סוכות אז והיום

סוכות ברמת הגולן

בארכיון הגולן, התיעוד הראשון של סוכה בגולן הוא צילום של אילתור על ג’יפ צבאי, מלחמת יוה”כ, 1973. מאז, ידענו מאבקים, ניצחונות וגיבשנו מסורות


“אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאָסְפְּכֶם אֶת תְּבוּאַת הָאָרֶץ, תָּחֹגּוּ אֶת חַג ה’ שִׁבְעַת יָמִים, בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן. וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר, כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל, וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים. וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַ-ה’ שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה, חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ. בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה’ אֱלֹהֵיכֶם”ויקראכ”גל”טמ”ג).

סוכות בראי ההיסטוריה הגולנית

לרגל חג הסוכות, יצאנו לבדוק את היסטוריית הסוכות בגולן. פנינו לארכיון הגולן ושם, במאגר התמונות המרשים, נמצא תיעוד של סוכות בגולן, עוד משנת 1973. תמונה ממלחמת יום כיפור של סוכה מאולתרת על ג’יפ צבאי, אשר נתנה מענה בתקופת המלחמה והחג. תיעוד נוסטלגי נוסף קיים משנת 1978, תיעוד של סוכה שהוקמה בנקודה הזמנית של המתיישבים החדשים של קשת, אשר הייתה בחושנייה.

תמונות נוספות, המייצגות באופן ברור את ההיסטוריה של הגולן והחשיבות בהקמת בית בגולן, ניתן היה למצוא כחלק מהתיעוד של אירועי המאבק על הגולן. אירועי המאבק התרחשו מספר פעמים בתקופת החגים. מאבק התרחש בחגי תשרי בשנת 1994 וכן בשנת 1999.

האירוע הבולט ביותר במאבק על הגולן, היה שביתת הרעב בגמלא. בספטמבר 1994, נפרץ בחשאי השער לשמורת גמלא ומתחם קרוואנים ואוהלים הוקם בן לילה, אל מול העתיקות. 12 מראשי היישובים התייצבו במקום והכריזו על שביתת רעב. שביתת הרעב הייתה גם במהלך חג הסוכות. לצורך כך, הוקמה סוכה, אשר התארחו בה מכל הארץ תוך הפגנת תמיכה במאבק.

בשנת 1999, המשיך המאבק על הגולן ובסוכות הוקמה ותועדה סוכה על הר בנטל. חשוב לציין, שבשנת 1999 רשמו מתנגדי הנסיגה את אחד מהישגיהם הבולטים, שלפיה ויתור על שטח ממדינת ישראל ידרוש את קיומו של משאל עם – החלטה שקיבלה תוקף רק ב-2014, עם חקיקתו של חוק יסוד: משאל עם.

מנוסטלגיה למסורת בת ימינו

משפחות רבות בגולן רואות בהקמת סוכה מסורת והמשכיות של התא המשפחתי. חג של אירוח, חג של קישוטים, חג של טיולים ובעיקר, חג של ביחד.

האירוע הבולט ביותר במאבק על הגולן, היה שביתת הרעב בגמלא, ספטמבר 1994. 12 מראשי היישובים התייצבו במקום והכריזו על שביתת רעב, כולל בחג. לצורך כך, הוקמה סוכה, אשר התארחו בה מכל הארץ תוך הפגנת תמיכה במאבק

הסוכה של משפחת בניה ועינה גולן, מרמת מגשימים: בימי הסוכות, הופכת המרפסת הביתית ל”בית” מרווח נוסף עם ספות, מזרנים לשינה, פינת אוכל רחבה וכל מה שצריך על מנת לשהות בה. את ימי החג, מבלים בני המשפחה והאורחים בעיקר בסוכה. אוכלים, ישנים, קוראים, משחקים ומנגנים בה. גודל הסוכה כ-4.5×4.5 מטר ויכולים להתארח בה בכיף וברווח כ-25 איש ואף יותר. את הסוכה מקשטים פרטי וינטג’ ופריטים ישנים משופצים, לצד יצירות מעשי ידי בני המשפחה. יצירות הילדים שנשמרות משנה לשנה, עוד מימי צעירוּת, מוצגות בגאווה על קיר ייעודי .

הסוכה של משפחת רייפן, מאבנ”י אית”ן: ההורים – ירדן וחלי והילדים – שילה וכרמל. הקישוטים היפים הוכנו על ידי סבא של ירדן, סבא מיכאל. הכנת הקישוטים לסוכות זה פרויקט שמלווה אותו לאורך השנה כולה. מהקישוטים נהנים כל בני המשפחה – הילדים, הנכדים והנינים.

הסוכה של משפחת טל הר, מגבעת יואב: הסיפור של הסוכה המשפחתית הוא מסורת הנמשכת יותר מעשרים שנה. כל המשפחה מגיעה במיוחד מהמרכז. בתחילה, הגיעו כל האחים. עם הזמן, נולדו ילדים, שגם הם הצטרפו. בהמשך השנים, הנכדים והיום, מגיעים כולם, כולל הנינים. משתתפים ומתארחים בסוכה סדר גודל של כארבעים איש.

בערב החג, חוגגים חג בסוכה ולמחרת, ביום החג עצמו, יוצאים כולם לטיול, באחד מנחלי או אתרי הגולן, בהדרכתו של טל הר. כל שנה באתר אחר.

חג סוכות שמח

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?