תמונת הניצחון של מירה בן ארי

האלחוטנית של קיבוץ ניצנים בתשח, מירה בן ארי, היא גיבורה לאומית וגיבורת סרטו של אבי נשרתמונת ניצחון“. חיוכה של מירה, שניות לפני מותה, הוא תמונת הניצחון


מירה בן ארי היא גיבורה לאומית. מירה, חברת ניצנים, האלחוטנית של הקיבוץ בתשח, בחרה להישאר בקיבוץ עם המגנים, גם אחרי מבצעתינוק” – פינוי הילדים מן הקיבוץ, ובהם בנה דני. בתום קרב הגבורה הקשה והעקוב מדם, כאשר לא נותרה ברירה, החליט מפקד ניצנים אברהם שוורצשטיין להיכנע. הוא שלח חייל לצאת לכיוון האויב כשהוא נושא מעל ראשו גופייה לבנה, לאות כניעה והמצרים ירו בו והרגוהו. שוורצשטיין עצמו יצא ועמו מירה. הם פסעו לעבר הקצינים המצרים והציעו להידבר עמם. הקצין המצרי הבכיר ירה בשוורצשטיין למוות. מירה שלפה את אקדחה וירתה בראשו של המצרי, אף שידעה שהצעד יביא להריגתה.

הפתק: …אין פרידה קשה מזו של אם מילדה, אך אני נפרדת מילדי למען יגדל במקום בטוח ולמען שיהיה אדם חופשי בארצו. תמסור לו בבואך אליו את כל אהבתי. תמסור לאבא ולאימא שלי הרבה נשיקות ובקש בשמי סליחה

עם פינוי הילדים במבצעתינוק“, מירה העבירה בכיס המעיל של בנה מכתב לבעלה: “אני רק אכתוב כמה מילים, ואתה בטח תבין כי איני יכולה לכתוב. פשוט זה קצת קשה. יותר מקצת. כך עוד לא הרגשתי אף פעם, אבל אתגבר. בזמננו, צריך להתגבר על הכול. אולי בעבור יכולתו של עמנו לסבול ולא לוותר, בגלל עקשנותו להחזיק מעמד על אף העובדה כי מעטים אנו, הרי בכל זאת נשיג את כל אשר מגיע לנו, אחרי אלפיים שנה. אין פרידה קשה מזו של אם מילדה, אך אני נפרדת מילדי למען יגדל במקום בטוח ולמען שיהיה אדם חופשי בארצו. תמסור לו בבואך אליו את כל אהבתי. תמסור לאבא ולאימא שלי הרבה נשיקות ובקש בשמי סליחה“.

מירה בןארי היא גיבורה לאומית, שראוי לחנך על זכרה, לכתוב עליה שירים, ספרים וסרטים.

מירה בןארי היא גיבורת סרטו של אבי נשרתמונת ניצחון“. עצם העובדה הזו; עצם הנחלת מורשתה לציבור הרחב ועצם הכבוד והיקר לערך הגבורה הם ההצדקה הגדולה של הסרט הזה, על אף פגמיו.

מסר אנטיהיסטורי

הפגם הגדול של הסרט הוא מי שנשר בחר כאיש הרעשל הסרטקצין התרבות של חטיבתגבעתי“, הפרטיזן והמשורר, חתן פרס ישראל, אבא קובנר. קובנר כתב את הדף הקרבי שגינה את ניצנים על כניעתה. הדף אינו מופיע בסרט, אך מוזכר בעקיפין בדברים של העיתונאי המצרי חסנין הייכל, מגיבורי הסרט, כעבור שלושים שנה, שהיהודים קראו לאנשי ניצנים בוגדים.

לאורך הסרט, מוצג אבא קובנר באופן חדממדי, קריקטורי, כאיש מתנשא, גס, אטום, קשה וכמי שישב במפקדה עורפית והפקיר את הלוחמים בחזית, תוך שהוא מסתתר מאחורי סיסמאות פטריוטיות לוחמניות וכמובן, מופיע הנרטיב השקרי על פיו ניצנים הופקרה כיוון שהמפקדים היו מתנועת השומר הצעיר והקיבוץמתנועתהחלוץ הציוני“. מי שמכיר את סיפורו של אבא קובנר, שהיה מנהיג דגול ואיש רוח גדול, אך היו לו שגיאות גדולות ואיומות, יודע שמדובר בדמות מורכבת מאוד. השטחת הדמות הזו לקריקטורה בסרט פוגעת לא רק בזכרו של אבא קובנר, אלא גם באיכות הסרט.

הסרט מציג את שני הצדדים בקרב ויש בו אמפתיה גם לאויב. בין השורות, משחיל נשר מסר חנוךלויני על בשר התותחים, משני הצדדים, שנשלחו בידי מנהיגים אטומים לקרב. אצל המצרים מדובר במלך פארוק ובין השיטין, המקבילה של פארוק היא אבא קובנר. זה מסר נורא ואנטיהיסטורי.

אין איזון קדוש

בכלל, הניסיון הזה לאיזון קדושהזוי. יש לזכור שהייתה זו מלחמה בין עם הלוחם על קיומו ומקים את מדינתו לבין פולש מצרי לארץ זרה, שמנסה להשמיד את היישוב היהודי. כמו איזון קדוש בין הצבא הרוסי הפולש לקייב לאוקראינים הנלחמים על חירותם.

מהי תמונת הניצחון? הצבא המצרי המובס נסוג חזרה למצרים, אך פארוק דורשתמונת ניצחוןוהתמונה הזו היא כיבוש ניצנים. לסרט שצילם הייכל מן הקרב, הושתלה תמונתו של פארוק, כאילו הוא השתתף בקרב ופיקד על הכוחות הלוחמים

מהי תמונת הניצחון? הצבא המצרי המובס נסוג חזרה למצרים, אך פארוק דורשתמונת ניצחוןוהתמונה הזו היא כיבוש ניצנים. לסרט שצילם הייכל מן הקרב, הושתלה תמונתו של פארוק, כאילו הוא השתתף בקרב ופיקד על הכוחות הלוחמים.

אולם תמונת הניצחון האמתית היא החיוך על פניה של מירה בןארי, שעה שירתה במצרי; רגע לפני מותה. זאת תמונת הניצחון, גם אליבא דהייכל.

כאמור, לא חסרות מגרעות בסרט, אך עצם הצגת קרב הגבורה של מגני ניצנים ובעיקר גבורתה של מירה בןארי, מכריעה את הסרט, למיטב שיפוטי, לכף זכות.

המשחק מצוין, בעיקר של גוי ריגר הנפלאה, שגילמה את דמותה של מירה.

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?