נרקיסים ואירוסים באחו נוב

שמורת הטבע אחו נוב שוכנת בדרום הגולן בין היישובים חיספין ונוב. בימים אלו פורח בשמורה הנרקיס המצוי ובמהלך חודש פברואר יפרח גם אירוס הביצות. על מנת למנוע נזק לצמחים, יש ללכת בשביל שהוכשר לשם כך על ידי רשות הטבע והגנים.   


דרום הגולן הינו חבל ארץ שונה משאר חלקי הגולן. שכבת הבזלת בקרקע דקה, הנחלים מעטים וקצרים יותר, ומרבית השטח הינו מישורי. קרקעות דרום הגולן היו חשופות לשנים רבות של בליית הבזלת וכך נוצרו קרקעות עמוקות, מישוריות ונטולות סלעים המתאימות לגידולי שדה. שמורת הטבע אחו נוב, או בשמה הרשמי “אירוס ביצות נוב”, משתרעת על פני יותר מ- 700 דונם בין היישובים חיספין ונוב, והנה בין השרידים האחרונים של אחו ביצתי באזור זה. נחל נוב הניזון ממשקעי חורף ומעיינות בעלי ספיקה נמוכה אשר מתייבשים בקיץ, עובר בתוך השמורה ולאחר מכן נסכר ויוצר את מאגר חיתל.

מגוון בתי גידול לחים

הייחוד בשמורה זו הינו במגוון בתי הגידול הלחים שבה ובראשם השטח הביצתי. מספר גורמים הביאו להיווצרותם: הקרקע החרסיתית המאפיינת את האזור הנה אטימה לחלחול מים, ובשל השיפוע המתון המים נוטים להישאר ביחידת השטח. בנוסף, השטח עשיר במקורות מים בזכות משקעים רבים יחסית היורדים באזור וזרימה עילית המגיעה מערוציו הרדודים של נחל נוב הנוטים להצפה בעת שיטפונות. הצפת האזור במים יוצרת מגוון של בתי-גידול לחים: שטחי מים עומדים שעומקם ס”מ בודדים, גומות רדודות מלאות מים שמסביבן קטעים יבשים, שלוליות עונתיות רדודות בעומק של 20-30 ס”מ ושתי בריכות עמוקות שעומקן 1-2 מ’, המלאות מים לעתים כל השנה. מגוון זה, המתקיים בשטח קטן יחסית, יוצר פני שטח בעלי צמחייה עשירה ומגוונת הפורחת במשך כל השנה.

 מעגל פריחה במשך כל השנה

בחודשי הסתיו פורחים במקום כרכומים ממינים שונים וסתוונית ירושלים, לצידם צמחי מים כמו גרגיר נחלים ועדשת מים גיבנת. בחורף פורח במלוא הדרו הנרקיס המצוי ולצידו העירית הגדולה. לקראת האביב מצטרפים לחגיגה אירוס הביצות, העריוני הצהוב ותורמוס ההרים. בחודשי הקיץ ניתן לפגוש בפריחתו של שיח אברהם מצוי, כרפס הביצות וצמחים נוספים.

“כוכבי השמורה” הם הנרקיס המצוי ואירוס הביצות. הנרקיס, הפורח בימים אלו, נפוץ באזורים רבים ברחבי הארץ, אך כאן ניתן לחזות בו בריכוז צפוף במיוחד, ובפריחה מרשימה הבולטת למדי בשל היעדר צמחייה גבוהה מסביב. את ריחו המשכר של הנרקיס ניתן להרגיש כבר מהכביש. אירוס הביצות הינו צמח נדיר בעל תפוצה עולמית מצומצמת המצוי על סף הכחדה. בעבר גדל האירוס גם בקרקעות כבדות ומוצפות מים בשרון ובעמק יזרעאל, אך כיום מרבית אזורים אלו יובשו והפכו לשטחי חקלאות. שמורת טבע אחו נוב, היא השמורה היחידה בארץ וכנראה שגם בעולם, בו מוגן אירוס הביצות הפורח בצהוב.

 מטיילים, נהנים ומצלמים בשבילים בלבד

פריחת הנרקיס המצוי ולאחריה אירוס הביצות מושכת אל השמורה מבקרים רבים. על מנת למנוע נזקים לתוואי השטח ולצמחים, הכשירה רשות הטבע והגנים שביל הליכה טבעתי שאורכו כקילומטר. אחו נוב אינה שמורה סגורה ולא מסתובבים בה פקחים באופן קבע, ולכן באין פיקוח, מטיילים רבים נוהגים לסטות מהשביל על מנת לתפוס זווית צילום או להתקרב אל כל פרח. רמיסת הצמחים, פעם אחר פעם, מקשה ואף מונעת מהצמח להתפתח ולהשלים מחזור צמיחה וכך נגרם נזק גם לשנים הבאות. השביל עובר במרבית ריכוזי הפריחה של הנרקיס והאירוס ומאפשר למטיילים חווית טיול נוחה ומהנה. אנא הקפידו להישאר בשביל זה בלבד, ונשמח שאף תאירו את עיניהם של מטיילים אחרים להוראה זו.

איך להגיע: נוסעים על כביש 98 ופונים אל כביש הגישה ליישוב חיספין. לאחר כ- 20 מטר מצד שמאל של הכביש ממוקמים החניון והכניסה אל השביל.

זה המקום להזכיר שקטיף פרחי בר מוגנים (כדוגמת הנרקיס ואירוס הביצות) הינו אסור בכל שטחי הארץ. בתוך שמורת טבע אין לקטוף ואין לאסוף צמחים מוגנים וגם כאלה שאינם.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?