מקיר אל קיר

כבר מהקמת הממשלה, היה ברור שתקווה חדשה תלך בכל הכוח על ההחלטה לגולן. בכל הקשת, מימינה ועד כחול לבן, ברורה התמיכה. אבל מרצ? זהו מהפך אדיר


כשקמה הממשלה, היה לי ברור שהיא תקבל את ההחלטה ההיסטורית על התכנית הלאומית להכפלת ההתיישבות בגולן. זו הייתה התביעה הראשונה של תקווה חדשה במומ הקואליציוני, זה היה הסעיף הראשון בהסכם הקואליציוני עמה וכיוון שתקווה חדשה היא מפלגה רצינית ויסודית מאוד, לא היה לי ספק שהיא תעמוד בנחישות על מימוש ההבטחה באופן מלא, בתוך זמן קצר.

האמת היא שלא צריך היה להפעיל לחץ על השותפות, כיוון שהתביעה הזאת התאימה להשקפת עולמן. בוודאי להשקפת עולמו של בנט ושל מפלגתו ימינה, כמובן להשקפת העולם של ישראל ביתנו, אך בנושא הגולן, זו גם עמדתן של יש עתיד וכחול לבן.

אולם אילו נשאלתי אז, מהו להערכתי הסיכוי, בין 1 ל-10, שמרצ תתמוך בהצעה, תשובתי הייתה אפס. חשבתי בלבי, שהסידור הזה מקובל עליי לכל אורך הקדנציההממשלה תקבל את ההחלטות הנכונות ומרצ תצביע נגד.

ככל שהתקרבנו להחלטת הממשלה, הבנתי משיחותיי עם ראשי המועצות בגולן ועם השרים שעמם אני בקשר, שמרצ היא חלק מן העניין. אכן, כך היה. השרים ניצן הורוביץ ותמר זנדברג הצביעו בעד. השר עיסאווי פריגנעדר מן הישיבה. אילו רצה, יכול היה להתנגד ולוּ כדי שההחלטה לא תהיה פה אחד. הוא לא נהג כך. אולי גם הוא מבין שזו החלטה נכונה, אך לא העז לתמוך משיקולי בייס?

בממשלה, אין משמעת הצבעה. כל שר מצביע על פי מצפונו ושיקול דעתו. אחרי שמתקבלת החלטה, היא מחייבת את כל השרים, אולם עד קבלתה, כל שר מצביע כרצונו. הצבעתם של שרי מרצ בעד התכנית מעידה שהם תומכים בפיתוח ההתיישבות בגולן.

מטורפיםמטורפים…”

עובדה זו פשוט מדהימה. אנו, ותיקי המאבקים על הגולן, זוכרים את מרצ כיריב מר וקשה, כתומכת נלהבת בנסיגה מהגולן וכמתנגדת נחרצת להתיישבות בגולן ולכל צעד של פיתוח הגולן.

אני זוכר עימות שהיה לי עם מנהיגת מרצ, שולמית אלוני, בתכנית פופוליטיקה. היא חזרה שוב ושוב שהגולן הוא הרמה הסורית ושזה שטח סורי כבוש ועלינו להחזיר אותו לבעליו ולפנות ממנו את ההתנחלויות הבלתי חוקיות וכך נגיע לשלום הנכסף

אני זוכר עימות שהיה לי עם מנהיגת מרצ, שולמית אלוני, בתכנית פופוליטיקה. היא חזרה שוב ושוב שהגולן הוא הרמה הסורית ושזה שטח סורי כבוש ועלינו להחזיר אותו לבעליו ולפנות ממנו את ההתנחלויות הבלתי חוקיות וכך נגיע לשלום הנכסף.

אני זוכר ביקור בגולן של השר לאיכות הסביבה, יוסי שריד, ב-1994. בתום הסיור המקצועי, התכנסנו לשיחה פוליטיתמדינית. הוא הגדיר את עצמו סוריסט. אמר שהיעד החשוב ביותר של ישראל, יותר מהסכם עם הפלשתינאים, הוא הסכם עם סוריה, כי היא המפתח לשלום במזרח התיכון. “משלה את עצמו מי שמאמין שירדן תחתום אתנו אי פעם על הסכם שלום, בלי שסוריה תעשה זאת קודם“, הוא אמר (כעבור שלושה ימים יצאה ההודעה ההיסטורית על פגישה פומבית ראשונה של חוסיין ורבין בוושינגטון, שהובילה להסכם השלום). “תג המחיר לשלום עם סוריה“, הוא אמר, “נקובירידה מהגולן“.

אני זוכר את ענת מאור, אז חכית ממרצ, בימים הקשים ביותר של המאבק על הגולן, מקימה לשכה לשכנוע חוליות חלשות בגולן להודיע על רצונם לעזוב את הגולן תמורת פיצויים, ואף מגיעה לקצרין כדי ללקט אנשים כאלה.   

בעוד בוויכוחים שהיו לנו עם הממשלות ועם אנשי מפלגת העבודה, הם דיברו בצער על הכורח לסגת מהגולן האהוב, כי אין ברירה, וכנראה זה יהיה מחיר השלום, בוויכוחים עם אנשי מרצ, הם דיברו בהתלהבות ובחדווה על הנסיגה, כעשיית צדק וקץ הכיבוש והעוול.

מרצ קמה ב-1992, מאיחוד של רצ (התנועה לזכויות האזרח ולשלום), מפם ושינוי. שינוי פרשה ממנה, כעבור שנים אחדות.

לאחר מלחמת ששת הימים, מפם הייתה חלוקה בתוכה על ההתיישבות בגולן. בראש התומכים, עמדו מנהיגי המפלגה יערי וחזן, אך מולם היו מתנגדים חריפים. לאחר פרישתם של יערי וחזן ויותר מכך, לאחר מותם, המפלגה הלכה והשמאילה. אחד מראשי המתנגדים לגולן מראשית ההתיישבות היה חיים אורוןגוּמס. לימים, הוא היה מנהיג מרצ.

בהצבעה על חוק הגולן, רצ ושינוי הצביעו נגד. המערך החליט להחרים את ההצבעה. מפם, שעוד הייתה חלק מן המערך, ויוסי שריד, שעוד היה חבר מפלגת העבודה, טרם פרישתו לרצ, הפרו את המשמעת והסיעתית והצביעו נגד

רצ, שקמה ב-1973, הייתה אנטיגולן מראשיתה. בהצבעה על חוק הגולן, רצ ושינוי הצביעו נגד. המערך החליט להחרים את ההצבעה. מפם, שעוד הייתה חלק מן המערך, ויוסי שריד, שעוד היה חבר מפלגת העבודה, טרם פרישתו לרצ, הפרו את המשמעת והסיעתית והצביעו נגד. בשעת הדיון, יוסי שריד התהלך אנה ואנה לאורכו של אולם המליאה, ידיו בכיסים והוא ממלמל לעצמו בשקט, שכולם ישמעו: “מטורפיםמטורפיםאתם ממיטים מלחמה נוראה על ישראל“.

הנה, כאשר ממשלת ישראל דנה בתכנית הגדולה והמשמעותית ביותר אי פעם לפיתוח הגולן ולחיזוק ההתיישבות בה, שרי מרצ הצביעו בעד. זהו מהפך אדיר!

זהו הישג של הממשלה הזו והרכבה המיוחד. אך בראש ובראשונה, זהו הישג שלנו, תושבי הגולן, שב-54 שנים וחצי של התיישבות, מאבקים ונחישות, הצלחנו ליצור קונצנזוס לאומי מקיר אל קיר, משמאל לימין. זה הישג גדול!

החמוצים

האקורד הצורם ביותר היה התגובה החמוצה והצוננת של הליכוד וגרורותיו.

אני עוד זוכר את מנחם בגין, כראש האופוזיציה. הוא לא היה ראש אופוזיציה צמחוני. כלל וכלל לא. הוא היה ראש אופוזיציה לוחמני, נוקשה, נחוש, מר, לפעמים, אפילו אכזר; הוא הצליף בלשונו ללא רחם לעבר הממשלות וראשי הממשלות, הוא ייסר אותם בשוטים ובעקרבים. אבל הוא היה פטריוט ואדם הגון. כאשר הממשלות קיבלו החלטות שהתאימו להשקפת עולמה של האופוזיציה, בתחומים המדיניים והביטחוניים, הוא לא היסס לברך את הממשלות ואת ראשי הממשלות במילים חמות.

שמעתי השבוע ביביסטים שצווחו על בני בגין שאבא שלו מתהפך בקרבו. אבא שלו אכן מתהפך בקברו, כאשר הוא רואה לאן הידרדרה התנועה שאותה הקים.

איזה מזל שהחלטת הממשלה על פיתוח הגולן אינה זקוקה לאישור הכנסת. אין לי ספק, שקואליציית ביבי&טיבי הייתה עושה כל שלאל ידה כדי לסכל את התכנית, כפי שפעלה נגד חוק האזרחות. ואולי, חלילה, היא אף הייתה מצליחה בכך, כפי שהצליחה בחוק האזרחות ואז היינו רואים את הליכודניקים ואנשי המשותפת צוהלים וחוגגים את ניצחונם.

נראה שלנתניהו וחבריו התכוון ביאליק, כשכתב בשירו:
רְאִיתִיכֶם שׁוּב בְּקֹצֶר יֶדְכֶם וּלְבָבִי סַף דִּמְעָה.
אֵיכָה דַלֹּתֶם פִּתְאֹם, אֵיכָה חֲדַלְתֶּם יֶשַׁע!”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?