוי שחל בשנים האחרונות מעבר לגדר, בסוריה, חיזק וחידד אצלי את התחושה שאת השירות שלי אני רוצה לעשות כאן, בביתי שבגולן.
  3. מוטי בר, קצין אג”מ נפה, תושב כנף:
    הגרסה הראשונה שלנו הייתה ב- ’96 כגוף שנקרא “מפקדת היישובים” אבל מאז עברנו מהפך גדול, במקביל לשינוי התפיסה הצבאית: בתחילה שמרנו על אזרחים עם אפודים ונשקים אך עם הקמת פיקוד העורף עברנו שינוי חשיבתי וכרגע מטרת העל שלנו הינה שמירה על חוסנה של האוכלוסייה ודאגה לשגרת חיים נורמלית ביישובי הגולן. כמו תושבי גולן רבים אחרים המשרתים עימי חשוב לי לדעת שהטיפול וביצוע הסיוע לאזרחים הינם מהמעלה הראשונה ושהמענה יהיה מהיר וטוב, הרבה בזכות זה שאנו מכירים את המרחב בו אנו חיים.

“אנשי מילואים המעוניינים להצטרף מוזמנים לפנות אל:

שחר, שליש נפת גולן

053-2411260

gmail.com@05724112605

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?