צו 8, מעכשיו לעכשיו

יחידת החילוץ גולן מציינת 40 שנה להקמתה. 2022 מסתמנת כשנת השיא בכמות החילוצים שביצעה היחידה בשנה אחת. החידה של השרוטים


מאת: איתמר מור

בשבוע שעבר, קיימה יחידת חילוץ גולן את הערב המסורתי שהיא מקיימת מדי שנה, לקראת ראש השנה, למתנדבים ובני/ בנות זוגם. ההתכנסות השנה הייתה ייחודית לאור העובדה שהשנה מציינים ביחידת החילוץ גולן ארבעים שנה להקמתה. יחידת חילוץ גולן הייתה הראשונה שהוקמה בישראל והיא נחשבת לפורצת דרך בהקמתן של עשר יחידות החילוץ הפועלות כיום ברחבי הארץ.

לערב הייחודי, הוזמנו גם ותיקי היחידה שהתייצבו בדיוק כמו אז, כשעדיין היו בתפקיד. הערב, שאליו הגיעו למעלה מ-200 משתתפים, התקיים במרכז המבקרים שליקבי רמת הגולן“, המאמצת הרשמית של יחידת החילוץ, כבר שנים רבות. הסיפורים, החוויות ומפגשי הרעים זרמו לכל אורך הערב המרגש.

יחידת החילוץ גולן הוקמה בשנת 1982 כיחידה אזרחית הפועלת תחת סמכות המועצה האזורית גולן. מפקד היחידה ב-13 השנים האחרונות, תאל (מיל.) צביקה פוגל, מספר כי נחיצותה של היחידה התבהרה מהר מאוד למקבלי ההחלטות שהביאו להסמכת פעילותה תחת משטרת ישראל, מה שהפך את יחידת חילוץ גולן לגוף האזרחי הראשון במדינת ישראל שפועל תחת אחריות כוחות ההצלה הרשמיים. קובי לאופר, מי שהיה המפקד הראשון של היחידה ונחשב לאב הרוחנישהגה את הקמתה, מספר כי מה שהוביל אותו ואת שאר המייסדים הייתה הכרה כי מדובר בתחום שאין אף גוף רשמי שמוכן לקחת עליו אחריות.

מעכשיו לעכשיו

ההתנדבות ביחידת חילוץ איננה פשוטה והיא גובה מחיר גבוה מהמתנדבים וממשפחותיהם“, אומר קובי. “בחלק מהחילוצים מדובר ממש בהצלת חיי אדם ועל אף זאת, עד היום, היחידים שלוקחים אחריות על הנושא הם מתנדבים אזרחיים. רק בגלל שקמנו ועשינו מעשה, הרשויות הבינו את הנחיצות בקיומן של יחידות חילוץ אזרחיות והתחיל מהלך רשמי של הסמכה, תקצוב ואימונים. מעבר לעניין העקרוני והחשוב, של הצלת חיים והושטת סיוע, מה שמאפיין את כל המתנדבים ביחידת החילוץ זאתשריטהלפעילות אתגרית, או לחוויות, שרוב האנשים לא היו מתקרבים אליהן“.

צביקה פוגל מחזק את דבריו של קובי וקובע נחרצות כיאין עוד התנדבות מקצועית ומשמעותית כל כך בישראל, למעט אולי בסיירות המובחרות בצהל.

מפקד היחידה, תאל (מיל.) צביקה פוגל: הטלפון תמיד עליך, תמיד דולק. יכולים להזניק אותך באמצע הלילה, באמצע ארוחת שבת, או חתונה. צו 8, מעכשיו לעכשיו. בהתנדבות. ללא תנאים. ללא זכויות, אבל עם רשימה בלתי נגמרת של חובות

הייתי איש צבא המון שנים ואין שום מסגרת אזרחית שאני מכיר שבה המתנדבים נמצאים בכוננות 365 ימים בשנה, כולל שבתות, חגים ואפילו יום כיפור, ביום ובלילה“, הוא אומר. “הטלפון תמיד עליך, תמיד דולק. יכולים להזניק אותך באמצע הלילה, באמצע ארוחת שבת, או חתונה. צו 8, מעכשיו לעכשיו. בהתנדבות. ללא תנאים. ללא זכויות, אבל עם רשימה בלתי נגמרת של חובות. עם התחייבות לאיןסוף אימונים מפרכים לאורך כל השנה. צריך להיות מטורף בכדי להסכים לזה. זו בדיוק הסיבה בגללה אני יכול לקבוע, ללא היסוס, שיחידת חילוץ גולן לא נופלת ברמתה מהסיירות הצבאיות.

ברמה האנושית, אני חושב, שהאנשים ביחידת החילוץ שלנו משקפים את האיכות והייחודיות של אנשי הגולן. לא מדובר רק במסירות, אלא במקצוענות בלתי מתפשרת. כזו שראויה לחיקוי בידי לא מעט יחידות בצהל“.

אני שואל את צביקה, האם אחרי 13 שנה של פעילות ביחידה, ישנם חילוצים שנחרטו אצלו במיוחד.

יש איןסוף סיפורים“, הוא אומר, “אבל יש בהחלט מקרים שנחרטים אצלך, בעיקר כאלה שמתאפיינים בכישלון, או בהצלחה גדולה. ב-2018, הוזנקנו לחילוץ בזוויתן. זה היה שיא החורף ואותה שנה הייתה גשומה בצורה מטורפת. ירד גשם בלתי פוסק. הנחל עלה על גדותיו ובעצם הפך למלכודת מוות. שני חברה צעירים החליטו במזג האוויר הזה לגלוש לנקיק השחור. אחד מהם נתקע ברתמת הגלישה ולא הצליח לשחרר את עצמו מכבל הגלישה. זה היה חילוץ קשה מאוד, בצורה שלא ניתן לתאר. אחרי שעות רבות, הצלחנו, יחד עם צוות של יחידה 669, לחלץ אותו. הוא פונה במסוק לבית החולים במצב של היפותרמיה חמורה. הרופאים נאבקו על חייו, אבל לבסוף נאלצו לקבוע את מותו. אחד מאנשי היחידה קיבל צלש בעקבות האירוע וכך גם אחד החיילים מ-669. שניהם בפירוש סיכנו את חייהם. זה אירוע שלעולם לא אשכח אותו“.

ב-2022: למעלה מ-130 חילוצים

צביקה: “להבדיל, בשנה שעברה, הזניקו אותנו לחילוץ בקיץ של צעיר חרדי מארהב, שנתקע בנחל שיאון. הדיווח הראשוני היה על התייבשות. כשהגענו אליו, הוא עדיין היה לבוש בשש שכבות, מה שהפך את ההתייבשות למכת חום. ההערכה הראשונית הייתה שיש לו 10% סיכויי הישרדות. גם פה היה מדובר בחילוץ מורכב שכלל מסע אלונקות מפרך בחום כבד. בנוסף, הייתה התראה ביטחונית על האזור שבו היינו, משום שלילה לפני כן הייתה תקיפה בסוריה שיוחסה לישראל וחששו מפעולת תגמול. אחרי שהצלחנו להוציא אותו מתוך הנחל, הטיסו את הבחור לבית חולים, לשם הוא כבר הגיע ללא דופק ונשימה. הוא עבר החייאה ונשאר באשפוז פה בישראל במשך לא מעט חודשים. לאחרונה, קיבלתי טלפון מהמשפחה שלו בחול שסיפרו כי לא מזמן הוא חזר לארהב אחרי שהוא סיים את השיקום בבית החולים פה בישראל“.

איך אתה מסכם את עונת החילוצים של הקיץ האחרון?

אני לא מסכם, כי היא לא הסתיימה. בעוד שבוע, מתחילים חגי תשרי, אנשים בחופש, הישיבות יוצאות לחופשתבין הזמניםוהמסלולים שוב יהיו עמוסים ומלאים. הדבר היחיד שאני יכול לומר כבר כעת על 2022 היא שמדובר בשנת שיא בכמות החילוצים שביצעה היחידה מאז שהיא נוסדה. השיא שבו החזקנו היה 130 חילוצים לאורך שנה אחת. אנחנו נמצאים באמצע ספטמבר וכבר חצינו את המספר הזה ויש לנו עוד שלושה חודשים לפנינו.

מאפיין נוסף של השנה האחרונה הוא עלייה בכמות המחולצים בגילאים מבוגרים של מעל 67. זה דבר מבורך שאנשים ממשיכים לטייל גם בגילאים כאלה, אבל לא תמיד הם עושים את ההתאמה בין היכולות הפיסיות לנתונים בשטח

מאז הקורונה, אנחנו מרגישים עלייה שלא נפסקת בכמות המטיילים וממילא גם בכמות החילוצים. מאפיין נוסף של השנה האחרונה הוא עלייה בכמות המחולצים בגילאים מבוגרים של מעל 67. זה דבר מבורך שאנשים ממשיכים לטייל גם בגילאים כאלה, אבל לא תמיד הם עושים את ההתאמה בין היכולות הפיסיות לנתונים בשטח. אני רוצה שאנשים ימשיכו לטייל וליהנות, אך זו חובתם של המטיילים להיערך בצורה נכונה מראש, לתכנן את המסלול, הציוד ואת הזמן בהתאם לשעות האור והחשיכה. רק אם כולנו ניקח אחריות, תהיה לנו שנה טובה“.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?