לאוסטרליה ובחזרה

חברי קבוצתדילר גולןחזרו ארצה, שנייה לפני ליל הסדר, מהביקור במלבורן אצל חברי הקבוצה המקבילה. רשמים, מסקנות והבנות. יומן מסע

אחרי עצירה שנמשכה שלוש שנים, בשל מגפת הקורונה, עמיתי תכניתדילר גולןבכיתות יא יצאו לגולת הכותרת של התכנית: ביקור אצל הקבוצה המקבילה, בקהילה היהודית במלבורן, אוסטרליה.

הקבוצה שיצאה למסע מנתה 25 בנים ובנות מכל יישובי הגולן. ההכנה למסע נמשכה חודשים רבים וכללה מפגש עם ההורים, תדרוכי בטיחות וביטחון, מפגשי תכנון, בנייה וגיבוש, שיח להפגת חששות ועוד. ביום היציאה לדרך, נפגשנו כולנו, יחד עם ההורים, באולם המליאה בבניין המועצה ומשם, יצאה הקבוצה למסע של 26 ימים, שהחל בנתבג, עבר בדובאי ולבסוףנחיתה בצדו האחר של הגלובוס, במלבורן.

הנרטיב החינוכי שליווה את המסע היה – “עבר הווה עתיד“. יצאנו לבחון איך העבר משפיע על ההווה והעתיד וכן את היחסים בין הקהילה למדינת ישראל, במיוחד בתקופה זו.

המסע החל בשבת משותפת עם חברי הקבוצה האוסטרלית. בשבת, התחלנו לתכנן את שבוע הקהילההשבוע המקביל שבו הקבוצה האוסטרלית מגיע לבקר ולהתארח בבתיהם של חברי הקבוצה מהגולן.

במהלך ימי המסע גם טיילנו ופגשנו את כל נפלאות אוסטרליה: קנגורו, קואלות וחופים איןסופיים. חווינו את מלבורן ומזג האוויר ההפכפך שלה. נפגשנו עם ארגוני הנוער, מנהיגי קהילה, צוותי חינוך מבתי הספר, ביקרנו בבתי הכנסת ובמוזאונים של הקהילה.

שירי בן ארי, מהקבוצה מהגולן, ספרה כי אשלי, הילדה המקבילה ממלבורן, שאירחה אותה בביתה, הפכה בתוך כמה ימים לאחת מחברותיה הטובות ביותר. “חווינו חוויה עוצמתית יחד, שעשתה את החברות למשמעותית וחזקה הרבה יותר“.

בסוף השבוע, בילו חברי הקבוצה הגולנית בנפרד, כל אחד ואחת עם המשפחה שאירחה אותו/אותה והייתה להם ההזדמנות לחוות את החוויה המשפחתית בקצה השני של העולם.

הצד השני של הגלובוס

רועי צעידי מספר: “כשראיתי את סבא וסבתא של מי שאירחה אותי, מגיעים לארוחת שבת, בבת אחת, נהייתה אווירה של בית. התיישבנו לאכול ארוחת שישי והתחילו את הקידוש ולרגע שכחתי שאני בצד השני של העולם. זה היה נשמע ונראה בדיוק כמו אצלי בבית וזה מטורף“.

מעיין צבירימבחינתי, זו הייתה הזדמנות מטורפת של פעם בחיים. במושב בגולן, ‘בני עקיבאזה המקום שבו עושים כיף. במלבורן, ‘בני עקיבאזה עוגן לחיזוק הזהות היהודית

מעיין צבירי, שהלכה לסניףבני עקיבאבמלבורן, מוסיפה: “מבחינתי, זו הייתה הזדמנות מטורפת של פעם בחיים. במושב בגולן, ‘בני עקיבאזה המקום שבו עושים כיף. במלבורן, ‘בני עקיבאזה עוגן לחיזוק הזהות היהודית. אין ספק שדברים שרואים מפה לא רואים משם“.

עידן כהן: “רק בחול הבנתי עד כמה ישראל חשובה ומשמעותית, לא רק לנו, אלא לכל העם היהודי ברחבי העולם. למדתי גם על עצמי, שכשאני רוצה משהו, אני צריכה לקום ולעשות אותו מיד. ראיתי את העוצמה והמשמעות שיש לקבוצה שלנו ואני אוהבת את כולם ואת הצוות בטירוף“.

רחל שיר אינגרם: “למדתי על עצמי, שכשאני בתוך החוויה עם החניכים, יש לי יכולת מדהימה להשפיע. היו לי המון הזדמנויות חינוכיות והרגשתי שניצלתי אותן בחוכמה“.

הקבוצה חזרה ארצה לגולן ממש בערב ליל הסדר וביום שישי, לפני שבועיים, התכנסנו ליוםדילר גולן“, מסורת חדשה של מפגש בין בוגרי ובוגרות התכנית. היום התקיים בשיתוףמרכז צעיריםגולן, רשת בוגרידילרהארצית והמועצה האזורית גולן. נטלו חלק כ-60 בוגרים ובוגרות. פגשנו חברים וחברות שלא ראינו שנים והכרנו אנשים חדשים. המפגש נתן פרספקטיבה רחבה יותר עלדילרועל החשיבות של הכלים וההזדמנויות שהתכנית נותנת למשתתפים, להמשך החיים.