רופאים בכירים מתחום הרפואה הדחופה לילדים, הגיעו לסיור מקצועי במרכז הרפואי “זיו” בצפת.

כיצד הצליחה רופאה צעירה להקים מאפס ובתוך זמן קצר, מערך מודרני ומקצועי לרפואה דחופה לילדים בפריפריה הרחוקה? משלחת מנהלי מחלקות ורופאי רפואה דחופה לילדים מארה”ב וקנדה ערכו סיור אצל ד”ר דנה קרופיק, במרכז הרפואי “זיו” בצפת


רופאים בכירים מתחום הרפואה הדחופה לילדים מארה”ב, קנדה ובית החולים “שניידר” לילדים, הגיעו לסיור מקצועי במרכז הרפואי “זיו” בצפת. המכובדים הגיעו כדי להתרשם ממערך מקצועי ומודרני בבית חולים הממוגן לילדים הראשון בצפון, שהוקם בתוך זמן קצר, על ידי מנהלת מחלקת רפואה דחופה לילדים, ד”ר דנה קרופיק. המבקרים התפעלו מהיכולת הגבוהה שלה ומהציוד המרשים והמודרני וביקשו ללמוד על תהליך הבנייה מאפס של מחלקה כזו. מסתבר, כי רק 15 רופאים בקירוב בישראל מתמחים בתחום החשוב וד”ר קרופיק הנה אחת מהם.

ד”ר אמיר כימיא, רופא ומומחה בכיר לרפואה דחופה, בביה”ח לילדים, בוסטון מיוזמי הביקור: “נושא הרפואה הדחופה לילדים עובד בארה”ב כבר 35 שנה. בישראל, החלו להתייחס באופן ממוקד לתחום הרפואה הדחופה לילדים רק ב-20 השנים האחרונות, לאחר שרופאים מישראל יצאו להתמחויות בארה”ב והביאו את הנושא החשוב לידיעת בתי החולים בארץ.

“בעבר, הטיפול בילדים במקרי חירום התבצע בתוך המיון הכללי ובמידה שהייתה בעיה, היו מזעיקים את צוות הטיפול הנמרץ. כבר בשנה שעברה, שוחחתי עם ד”ר דנה קרופיק והחלטנו כי ננסה ליצור הזדמנות למפגש במרכז הרפואי ‘זיו’, על מנת לדון בסוגיות הללו. ד”ר קרופיק שייכת בעצם לדור הרופאים הצעירים הראשונים שהם מומחים ברפואה דחופה לילדים בישראל. אין הרבה כמוה בתחום ובארץ היא אחת מ-15 איש בקירוב שמומחים בנושא”.

עוד מוסיף ד”ר אמיר כימיא, כי בבוסטון לא ערוכים כמו בישראל להתמודדות עם מצבי חירום ואר”ן (אירוע ריבוי נפגעים). אמנם מקיימים תרגולת לאירועים שכאלו, אך מבחינה תפיסתית, בשל חוסר הניסיון של בתי החולים במקרי אר”ן, התפישה נשענת בעיקרה על הפעלת כוח אדם רפואי גדול יותר במקרים כאלה. כמובן שאין זה בהכרח הפתרון היעיל ביותר, בעיקר כשאירוע רב-נפגעים עלול להיות גם אוטובוס שהתהפך ולא בהכרח אירוע ביטחוני כמו פיגוע וכד’.

רק לפני שנתיים, התרחש בבוסטון אר”ן, במרתון בוסטון. האירוע עבר בשלום יחסית מבחינה רפואית, אך אין מה להשוות את יכולת ההתמודדות בארץ עם פיגוע רב-נפגעים למה שיקרה בבוסטון באירועים בסדר גודל דומה.

ד”ר כימיא: “בארה”ב, המערכות קורסות מיד, חסרה ההבנה והניסיון בדחיפות לשנע חולים ולטפל בהם בצורה אחרת. החשיבה היא כי צריך לטפל כרגיל, רק להביא יותר רופאים, יותר חדרים ויותר מקומות. גישה זו אינה נכונה, מאחר שכמות כוח האדם והמקומות הרבים אליהם מפזרים פצועים, מורידים את יכולת הראייה הכוללת המקצועית של האירוע והשליטה בו ובמרכיביו. נניח שיש 30-40 רופאים שמגויסים מידית לאר”ן וקיימים 30-40 חדרים עם פצועים מפוזרים ביניהם. זה יוצר מצב שאין אדם אחד המרכז את האירוע כולו ויודע מה קורה עם כלל הפצועים ועם צוותי הרפואה וההצלה. עקב אירועי טרור בשנים האחרונות בארה”ב, קיימת נטייה להתחיל להבין וללמוד את נושא התפקוד הרפואי בחירום.

הדילמה הסורית

ד”ר כימיא: “בנוסף, קיימות הדילמות המוסריות והקליניות שיש בטיפול בילדים הסורים. כיצד מטפלים בילד שעל פי החוק חייבים הסכמה לטיפול עבורו, אבל אין ממי לקבל הסכמה, כי הוא מגיע לבדו? או מתן טיפול חירום הומניטארי להצלת חיים, שקשה יותר לשלוט על ההמשכיות שלו, בשל העובדה שמדובר בילדים שחוזרים לארץ אויב, הנמצאת מעבר לגבול ועוד דילמות קשות ביותר בתחום הרפואה, שבמרכז הרפואי “זיו” מתמודדים איתן כבר שלוש שנים, אבל בארה”ב טרם נתקלו בהן. ד”ר מייקל הררי, רופא ילדים בצוות בית החולים לילדים ב’זיו’, הרצה לנו בסוגיות מאתגרות אלו.

“ד”ר קרופיק היא רופאה יוצאת מגדר הרגיל. נקיים שת”פ מקצועי ונעביר את כל הפרוטוקולים שלנו על האופן בו אנחנו מטפלים במצבי חירום. ד”ר קרופיק תגיע אלינו לחילופי ידע בין הנעשה בארה”ב לבין מה שנעשה בישראל”.

ד”ר דנה קרופיק: “זהו ביקור חשוב מאוד עבורנו. הגיעו לכאן רופאים בכירים מתחום הרפואה הדחופה, במטרה להבין כיצד מקימים מערך מלא של רפואה דחופה לחדר מיון ילדים. הצגנו להם את תהליך הקמת היחידה ואת האופן בו שדרגנו, עם הארכיטקטים, את מבנה מיון הילדים החדש, כדי שיהפוך למבנה ייעודי, המתאים יותר לצרכי הרפואה הדחופה, בתוך התפישה הקיימת החדשנית ביותר.

“במהלך הביקור, דנו בכל האספקטים השונים של הקמת היחידה לרפואה דחופה: המבנה, הציוד, ההכשרות לסגל ולצוותים, ניהול סיכונים וכיוצא באלה. כמו כן, הביקור העניק פלטפורמה נוחה להיווצרותם של קשרי עבודה ואנחנו מקווים לבסס ולהמשיך את הקשר לצורך שיתופי פעולה עתידיים, למידה הדדית והדרכה בכל התחומים שנמצאים תחת הכותרת של הרפואה הדחופה”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?