עשור לפסטיבל זמר וריקוד ב”מצפה גולן”

במערכת השעות של ביה”ס “מצפה גולן” יש שיעור בשם “שיר עברי”. באמצעות השירה העברית, התלמידים לומדים על התהוות המדינה, מורשת העם, ההיסטוריה והגיאוגרפיה של ארץ ישראל. כל זה מתנקז לפסטיבל שנתי של זמר וריקוד, שכל ארגונו וביצועו באחריות התלמידים. השנה, במלאת עשור לפסטיבל, הם הצדיעו לזמרת ירדנה ארזי. היה עשר


מאז הוקם בית הספר “מצפה גולן”, מדי שנה, מצדיעים תלמידי בית הספר לזמר העברי. הפסטיבל מהווה תוצר לתהליך למידה משמעותית במספר תחומי עניין ודעת. השנה הוזמנה הזמרת ירדנה ארזי לפסטיבל. השתתפו על בימת הפסטיבל כ-200 תלמידים מכתות א’ ועד ח’.

במסגרת שיעורי “שיר עברי”, לומדים תלמידי “מצפה גולן”, באמצעות השירה העברית על התהוות המדינה, מורשת העם, ההיסטוריה והגיאוגרפיה של ארץ ישראל. מרבית הלמידה מתמקדת ברעיון “הגשמת חלום”. אחד ההדגשים בתהליך הפסטיבל השנה היה על יישום עקרונות עליית הנוער להגשמת חלום הקמת מדינה ליהודים. שלושת העקרונות שבהם דגלה אם-העלייה, הנרייטה סולד: לימודים, עבודה וחברה.

רבקה מרום, שמפיקה את האירוע מזה עשור: “הילדים מוכשרים והם צריכים רק שננגיש להם את הבמה לעשייה. הילדים באים לתהליך הפסטיבל מתוך בחירה. הם עושים זאת באהבה ונכונים ללמידה ובינינו – מבלי שישמעו – מי צריך יותר?”

כל הילדים בבית הספר, שבוחרים להיכנס לתהליך הבניית הפסטיבל, מתחייבים לתהליך הפסטיבל: חזרות מרובות, העובדה שייאלצו להחסיר משעות הלמידה וחובתם להשלים את החומר הנלמד, המחויבות לקבוצה ולתהליך כולו.

התהליך החל באודישנים, שמיפו את תחום השירה והנגינה. נבחרה נבחרת הפסטיבל שמנתה 11 זמרים ו- 9 נגנים. הילדים שלא נבחרו לנבחרת היוו חבורת הזמר בפסטיבל. השירים שהביאו הילדים עימם לאודישנים נקבעו להיות שירי הפסטיבל. הילדים חולקו לקבוצות עבודה: קבוצה של מתעמלים וקבוצות רקדנים מאחורי הזמרים, ריקוד מודרני וריקוד סלוני. מכל קבוצת ילדים נבחרה כוראוגראפית לריקוד/תרגיל. כל כוראוגרפית אחראית להפגיש את חברי הקבוצה (תלמידים מב’-ח’) ולהביאם לתוצר המוגמר.

המורה ל”שיר עברי” ומפיקת האירוע, רבקה מרום, נפגשה עם הקבוצות השונות, להאיר ולפרגן. במקביל, המנהל והמפיק המוזיקלי של הפסטיבל, אופיר מטרני, הגיע לבית הספר שלוש פעמים בשבוע בהתנדבות מלאה, לעבוד עם הנגנים על הלחנים של השירים. בהמשך הצטרפו הזמרים לנגנים וכך עבדו במשותף.

כל קבוצה למדה שיר אחד: קראה, שרה והתדיינה על המסר של השיר. המסר של כל שיר הותאם לתנועה המתבקשת בריקוד, או בתרגיל ההתעמלות. שבועיים לפני האירוע, החלו מפגשי המשתתפים בפסטיבל ברצף ההופעה ובשילוב המנחים.

 

ביניים: לימודים, עבודה וחברה

תהליך שכזה משלב בתוכו את שלושת עקרונות “עליית הנוער”: לימודים, עבודה וחברה. משתתפי הפסטיבל, תלמידים מכיתות א’ ועד ח’, המשיכו להיות חלק מהלמידה השוטפת במסגרת הלימודים בביה”ס. גם אם יצאו משיעורים למען חזרות לפסטיבל, השלימו את החומר הנלמד, נגשו למבחנים והכינו את שיעורי הבית. מרגש היה לראות ילדים מהכיתות הצעירות מביאים חוברת חשבון לחזרה ובזמן ההמתנה לתורם, נעזרים בתלמידים הבוגרים יותר בהבנת חומר שהתקשו בו. ביום קבלת תעודות המחצית, הגיעו המשתתפים עם התעודות ל”השוויץ” במימוש התחייבותם להיות תלמידים טובים.

העבודה הקשה התבטאה בנחישות להצליח בהגשת התוצר: הפסטיבל. הגשמת החלום היא בעצם יישומו של הפסטיבל. הילדים עבדו בשיתוף פעולה מלא – קבוצות רב-גילאיות, שתמכו ופרגנו אחד לשנייה. צעירים ובוגרים עסקו ביחד למען הצלחת הפרויקט ולמדו לתת באהבה ולפרגן. למדו לקבל ביקורת ולהכיל חבר שקצת קשה לו. הכוראוגראפיות לקחו ילדים צעירים באופן “פרטני”, לסייע לכל אחד להגיע להגשמה. שיתוף הפעולה ואחוות היצירה המשותפת הייתה מאתגרת ומרגשת כאחת.

העיקרון האחרון ואולי החביב ביותר – “חברה“. למרות פערי הגילאים, התגבשה חברה אחת מלוכדת ומאוחדת להגשמת חלום משותף. הילדים חוו פעילויות גיבוש. שיתפו בקשיים ובהצלחות. למדו לחייך ולהביט אחד לשני בעיניים, ללחוץ יד לאחל בהצלחה והיו רבים שחיבקו באהבה.

 

ביניים: ירדנה  מתרגשת

הגשמת החלום המשותף הוצגה בהופעה מדהימה: 200 ילדים בפער גילאים, שמעטים מאמינים שניתן לשלבם לעשייה משותפת. מיכל, האמרגנית של ארזי, אמרה גם בשמה של ירדנה: “היינו במספר הופעות של ילדים, אבל כזה ארגון ושיתוף פעולה בין ילדים לא ראינו. לא היה שום מבוגר קרוב לבמה. רק ילדים. כל כך הרבה ילדים מוכשרים ששרים באהבה כל כך גדולה, רוקדים בשמחה, הנגנים מוכשרים ותיאום בין כולם… מדהים, מהמם”.

על הבמה, ירדנה ארזי אמרה: “אני באמת כל כך מתרגשת, כל כך ריגשתם אותי. הנגנים, הזמרים והרקדנים וכולם כל כך מוכשרים. את המנחים, הייתי קוטפת ולוקחת אתי”.

כשירדנה סיימה לשיר את השיר הראשון, הזמינה את טל כלפון, תלמיד כיתה ה’, שתופף על התופים ועל הקחון וביקשה ממנו ללוות אותה בשירה “כשהשמש תעבור עליי”. המפקחת על המוזיקה במחוז צפון, שנכחה באירוע אמרה: “מדהים,  הילדים שרים כל כך יפה. כל כך הרבה ילדים שרים. כל כך מרגש”. ועוד אמרו המבקרים הרבים:

“הערב היה מתוכן להפליא, מגוון ורציף. תכנון הזמן היה בדיוק במינון הנכון וקורטוב ההומור של המנחים הוסיף המון”.

“אהבתי את השירים שבחרתם (חשוב להזכיר שהילדים בחרו את השירים) והביצוע בשירה ובריקוד”, (חשוב להזכיר שכל הריקודים וההתעמלות תורקדו על ידי הילדים).

הילדים בבית ספר “מצפה גולן” אוהבים את הזמר העברי ואוהבים מאוד את העשייה המשותפת למען ההצדעה לזמר העברי.

רבקה מרום, שמפיקה את האירוע מזה עשור: “הילדים מוכשרים והם צריכים רק שננגיש להם את הבמה לעשייה (תרתי משמע). הילדים באים לתהליך הפסטיבל מתוך בחירה. הם עושים זאת באהבה ונכונים ללמידה ובינינו (מבלי שישמעו) – מי צריך יותר?”

מנהל ביה”ס, יריב גל, שפתח את הפסטיבל, ציין את הקריירה הארוכה והמפוארת של ירדנה ארזי: “אני לוקח ממך את ההתמדה, את היצירתיות, את ההשקעה למען הגשמת החלומות. דרך שירייך, אוהבים את ישראל ואת האנשים שבה. בשירים את מביעה את האהבה לאדם ולמורכבות חייו”.

חרטנו על דגלנו לקדם את המוזיקה, בכלל ואת הנגינה והשירה העברית, בפרט. הפסטיבל הוא אחד מרגעי השיא של עבודה זו. ובהמשך, קונצרט אביב, בהשתתפותן של שתי תזמורות כלי הנשיפה של בית הספר: תזמורת שכבת ה’ הבכירה (שנה שנייה) ותזמורת שכבת ד’ הצעירה.

 

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?