עוד מאותו דבר

ההכלה וההבלגה, שחזרו עם הקמת הממשלה הנוכחית, כפי שהיה בממשלות נתניהו הקודמות, הזמינו את המשך התוקפנות. עוד מבצע – “מגן וחץ


מבצעמגן וחץהיה הכרחי. ישראל אינה יכולה להשלים עם מציאות של ירי רקטות על אזרחיה ללא תגובה. ההכלה וההבלגה, שחזרו עם הקמת הממשלה הנוכחית, כפי שהיה בממשלות נתניהו הקודמות, הזמינו את המשך התוקפנות.

רק שבוע טרם פתיחת המבצע, נורו למעלה ממאה רקטות על ישראל, בתגובה לפיגוע ההתאבדות, באמצעות שביתת רעב בכלא, של המחבל האסיר עדנאן. ברור שישראל הייתה חייבת להכות באויב מכה קשה. חיסול הנהגת הגאפ (גיהאד אסלמי פלשתינאי) היה צעד חשוב. חיסולים כאלה הם מכה משמעותית לארגון טרור, שמקשה מאוד על תפקודו ועל התאוששותו. הפגיעות הקשות בחוליות ירי ובמתקני טרור ורקטות של הגאפ הן הישג משמעותי של ישראל. גם הצד ההגנתייירוט מרבית הרקטות האפקטיביות והפגיעה הקטנה בנפש וברכוש בצד הישראלי הם הישג משמעותי.

פרשנים הציגו הישג נוסףהשארת חמאס מחוץ לתמונה, כפי שהיה גם במבצעשומר החומות“. האם זה באמת הישג? כיוון שזה יעד שהציגו מתכנני המבצע ועמדו בו, מן הבחינה הזו, מדובר בהצלחה. יתר על כן, לנוכח הרהב של ארגוני האויב על מלחמה רבחזיתית נגד ישראל, העובדה שאפילו בחזית האחת, הלחימה הייתה של ארגון אחד היא הישג ישראלי. אבל האם בראייה אסטרטגית רחבה יותר וארוכת טווח, זהו אכן הישג? עוד אחזור לכך ובינתיים נשאיר את השאלה פתוחה.

אי אפשר לזלזל בהישג המשמעותי של האויב. הגאפ הוא ארגון טרור קטן, בוודאי בהשוואה לחמאס, לא כל שכן לחיזבאללה. הנה, לאורך כל ימי המבצע, הוא לא חדל מירי רקטות לעבר מערב הנגב ומפעם לפעם, ירה גם לכיוון תל אביב וירושלים. הוא הצליח להכניס לממדים ולמקלטים, במשך כל ימי המבצע, מאות אלפי ישראלים ולעתים, מיליונים. הוא הצליח לשבש את שגרת החיים, הכלכלה והחברה בדרום הארץ ובאופן חלקי, גם במרכזה, במשך ימים. שיגור הרקטות נמשך עד הרגע האחרון והופסק כאשר תשתית הרקטות עוד קיימת ומאיימת.

הרתעה הדדית

מכאן נחזור לשאלההאם השארת חמאס מחוץ ללחימה היא אכן הישג? ההישג של גאפ עם ארסנל הנשק תלולהמסלול שלו הוא מרשים ואנו יודעים שהארסנל הזה הוא כאין וכאפס לעומת זה של חמאס. חמאס היה חלק מן החפק המשותף של האויב במבצע ויצא ללא פגע. יתר על כן, חמאס מפעיל טרור ביהודה ושומרון ומעודד טרור של ערביי ישראל וזאת, כאשר הוא בוחר, בשלב זה, להימנע מלפעול בעצמו בעזה. ההימנעות הזאת מצביעה על הרתעה של צהל. מצד שני, ההשלמה שלנו עם מעשי חמאס והחסינות שאנו נותנים לו בשני המבצעים האחרונים, מעידה על כך, שההרתעה היא הדדית. כן, עלינו להודות ביושר, שחמאס מרתיע אותנו. תיקו כזה, בין המעצמה האזורית החזקה ביותר לבין ארגון טרור הוא בלתי נסבל, במיוחד לנוכח העובדה שהוא יוצר שביתת נשק, שבחסותה חמאס הולך ומעצים את ארסנל הרקטות שלו ובכך הופך לאיום הולך וגדל על ישראל.

זוהי משוואה שאסור לנו להשלים אתה. הדרך היחידה להגיע לכך היא פירוז רצועת עזה מנשק רקטי. לאחר מבצעצוק איתן“, פרחה הסיסמהשיקום תמורת פירוז“. היום, בחלוף תשע שנים, אנו יודעים שהסיסמה הזאת אינה מציאותית.

מבצעמגן וחץהיה מוצלח מאוד מבחינה טקטית, אך מבחינה אסטרטגית הואעוד מאותו דבר“. “עופרת יצוקה“, “עמוד ענן“, “צוק איתן“, “חגורה שחורה“, “חומת מגן“, “שומר החומותהם רק חלק מן המבצעים שהיה בהם הישג טקטי, לעתים גדול יותר ולעתים קטן יותר והם הביאו לשקט לתקופה מסוימת, שנוצל להתחמשות האויב. אבל כפי שאף אחד מהמבצעים האלה לא שינה את המצב האסטרטגי, כך גם מבצעמגן וחץ“. את המשוואה האסטרטגית הזאת חובה לשנות.

מחדל עזה

איך הגענו לכך?

הגורם לכך הוא מחדל עזה.

הנסיגה מעזה לא הייתה בהתנתקות. בהתנתקות, ישראל עקרה את גוש קטיף ונסוגה לקווי 4.6.67. אבל מעזה ובנותיהדיר אל בלאח, חאן יונס ורפיחישראל נסוגה ב-1994, עם יישום הסכם אוסלו א‘ – עזה ויריחו תחילה. עד הנסיגה מערי יוש, ובהן רמאללה, במימוש הסכם אוסלו ב‘, ערפאת עצמו ישב בעזה.

כפי שהיום צהל אינו נמצא בעזה, כך היה גם בין 1994 להתנתקות. המציאות בשטחים שמהם ישראל נסוגה ברצועת עזה הייתה כמו המציאות באזורים שמהם ישראל נסוגה ביהודה ושומרון. ישראל לא שלטה בהם, צהל לא פעל בהם. במשך שנים, הפלשתינאים בשטחי הרשפ ראו חייל ישראלי רק בטלוויזיה. השנים הללו היו שנות הטרור הקשות והמדממות ביותר, שנות מתקפות הטרור ופיגועי ההתאבדות. לא היו שנות טרור כאלו לאורך כל שנות הסכסוך המדמם.

השינוי הגדול היה במבצעחומת מגן” (2002), שבו צהל כבש מחדש את ערי יוש, השמיד את תשתיות הטרור ולאחר מכן, שב לבסיסיו, אך שינה לחלוטין את המשוואה. ישראל החזירה את חופש הפעולה לצהל ביהודה ושומרון. מאז, המחבלים שפעלו באין מפריע וטבחו בערינו וכפרינו, כמי שיש להם רישיון בלתי מוגבל לרצוח, הפכו לנרדפים. מאז ועד היום, צהל, השבכ ויממ פועלים בשטחי הרשפ, מדי יום ומדי לילה ומגיעים אל המחבלים, למיטותיהם, לפני שהם מספיקים לפגע ולרצוח. יש גם כישלונותפיגועים שלא סוכלו, אך אז צהל שם את ידיו על המחבלים, אם לא בתוך שעות, בתוך ימים. יצירת תשתית רקטית, כברצועת עזה, בלתי אפשרית ביוש.

חומת מגןבעזה

לא כן המצב ברצועת עזה. ברצועת עזה, לא נערך מבצעחומת מגן“. בשלב השני של המבצע, היחידה שלי, חטיבת הצנחנים הדרומית, הוקפצה בצו 8. המשימה שלנו, במסגרת הפעולה הגדולה בעזה, לצד כוחות הנדסה, הייתה לפרוץ את ציר פילדלפי. התמקמנו בצאלים וערכנו מודלים לפריצה. ידענו שמדובר במשימה מורכבת וקשה וסביר להניח שלא כולנו נחזור ממנה. רובנו כבר היינו הורים לילדים. אף על פי כן, המוטיבציה הרקיעה שחקים ואחוז הגיוס היה למעלה מ-100% (כי הוא כלל גם לוחמים שכבר השתחררו מהמילואים ובכל זאת התייצבו).

שעות אחדות לפני הפעולה, היא בוטלה. הועברנו לטול כרם, שם איבדנו את חברנו לפלוגה, אורן צלניק. למה הפעולה בוטלה? התירוץ היה שפרטיה הודלפו לתקשורת. להערכתי, הסיבה היא שאריק שרון קיבל רגליים קרות.

ביטול הפעולה היה מחדל ביטחוני חמור, אפילו יותר מההתנתקות. ההתנתקות הייתה קודם כל כשל ערכי, מוסרי, ציוני ורק אחר כך, מחדל ביטחוני. אבל המחדל של אי ביצועחומת מגןברצועת עזה הוא בכייה לדורות. שעה שצהל חיסל את תשתיות הטרור ביהודה ושומרון, הטרור ברצועת עזה הלך והתעצם וכעת, מדינת ישראל כולה מאוימת ברקטות מעזה. כל המבצעים של צהל, גם המוצלחים שבהם, לא חיסלו את תשתית הטרור. המטרה הזו כלל לא הוצגה לצהל. כי הדרך לחסל את תשתית הטרור היאחומת מגןברצועת עזה. המחיר שלחומת מגןבעזה היום יהיה כבד הרבה יותר ממחירה לפני 21 שנה. אבל אם נמתין, כאשר נעשה זאת, ובסופו של דבר לא יהיה מכך מנוס, המחיר יהיה כבד שבעתיים.

כן, המענה הנכון לטרור העזתי הואחומת מגןבעזה. אלא שלשם כך, יש צורך בלכידות לאומית והממשלה הזאת ניפצה את הלכידות והסולידריות לרסיסים. לכן, הפעולה הזאת לא תוכל להתבצע היום. מה שניתן ונכון לעשות היום, לצד מכות קשות וכואבות לארגוני הטרור בעזה, כמו במגן חץ“, הוא לשקם את הלכידות הלאומית החברתית. לבטל את המהפכה המשטרית, להתכנס בנפש חפצה ובנחישות לרפורמה בהסכמה לאומית רחבה. כאשר נשקם את תשתית החוסן שלנו, נצא לחסל את תשתית הטרור. אך כבר עתה, יש להכשיר את הלבבות למבצע כזה ולגייס נכונות לאומית למחירו הכבד, שנועד למנוע מחיר כבד לאין ערוך, אם נדחה את ההכרעה.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?