פסיפסים ורוח ומרבדי כלניות

במסגרת “שלישי בטבע”, יצאו הוותיקים אל השבילים והאתרים, לנשום פריחה וחזרו עם ד”ש מהיסטוריה רחוקה, שהיא שלנו ובונה תודעה קיומית עתיקה של אומה בארצה


דבורה בר

ושוב יצאנו אל הדרך, במסגרת “שלישי בטבע”, הפרויקט של הרט”ג לוותיקים ומארגנו, מורה הדרך, יצחק רונס

יצאנו, תלמידות בית המדרש בחיספין ותלמידי הכולל, ביום אביבי להפליא, אל השבילים והאתרים, לנשום פריחה ולהיפגש עם מראות שיד אדם השאירה בהם רישומה. ד”ש מהיסטוריה רחוקה שהיא שלנו ובונה תודעה קיומית עתיקה של אומה בארצה.

הדרמנו אל עמק המעיינות. תחנתנו הראשונה הייתה בקיבוץ עין הנצי”ב, ע”ש הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, מראשוני הציונות הדתית. בחזית בית הכנסת של הקיבוץ, מונחת שלווה “כתובת רחוב” בשלמותה. האמת שזהו תעתיק של הכתובת המקורית שהתגלתה בשדות הקיבוץ, ליד מושב רחוב, בתשל”ד. הכתובת המקורית והמרשימה תלויה במוזאון ישראל.

ומה יש בה ? נוסח מדויק של ברייתת התחומין – משנה חיצונית המגדירה את גבולות ארץ ישראל, לפי תחום עולי בבל, לעניין חיוב במצוות התלויות בארץ (תרומות ומעשרות שמיטה וכו’). בכתובת, קיים אזכור של עיירות יהודיות בארבעה תחומים בארץ שבהם גרה גם אוכלוסייה נכרית. בין העיירות ה”אסורות”, נכללות כפר יחריב, צמח, חיספיה ונוב, בתחום הסוסיתא. משמעות הדבר היא שבמקומות המפורשים יש לקיים מצוות התלויות בארץ ואין להם “פטור” מהן. הגולניסטים אף פעם לא נשארים שווי נפש מול הממצא הזה. הנה, אנחנו כאן, על השטיח העתיק שהצמיח מחדש את העיירות כיישובים בגולן.

ולמה טרחו להשקיע כתובת מרגשת כזו על רצפת בית הכנסת? כנראה כדי לשנן ולא לשכוח, שעל אף שנמצאים בסביבה מוקפת בנוכרים, יש מחויבות  לפירות ולירקות “האסורים” בשנת השמיטה, כאן, בתחום בית שאן.

“עשו את העבודה”

מבית כנסת לבית כנסת עתיק נוסף, שהתגלה בשדות קיבוץ חפציבה, לפני קום המדינה, הוא בית הכנסת של בית אלפא. החקלאים שנתקלו בו קראו לארכיאולוגים שחפרו וגילו שרידים מרשימים של בית כנסת ובו פסיפס מהמפוארים שהתגלו בישראל.

נכנסנו לחלל בית הכנסת, צפינו בסרטון הממחיש את הווי החיים בתקופת התלמוד ואת יצירת הפסיפס המיוחד הזה.

פרטים רבים יש בו וגם כתובות מרתקות. לפיהן, תושבי הכפר עשו מאמץ גדול לגייס את סכום הכסף הנדרש ליצירת הפסיפס. כל תושב הפריש מיבול הקציר כפי יכולתו ובכסף שנאסף, נשכרו האמנים שהונצחו בכתובת “מריאנוס וחנינא בנו עשו את העבודה”.

כמו כל עבודת אומנות, גם זו מספרת לנו סיפור של אנשים ושל תקופה. שאלת מיליון הדולר: מה מסתתר מאחורי הציורים והכתובות? מסקרנת תמיד. כמו הופעת “אל השמש” במרכז גלגל המזלות. הייתכן שבלב לבו של מקום עבודת הקודש, תופיע דמות אלילית? מה פשרה? מנין היא נלקחה? על מה היא מעידה?

המשכנו עם השאלות אל דרך הנוף בהרי הגלבוע. תצפתנו על העמק ממרום “כתף שאול” . מאחורינו, נשמעו רחשושים שהפכו לשעטה של גולשי הרוח, שנעתקו מהמצוק וחתכו את הנוף המרהיב במצנחי הרחיפה. יש ציפורי אדם.

מרבדי הכלניות ועמודי העיריות ליוו אותנו בדרכנו אל חוות הרוח בגלבוע. במקום, מרכז מבקרים לאנרגיות נקיות, ע”ש שלמה שמלצר. לגובה 44 מטרים, מתנשאות 14 טורבינות רוח ומנצלות את האנרגיה הקינטית שברוח להפקת חשמל. משאב טבע זמין ומתחדש. פעם, שרו לנו שהרוח הביא עננים. היום התחדש לנו, כמעט כמו בשיר, שרוח רוח קל כנפיים, אץ ורץ אל בין כנפיים, חשמל מביא מהשמים.

“שלישי בטבע” – מרחיב וממצה גם ברוח המטייל המרוצה.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?