ישן וחדש, מזרח ומערב

תערוכת”Mediterranean” תיפתח בשבוע הבא, בגבעת יואב, בגלריה “זרעים של צבע”. התערוכה  עוסקת בתרבות הים התיכון, על גווניה השונים, באמצעות צילומים של מיטב הצלמים בארץ


התערוכה Mediterranean””, שתיפתח בשבוע הבא, בגלריה “זרעים של צבע”, בגבעת יואב, בנויה משני גופי עבודה: תערוכה קבוצתית של צלמים מקצועיים מובילים ואוסף צילומים של הצלם החובב שמילו (שמואל) אחישחר ז”ל, בעלה של ציפי, מייסדת הגלריה. השקת התערוכה מתרחשת כחלק מתפיסת חיים של ציפי ושל עפר בלנק, אוצר התערוכה, בכדי להנגיש את האמנות לציבור הרחב בפריפריה.

אחד הצלמים שמשתתף בתערוכה הוא עמית שעל. עמית, בן הגולן מגבעת יואב, שבית ילדותו נמצא מרחק כמה בתים מהגלריה, הייתה אחת הבחירות הראשונות של עפר. עמית יוצא למסע בעקבות תצלומים ישנים של דמויות ואתרים ארץ-ישראליים. בכל אחד מתצלומיו, הוא מעמת צילום ישן עם המציאות של היום. באופן כמעט אוטומטי, מתחילה העין לחפש ולאתר הבדלים בין הצילומים – מה השתנה מאז ועד היום, מה חסר, מה התווסף, מה עשו הזמן והאדם למקום?

במסגרת הסדרה המצולמת “אלטנוילנד”, ממנה נבחרו שלושה צילומים שיוצגו בתערוכה, נודד עמית ברחבי ישראל ומתאים ישן וחדש. ידו של האמן, מופיעה בתמונה, אוחזת את התמונה הישנה, אותה מיקם בפרופורציות מדויקות וצילם על רקע המקום העכשווי. את התמונות הישנות, אסף שעל מאלבומים אישיים ומארכיונים ציבוריים. סדרת הצילומים שלו מעוררת השראה ואף השתתפה בתערוכות וזכתה בפרסים. העיסוק בעבר ובהווה מרחיב את השיח הצילומי על ה”מקום” ו”הזמן” וקשור לנושא התערוכה בהיבטים של מזרח ומערב והשפעת ההיסטוריה על המקום העכשווי שלנו כעם.

אוצר התערוכה, עפר  בלנק: “ראיתי חשיבות להביא לגולן את מיטב הצלמים מהתחומים השונים: עיתונות, אוכל, טבע דומם, טבע ונוף, דיוקן ולהציג בפריפריה. עצם המהלך הוא חשוב ומבורך כדי שתושבי האזורים ‘הנידחים בארץ’ יזכו לתערוכת אמנות איכותית, קרוב לביתם”

עמית הוא כוח מקומי שספג וינק את הגולן ומהגולן. הוא אומנם אינו מתגורר בגולן כעת, אך בעבודתו חוזר “הביתה” מטאפורית. נושא הישן והחדש משתלב לתוך החיים בגולן, במיוחד בתקופה זו, בה הגולן חוגג 50 שנה לחידוש התיישבות. השיח בן ישן לחדש יוצר תמיד עניין: ההתרפקות על הנוסטלגיה, לצד ההישגים שהושגו עם השנים. במסגרת חגיגות ה-50, ניתן היה לראות צילומים רבים של תחילת ההתיישבות ביישובי הגולן, לצד צילומים חדשים של הנעשה היום ביישובים ובהרחבות.

שילוב הצילום הישן “בתוך” הצילום החדש, מייצר עניין מיוחד ביצירה המוצגת ודיאלוג מסוג אחר. בהקשר לצילומיו של שעל, עולה מיד פרויקט הצילום “האחיות בראון”, של הצלם ניקולס ניקסון Nicholas Nixon, צלם אמריקני, שצילם את הסדרה “האחיות בראון”. החל משנת 1975: שנה אחרי שנה, הוא מצלם את אשתו ושלוש אחיותיה. עקבות הזמן החולף ניכרות בתצלומים – הקמטים החדשים, אופיו המשתנה של המבט המכוון למצלמה, המחוות המתגוונות והשינויים במבנה ההיררכי שחלו בין ארבע הנשים המצולמות. מומלץ ומעניין מאוד.

משאלת לב לאיחוד

עפר בלנק, אוצר התערוכה, צלם ומרצה לצילום, מתגורר עם משפחתו ביישוב אליעד. עפר לא נולד בגולן. הוא הגיע לגולן לפני מספר שנים ואומר כי הוא כבר מרגיש מחובר למקום, לאוכלוסייה המיוחדת ופועל בכל כוחו, דרך מיזמי אמנות שונים, לקרב את האנשים החיים פה להוויה תרבותית ואמנותית, אשר יש ממנה בגולן, אך לא מספיק לטעמו.

“כאוצר התערוכה”, אומר עפר, “ראיתי חשיבות להביא לגולן את מיטב הצלמים מהתחומים השונים: עיתונות, אוכל, טבע דומם, טבע ונוף, דיוקן ולהציג בפריפריה. עצם המהלך הוא חשוב ומבורך כדי שתושבי האזורים ‘הנידחים בארץ’ יזכו לתערוכת אמנות איכותית, קרוב לביתם, מבלי שיצטרכו להגיע למרכז הארץ על מנת לצרוך תרבות ואמנות. דבר נוסף הוא הרצון לחבר את הצלמים לאזור שלנו, לגולן, להציג את עבודתם בפריפריה ולהפוך אותה למרכז”.

בתערוכה, מציג עפר עץ תמר, המזוהה כל כך עם המקום, המזרחי, האותנטי, הנטוע והמותאם היטב בסביבתו. מבסיס עץ התמר, עולה בניין כמעין מגדל בבל מודרני, ראשו נטוע בשמים. בטכניקה של חשיפה ארוכה, מיטשטשים העצמים, מתארכים ומתמזגים, כמשאלת לב לאיחוד וסימביוזה בין המזרח למערב, הזרים זה לזה, המשלימים זה את זה. השימוש בטכניקות צילום שונות, היכולת לראות מעבר לברור והמוכר, מציתים את הדמיון ומאפשרים לצופה לפרש את התמונה בדרכו. השתתפותו של עפר כצלם בתערוכה ולא רק כאוצר התערוכה, הייתה כרוכה בלבטים.

“בחירת נושא התערוכה נבע מנושאים שמאוד מעניינים אותי בצילומיי האישיים. החלטתי להציג צילום אשר מרחיב את השיח עם המקום והדילמה בין מזרח ומערב. עץ התמר מסמל בעיניי את המזרח, מרוח ודהוי ומנסה להיות רלוונטי, בחלקו התחתון והמערב המשתלט באמצעות בניין גבוה, שמאיים על עצם קיומו”.

התמר, כפרי, גדל באזורים דרומיים  בגולן, בעמק הירדן ומחבר אותנו לטרטוריה רחבה יותר. עץ התמר מהווה סמל משמעותי בהיסטוריה היהודית והישראלית ונחרט על מטבעות עוד מימי קדם.

החיבור בן ישן לחדש, מזרח ומערב, פריפריה ומרכז-הניגודים הללו, הם שמייצרים עניין אצל הצופה בתערוכה. כאשר האמנות מגיעה עד סף דלתנו, לגולן, בתערוכה הפתוחה לקהל, ללא תשלום, במיקום כה ייחודי – גלריה שבעבר הייתה רפת, יהיה קשה להתעלם מגודל החוויה. 6.7, יום ה’, 20:00, בגלריה “זרעים של צבע”, בגבעת יואב, פתיחה חגיגית של תערוכה מרתקת. המוזיקה של “THE GIPSY WAY” ואוכל טוב – הכול ללא תשלום. פתוח לקהל הרחב במטרה להנגיש את האמנות לאנשי הגולן.

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?