“כל ה-covid הזה (שירים בגלים)”

התקופה שעטתה על פנינו מסכות, אך בעת ובעונה אחת, הסירה מאתנו מסכות אחרות. הנגיף, המגפה והספר – “כל ה-covid הזה (שירים בגלים)”, אירית קדם (הוצאתעמדה“, 2022)


COVID19 – או כפי שהוא מכונה בארצנו נגיף הקורונה“, חדר לעולמנו בסוף שנת 2019 והשפיע על הכול. בימים אלה, הוא חוגג שנתיים להימצאותו עמנו וכולנו משוועים לחגוג לו כבר מסיבת פרידה.

אין לדעת עוד כמה זמן ניאלץ לחיותעמו, לצדו וכנגדו“, אך ההלם הראשוני שספג העולם מהגעתו, לא יישכח במהרה. אם בכל זאת נשכח את שעברנו, הרי שלקט שירים סיפורי זה יהווה מזכרת נצח לתקופה שעטתה על פנינו מסכות, אך בעת ובעונה אחת, הסירה מאתנו מסכות אחרות. תקופה בה החיובי הוא שלילי והשלילי חיובי, תקופה שמשרה על כולנו רגעי מבוכה ואי ודאות, בצד רגעי הארה ותובנות ונמשכת עד עצם היום הזה.

את כל הכובדהזה תוכלו לפגוש בשירים, הכתובים בחלקם בכובד הראוי לזמנם ואילו חלקם האחר נישא עלהגל הקל“, בהומור שנון וחריף, בטיפוגרפיה מעניינת (ראו הקשר בין חלק מתכני השירים לצורתם), כבדות בצד התבדחות והקלת ראש, כשם שתקופה מסוג זה עשויה לייצר.

ספרה השמיני של המחברת אירית קדם, ספר שהוא מתנה ומזכרת לכל בית, משתרע על פני ארבעה גלים ראשונים של covid  ועוסק בארבעה היבטים, או וריאנטים, כארבעת שעריו: וריאנט עולמי, וריאנט מקומי, וריאנט משפחתי, וריאנט אישי.

איך בא ליכל ה-covid  הזה“?, שואלת ועונה המחברת, אירית קדם, בשולי הכריכה של ספרה. כאמור, תחושת הכובד היוםיומית שהתלוותה לאי הוודאות שלימי הקורונה העליזים. בנוסף להיותי חולה בסיכון, מוחלשת מערכת חיסון, שלא ברור אם תצליח לפתח נוגדנים במידה שתתחסן, הביאו אותי למצב של חרדה והסתגרות.

מאדם פעיל (על אף מגבלותיי), הפכתי במשך שנתיים לאסירה בהסכמה, שמרשה לעצמה להתרועע אך ורק עם בני המשפחה. כל שנותר לי, לאורך גלי התקופה רבתהתהפוכות, הוא לשורר שירים על המצב על כל היבטיו

מאדם פעיל (על אף מגבלותיי), הפכתי במשך שנתיים לאסירה בהסכמה, שמרשה לעצמה להתרועע אך ורק עם בני המשפחה. כל שנותר לי, לאורך גלי התקופה רבתהתהפוכות, הוא לשורר שירים על המצב על כל היבטיו, חלקם עצובים וכבדים וחלקם קלילים, מחויכים ועתידים לעורר געגוע.
כתבתי, לא רק על מנת להעביר את הזמן, אלא גם במטרה לזכור ולהזכיר מה ואיך קרה ובראש ובראשונה, בכדי לעבור את כל ה-covid הזהועדיין להישאר חיובית, חיונית ובחיים!”.

כמו אלתור מוצלח של גז

רן יגיל, העורך הראשי של הוצאת עמדה, שהוא גם מבקר וסופר, מוסיף על כך משלו:

לאירית קדם יש רגישות נדירה לכתוב שירים אקטואליים, שלא יהיו רק נכונים לשעתם ובני זמנם. בספרכל הcovid הזה,ביד קלה וביכולת אימפרוביזציה נדירה, המלווה באינטימיות רבתתנופה, היא מצליחה לכתוב שירי קורונה מקסימים ונוגעים ביותר וזה כמו אלתור מוצלח של גז, פשוט לא נגמר לה ונובע כמעיין המתגבר. היא דוברת את המצב בשירים, בלי דקלרציות והטפות מיותרות. כאלה שירי קורונה מוצלחים ובכמות כזאת, טרם ראיתי.

“ועוד דבר עם כל הפחד האובייקטיבי מפני המחלה, וגם זה שנטעו בנו הרשויות שלא לצורך, הרי כמי שיודעת מחלה מהי, יש לה הומור נדיר ביותר, שבא לידי ביטוי בשירים והיא יכולה לטלטל אותך במילים ישירות ופשוטות, בין צחוק לבין דמע, כמו למשל בציטוטים הבאים: הַיּוֹם / כְּשֶׁמְּאַחֲלִים בריאות / רָצוּי לְנַקֵּד / אֶת הַמִּלָּה או המשחק עם ראשי התיבות: שְׁנַת תשפתַּכְלֶס, שָׁנָה פַּח‘”.

על המחברת

דר אירית קדם, ילידת גבעתיים, היא חברת מושב מעלה גמלא שברמת הגולן, אשת חקלאי, אם לשלושה וסבתא לשתייםבוגרת החוגים תאטרון וספרות באוניברסיטת תל אביב, דרמה תרפיסטית, אשת חינוך, מנחת קבוצות ומרצה. כיום, בעקבות מחלה נדירה, הסבה את עיסוקיה האקדמיים אל האמנות הרבתחומית. חברה באקום ובאגודת הסופרים.

שיריה וציוריה מתפרסמים מעת לעת בכתבי עת שונים, באנתולוגיות ובספרים לילדים ולמבוגרים.

ספריה הקודמים:

דרמת אמצע החייםמסע שלו, משא שלה“, (עיון ספרא ואסף מחזות, אוני תא), “דייט עם מלאך“, (שירים, ספריעיתון 77″, 2016), “חדר מצב“, (שירים, ספריעיתון 77″, 2017), “מעשה בחיפשושית שחיפשה ומצאה את כל הנקודות“, (ספר ילדים, “סער“, 2017), “שמחת זקנתהספר סבתאוספר סבאאם היה כותב“, (שירים, “דרורים” 2019), “מבריאה כרונית“, (שירים, “עמדה“, 2021).

(ניתן להשיג את הספר דרך המחברת)

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?