פעולות מניעה להופעת מחלת הכלבת בגולן

ברשויות שכנות לגולן נרשמו השנה אירועי כלבת. מה הפעולות שצריך לנקוט כדי שמחלת הכלבת לא תתפרץ גם בגולן? מסניטציה ביישובים ועד פיזור חיסונים – הנחיות לתושבים ולבעלי משקים


עקב התפרצות מחלת הכלבת ברשויות שכנות לגולן, ועל מנת למנוע את התפשטות המחלה לאזורנו, קיימה מועצה אזורית גולן פגישה רחבה עם כל הגורמים האזוריים, על מנת להיערך נכון ולנקוט בפעולות מקדימות אשר יצמצמו את הסיכון להתפרצות המחלה בגולן.

בפגישה נכחו סגן ראש המועצה, אורי קלנר, מנכ”ל המועצה, עמיחי אלבה, מנהל אגף תפעול וסביבה, מיקי מנחם, רכז פסולת ומחזור, אסף מזור, מנהל יחידה סביבתית גולן, דדי גופר, סגן מנהל מחוז גליל גולן במשרד החקלאות, פרוק דבור, נציגי השירותים הווטרינריים, מנהל מערך וטרינרי אזורי גליל מזרחי, ד”ר רועי דוידסון ומנהל מרחב גולן ברשות הטבע והגנים, שרון לוי.

בפגישה נדונו מספר נושאים:

פעולות פיזור חיסונים עבור חיות הבר בשטחים הפתוחים, חלוקת חיסונים לחיות המשק כגון רפת, בקר לבשר, או דיר וקיום ימי חיסונים לכלבים ביישובי המועצה.

נושא נוסף שנידון היה מתן מענה וטיפול בתופעת כניסה ושוטטות של חיות בר בתוך היישובים. חיות הבר נמשכות למוקדים בהם יש מזון ופסולת אורגנית זמינה. רשות הטבע והגנים ערכה ועורכת פעולות של סניטציה בשטחים הפתוחים. מענה משמעותי לתופעה הוא המשך פעולות הסניטציה, ניקוי השטח ממזון זמין, גם בתוך היישובים עצמם, בדגש על לקיחת אחריות של התושבים ובעלי המשקים על סביבתם ועל כן, הוחלט כי יש לקיים הסברה מקיפה בנושא.

תושבים אשר מאכילים כלבים/חתולים בחוץ, מתבקשים לפנות את האוכל שנותר ולא להשאירו מונח בחוץ. התושבים מתבקשים להקפיד ולסגור פחי אשפה פתוחים, לפנות אשפה שמונחת מחוץ לפח

על כן, מודגשים מספר הנחיות לתושבים ולבעלי המשקים עליהן יש להקפיד ביישובים.

  • בקרה ושליטה על כל מזון ופסולת אורגנית היכולה לשמש כמזון לבעלי חיים טורפים כגון תנים: תושבים אשר מאכילים כלבים/חתולים בחוץ, מתבקשים לפנות את האוכל שנותר ולא להשאירו מונח בחוץ. התושבים מתבקשים להקפיד ולסגור פחי אשפה פתוחים, לפנות אשפה שמונחת מחוץ לפח, לדווח למוקד המועצה על פחים שבורים ולדאוג לסביבה נקייה ממזון זמין לחיות בר.
  • בעלי משקים מתבקשים לדאוג לסניטציה באזור המשק: בידוד לקראת סילוק פגרים, גידור יונקייה ונקודות האכלה, סילוק עודפי מזון של טורפים, חיסון כלבי שמירה. בתחומי המשק, יש קושי רב יותר בטיפול, בעקבות אי יכולת לבצע ירי, או פיזור של פיתיונות מחסנים ולכן יש לדאוג לסילוק של מקורות מזון ובכך, למנוע כניסה לתחומי המשק.
  • כלבים במתחמי התאילנדים הם באחריות החקלאי ויש לפקח על חיסונם – אחזקת כלבים כרוכה בחיסון וסימון, כפי שנדרש לגבי כל כלב. באותו הקשר, יש לפקח על סניטציה של מתחמים אלה.
  • על חקלאי האזור חלה חובת חיסון ועיקור כלבי המרעה ומניעת שוטטותם בתוך היישובים.
  • חיסוני כלבים וחתולים: בשבועיים הקרובים, יקיים המערך הווטרינרי האזורי, של אשכול גליל מזרחי, חיסונים לכלבים ביישובי המועצה. מועדי החיסונים פורסמו לתושבים ואנו מבקשים מכל בעל כלב/חתול לקחת אחריות ולדאוג לחסנו נגד כלבת. המלצה חמה לחסן חתולי בית וחתולי חצר. אדם המאכיל חתול כלשהו מוגדר כבעליו ועליו לעקרו ולחסנו נגד כלבת.
מה עושים עם החיות ביישובים?

רשות הטבע והגנים: בחיפושן אחר מקורות מזון, נמשכות חיות הבר הגולניות אל תוך היישובים, שם הן ימצאו תמיד גינת ירק, מזון לחתולים, או פח שאינו סגור ומכיל בתוכו הפתעות טעימות. מצב שכזה הנו מצב בו שני הצדדים מפסידים. התושבים יקומו בבוקר לפחים הפוכים, גינה הרוסה, או צינורות השקיה מחוררים. הטבע, מהצד השני, ימשיך להסתמך על האדם במציאת מזונו, עד שיפסיק לחפש מזון טבעי בטבע, מה שיפגע במערכת האקולוגית כולה ויהפוך את חיות הבר, הלכה למעשה, לכלבים משוטטים, במקום אותם תנים ושועלים מרהיבים שאנחנו נהנים לראות מדי פעם. דבר שכזה יסמן אותם כמטרד, כמזיק, כאשר אנחנו אלו שהפכנו אותם לכאלה. בנוסף, עלולות חיות הבר להיות נשאיות של כלבת לעתים, לפגוע בחיות הבית, או אפילו באדם. על כן, חשוב לשמור על חיות הבר – בטבע.

בעלי חיים ינצלו כל הזדמנות ופרצה כדי לעבוד פחות קשה. דרבן, שצריך להסתובב לילה שלם בטריטוריה ענקית כדי לחפור כמה פקעות מהאדמה, ישמח לגלות עולם שלם של גינות נוי, עם שלל מינים טעימים של פרחים וירקות. תן, שצריך לרדוף ולתפוס את מזונו, יתמוגג למראה קערת מזון חתולים בפתח של בית. שפני הסלע והדלקים יחפשו את הפרצות והכניסות למרתפים ועליות הגג, כדי למצוא מקומות מסתור.

כתושבי הגולן, תפקידנו הוא למנוע מהם את כל הטוב הזה. גידור המושבים והקיבוצים, גידור הגינות, אטימת חללים באזור הבית, הגינה והמחסן, סגירת פחים ומרכזי מזון והימנעות מפסולת אורגנית, יבטיחו לנו כתושבי הגולן חיים שקטים ונעימים ולחיות הבר את החיים להם הן יועדו. חיים של טורפים ונטרפים, של מאביקים ומפיצי זרעים, חיים של טבע גולני מדהים.

האחריות היא של כולנו, ביחד נשמור על הטבע הגולני! יש חשיבות עצומה ליציאה לפעולה של יישוב שלם, לרווחת התושבים וחיות הבר, בגידור היישוב ומרכזי המזון, גידור גינות פרטיות ושמירה על הניקיון. מחקרים ומקרים קודמים של יישובים שפעלו למען הפרדה בין אדם לבעלי חיים הראו אחוזי הצלחה מדהימים. יש מה לעשות, יש פתרון, יש אפשרות לחיים משותפים מצוינים בגולן: הקהילה הגולנית – ביישוביה וחיות הבר – במרחבי הרמה.

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?