לכבוד האביב: שבילי אופניים וטיילות בגולן

באגף התיירות במועצה האזורית גולן מדברים בימים אלה על שביל אופניים (טיילת)  אחד שישתרע מהחרמון ועד מבוא חמה. צעד חשוב לקראת החזון הוא פריצת הטיילת מאפיק לכפר חרוב  שמחברת בין כל יישובי דרום-מזרח הגולן. אז אילו שבילים יש לנו כבר היום?

מהיפים בעולם ממצוקי האון אל חמוקיה של ארץ חמדה.

פריצת השביל  מנטור אל חיספין שהסתיימה לאחרונה, השלימה את חיבור כל יישובי דרום-מזרח הגולן באמצעות טיילות להליכה רגלית, רכיבת אופניים ועגלות, עד בני יהודה, בואכה נאות גולן ואפיק. ובקרוב מאפיק לכפר חרוב.

לעת אביב, כשהרוחות אינן סוחפות עוד, חום הקיץ עדיין מנמנם בשרות המטאורולוגי והגשמים כבר לא משהו, לעת אביב צוהל כזה, מומלץ ליהנות ממתנה, שהיא בין הדברים שאפשר רק בגולן. הטיילות, ויש כבר לא מעט כאלה בגולן.

אתם באים?

מבחינת דרום הגולן, ראשונה בין הטיילות הייתה זו אשר מחברת בין רמת מגשימים לחיספין ומתהדרת במעבר תת-קרקעי לבטיחות ההולכים. במקורה, היא נועדה להקלת דרכם של תלמידי המושב הלומדים בישיבות, אך מיד השתמשו בה תושבי שני היישובים לחיבורים נוספים, והודות להצלחתה נפרצו ונסללו טיילות נוספות – בין חספין לנוב ומשם לאבנ”י אית”ן, בין בני יהודה לנאות גולן ואפיק ובעקבותיהן טיילות נופיות נפלאות.

 

“היום יש מעל 40 ק”מ של טיילות שמחברות בין יישובים ושבילים  נופיים,” אומר שמוליק חזן, מנהל אגף התיירות במועצה האזורית גולן.

חזן: “במקביל לטיילות היישוביות נבנתה טיילת נופית-תיירותית יפהפיה מעל מצוקי האון, שמחברת את מצפה לשלום למבוא חמה. אורכה כשלושה ק”מ והיא משמשת בעיקר למטיילים ולתושבים בין שני הקיבוצים, רבים עושים שם ספורט והליכות במשך כל שעות היממה. בטיילת זו הותקנה תאורה מאוד עדינה, על מנת שלא לפגוע בנוף.

” למעשה יהיו   שלושה שבילים  נפרדים בתוואים של כפר חרוב עד מבוא חמה, גבעת יואב עד אפיק וטיילת מחברת מרמת מגשימים עד אבנ”י אית”ן.

“כאשר ראינו עד כמה חיוניות הטיילות הללו – למטיילים, לתושבים שמבקשים חיבור, לילדים שיכולים לבקר חברים עם אופניים ובלי לחצות כבישים – נולד הרעיון לחבר יישובים נוספים וגם ליצור שבילים נופיים.

“אחד השבילים החדשים והיפים הוא מאבנ”י אית”ן לאליעד דרך גשור עד בני יהודה. השביל עובר מעל נחל אל-על ממש מעל מצוק הנחל ונצמד לתוואי שלו; כאשר מגיעים לאליעד אפשר להמשיך בטיילת לכיוון גשור ומשם לכיוון בני יהודה. כך, מי שרוצה, יכול לצאת היום על אופניו מרמת מגשימים ולהגיע לקיבוץ אפיק בלי שום בעיה בטיחותית בדרך. אפשר לרכוב על אופניים, לצאת בעגלה, ברגל, או לרוץ.”

חזן: “בסוף השנה, יוכלו רוכבי אופנים לרכוב על שביל הגולן מהחרמון ועד חמת גדר. אני מעריך שבסופו של דבר ימצאו את הממשקים לחבר בשבילים  את אלרום ומרום גולן ומשם לעין זיוון, אורטל, שעל וקדמת צבי. אפשר לומר שיש עוד הרבה משימות לפנינו”

 

טיילת אחת – מהחרמון עד מבוא חמה

“כרגע הסתיים תכנונו של שביל חדש, שיחבר את אפיק לכפר חרוב, הביצוע בשנת 2016-17, הוא יעבור דרך עין פיק, אמפי גולן ויתחבר למצפה לשלום. אני חייב לציין שגם הקק”ל יוזמת טיילת נופית – ממבוא חמה על המצוקים לכיוון עין תאופיק. אנו מקוים, שבסופו של דבר, אחרי שנשלים את הטיילת מנטור עד מבוא חמה, יהיה לנו רצף של טיילת כ- 50 ק”מ מנטור עד מבואות חמת גדר – שזה בהחלט מדהים.

“אני יכול גם להוסיף שיש רעיונות להתחיל להגיע צפונה יותר – לחבר את יונתן לקשת ואת אניעם ליונתן לכיוון נטור, את קשת לאלוני הבשן. כך בעתיד תהיה טיילת אחת מהחרמון ועד מבוא חמה. אבל זה כנראה יקרה בדור הבא.”

מה המפרט של השבילים הללו?

“אלו שבילים רב תכליתיים. הן משמשים לרוכבי אופניים, לטיולים רגליים, לנכים; כל מי שנעזר בעגלה יכול לטייל שם בצורה חופשית ללא מגבלה. חלק מהשבילים בין היישובים עשויות זפת כבישים, הטיילות בתוך היישובים – שביל בטון וכך גם הטיילת בין מבוא חמה לכפר חרוב. הטיילת בין בני יהודה לנאות גולן מרוצפת באבן משתלבת. כל שביל נבנה מעט בצורה שונה.

“בכל שביל וטיילת הותקנו פינות ישיבה, פינות תצפית, יש אפשרות לעשות פיקניק או בילוי, יש נקודות ענין רבות, אפשר ליהנות הן מהטבע והן מהפעילות הספורטיבית. בחלק מהמקומות פינות הישיבה מוצלות באמצעות פרגולות, נערכות נטיעות עצים, כל השביל מתוחזק גם נופית מבחינת עצים, צמחיה, ותאורת התמצאות המאפשרת הנאה גם בלילה.

הכל מתוחזק, הגינון מקבל השקיה וצוותי ניקיון עוברים בקביעות בטיילות. אני חייב לומר שבטיילת בני יהודה אפיק התקנו ברזיות, אבל לצערי בגלל ונדליזם החלטנו שבטיילות הבאות לא נחזור כל כך. הצועדים מוזמנים להביא איתם בקבוקי מי שתייה.”

מה מבחינת הבטיחות?

“כאמור, נבנה מעבר אחד מתחת לכביש הראשי ובמקום שהתנועה בו אינה כל כך עמוסה יש מחסומים, כך שרוכב אופניים לא יפרוץ לכביש בצורה לא בטיחותית. הרוכב חייב לעצור, לעבור את המחסום ואז לחצות את הכביש. יש שתי חציות מרכזיות, אחת בנטור עצמו מהיישוב לגישה לטיילת והשנייה בין גשור לבני יהודה.”

הייתי השבוע באתר הנפלא בפיק, אתם אחראים לפריצת המסלולים שם?

“כן, אנחנו קוראים להם סובב עין פיק. זה טיול מעגלי שאפשר להתחיל בעין-פיק ולסיים באפיק או להפך. המסלול יורד מהבית הסורי בקיבוץ אפיק, מקיף את המצוק מתחת לאפיק ומגיע חזרה לעין פיק. במסלול היפה נפרצו שבילים, הוא סומן, יש שם שבילים, ספסלים ובוסתנים נחמדים והאחריות עליו כרגע היא של מועצה אזורית גולן.

“הטיילת שמתכוננת באזור מחברת את אפיק לעין פיק קודם כל. היא עוברת בתוך השטח, נכנסת לאמפי גולן, חוצה את היער, מטפסת על השלוחה, מקיפה את כפר חרוב, ומתחברת למצפה לשלום. אנשי הקק”ל עובדים כבר על שבילים קיימים וזה מדהים.”

 

סינגל נפלא בצפון הגולן

מה צפוי בצפון הגולן, להליכה ביערות הנהדרים?

“אמנם לא טיילות אבל זה בכל זאת קשור. כרגע עובדים על שבילי אופניים בצפון הגולן – סובב יער אודם. השביל מתחיל מאלרום, נכנס לכיוון יער אודם, מסיים במושב אודם. מאלרום יוצא מסלול לכיוון מרום גולן, עושה סינגל בתוך יער מרום גולן, מקיף את הר אביטל, שגם הוא סוג של סינגל. בקטע הצפוני אין אפשרות לרכיבת אופניים רציפה בגלל מעברים שנגישים רק להולכי רגל.

“ביערות, שמורות, או דרכים שלא מאפשרות מעבר רוכבי אופנים אנחנו יוצרים מעקפים. מדובר בשלוש נקודות – בוקעתא, הר אביטל, ובאזור באב אל הווה. כך, עם סיום הפרויקט בסוף השנה, יוכלו רוכבי אופנים לרכוב על שביל הגולן מהחרמון ועד חמת גדר. אני מעריך שבסופו של דבר ימצאו את הממשקים לחבר בטיילות את אלרום ומרום גולן ומשם לעין זיוון, אורטל, שעל וקדמת צבי. כמו כן תהיה טיילת מחברת במעלות הגולן בין רמות, מעלה גמלא כנף. אפשר לומר שיש עוד הרבה משימות לפנינו”.

 

טיילות בקצרין

לאחר כל מה שנאמר עד כה, המטויילת ביותר בגולן, בהנחה זהירה, היא טיילת “חרמון” בקצרין, טיילת סלולה מבטון להולכי רגל, שנ קילומטר של יופי מרנין שנסללו במקביל לכביש הראשי, לרגל יום הולדתה ה-24 של קצרין. הדרך עוברת בין כרמי גפנים מטופחים, סוכות גפנים מצלות, פריטי אומנות ופסלים, צמחייה עשירה, גינון נהדר ומטופח, עצים נותני צל וברקע חורש טבעי. בימות החורף והגשמים אפשר לצפות בזרימת נחלים תחת מסלול הטיילת, כמעט תמיד ניתן להתבונן ממנה בסוסים השייכים לחווה ממול, בעדרי בקר, במשפחות של שפני סלע וחיות בר אופייניות לאזור.

מסלול הטיילת נפתח בכניסה המרכזית לקצרין, עובר מצידם המזרחי של בית הספר “נופי גולן” ומכללת “אוהלו”, הטיילת צופה לעבר פארק קצרין העתיקה ויער קצרין ומסתיימת מול הכניסה לאזור התעשייה. הטיילת אינה נחה לרגע ונהנית ממעריצים במשך כל שעות היממה, כאשר היא מצוידת בתאורת רחוב בעוצמה רבה ובלילות צופה אל ים האורות הנשקפים מאזור צפת, חצור הגלילית, טבריה והעמקים.

 

טיילת נוספת, מצידה המערבי של קצרין היא טיילת חצבים אשר נחנכה בחודש מאי 2007 ואורכה 1200 מ’. שמה של הטיילת הוענק לה בשל ריכוז גדול מאוד של חצבים המזדקפים לאורכה בכל סתיו. הטיילת נסללה לאורכו של נחל קצרין, אשר בימי החורף הסוערים גועש ורועש ובימי הקיץ מכנס בתוכו בריכות פכפוך קטנות. לאחר כמה מאות מטרים של הליכה היוצאת מכפר הסטודנטים, בתוך הנופים היורדים אל נחלי זוויתן ומשושים וצופים אל הגליל, מגיעים למצפה גור. המצפה מנציח את גור אגוז ז”ל, בן קצרין שנספה בתאונת דרכים והיה אוהב גדול של מקום מיוחד זה, על המצוקים היפים של הנחל. ממצפה גור אפשר להביט על מפל הנחל ושפני הסלע הנחבאים בין סלעיו כאשר מן העבר השני נשקף נוף מרהיב של דרום הגולן, הכינרת ובימי ראות טובה אף רחוק הרבה יותר.

לאורך הטיילת ובצל החורש הטבעי פזורים פינות ישיבה מוצלות וספסלי עץ טבעי. הטיילת סלולה ונגישה לכלי רכב, היא ממשיכה ועולה אל כיוון רחבת השוק וה”קצריחי”, חוות החיות והחוויות של קצרין. המלצה חמה: לא לוותר על ביקור ב”קצריחי”, בין שילדים איתכם ובין שלא. שערי החווה פתוחים למבקרים, חלק מהחיות סובבות בין המבקרים, חלקן בכלובים נגישים להאכלה וליטוף והאחרות – לראותן בלבד. מומלץ להביא “כיבוד” לחיות משאריות הסלט שהכנתם ערב לפני.

 

אביב שמח!

 


אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?