אשת השנה תשפ”ב

בפער של ימים, תיווך רהמ בנט בין פוטין לזלנסקי ועסק בסחי העסקני שהותירה פרישתה של חכ סילמן. זהו סיפור השנה וזאת אשת השנה תשפבעידית סילמן


ראש הממשלה נפתלי בנט יצא למוסקבה, להיוועד עם הנשיא פוטין, כמתווך בין אוקראינה לרוסיה, במטרה להביא להפסקת המלחמה. עצם העובדה שהוא, ראש ממשלת ישראל, נמצא בידי שני הצדדים, בתמיכה של ארהב ואירופה, כאיש הראוי להיות המתווך, מעידה על ההערכה הביןלאומית הרבה לבנט, חצי שנה בלבד לאחר כניסתו לתפקיד. היא מעידה גם על ההערכה הרבה למדינת ישראל. אם המהלך היה נמשך, אין זה מן הנמנע ששני הנשיאים, פוטין וזלנסקי, היו מגיעים לירושלים, לוועידת פסגה בתיווך בנט ומירושלים, עיר השלום, הייתה יוצאת בשורת השלום. אך היוזמה מתה בעודה באיבה והכול בגלל מסמר קטן וחלוד.

בנט חזר ארצה ובתוך ימים ספורים, מצא את עצמו מתעסק בסחי עסקני מן הדרגה הנמוכה ביותר, אך כזה שהביא לנפילת ממשלתו ולסיבוב הבחירות החמישי. יור הקואליציה, עידית סילמן, הודיעה שהיא פורשת מן הקואליציה. הממשלה איבדה את הרוב. החל אפקט דומינו קצר שהביא את הקץ על ממשלת השינוי.

הפער בין שני האירועים האלה הוא הסיפור של שנת תשפבעלייתה ונפילתה של ממשלת השינוי. נפילת הממשלה הייתה ניצחון העסקנות הדלוחה על המדינאות והמנהיגות. אשת השנה תשפב היא האישה המסמלת את הניצחון הזה, שהוא התבוסה של מדינת ישראלעידית סילמן.

ממשלה מצוינת

ערב הקמת הממשלה, חכ עמיחי שיקלי הבריז ברגע האחרון וערק ממפלגתו, ימינה. ימים אחדים קודם לכן, הוא היה שותף, יחד עם בנט ועם כל סיעת ימינה, לניסיון להקים ממשלת ימין בראשות נתניהו, עם רעם. בצלאל סמוטריץהכשיל את המהלך. לפתע, ממשלה עם רעם אינה כשרה בעיניו. או כפי שהוא הסביר: הבעיה שלו היא דווקא עם מרצ.

לזכותו של שיקלי ייאמר, שהוא החליט על כך לפני ההצבעה על הקמת הממשלה. בכך, הוא הפגין את התנגדותו האמתית להרכבה. בניגוד אליו, עידית סילמן תמכה בכל כוחה בהקמת הממשלה. היא הייתה ראש הקואליציה וניהלה אותה במרץ רב וביעילות. היא הייתה ראש החץ הפרלמנטרי בהגנה על הקואליציה, מול מלחמת ההתשה הקשה, חסרת התקדים, של האופוזיציה, שנהגה כאופוזיציה למדינה.

אני משוכנע, שכאשר היא תמכה בהקמת הממשלה, היא לא ידעה עד כמה מדיניותה, בנושא חוץ וביטחון והתיישבות, תהיה המדיניות של ימינה. היא לא העלתה על דעתה איך מרצ, רעם והעבודה יתיישרו עם בנט. גם בנט לא העלה זאת על דעתו. מהבחינה הזאת, לדידה של ימינה, הממשלה הייתה הצלחה פנומנלית, מעל ומעבר לחלומותיהם הוורודים ביותר.

הממשלה עם מרצ ורעם היא הראשונה מאז ועידת מדריד (1991) שלא ניהלה מומ עם הפלשתינאים. בנט הוא ראש הממשלה היחיד, אחרי הסכם אוסלו, שהתנגד למדינה פלשתינאית והצהיר על כך בגלוי. הממשלה עם מרצ ורעם החליטה על תכנית לאומית לפיתוח ההתיישבות בגולן; תכנית שלא הייתה כדוגמתה מראשית ההתיישבות בגולן, לפני 55 שנים ושיישומה יהיה וידוא ההריגה הסופי של סכנת הנסיגה מהגולן. שרי מרצ תמכו בהחלטה בממשלה, שבה אין, כידוע, משמעת הצבעה.

דווקא הממשלה הזאת החליטה על הקמת 14 יישובים חדשים בנגב, אחרי עשרות שנות קיפאון. הממשלה הזו שינתה את מדיניות התגובה מול עזה, ותחתיהכל הפרת הריבונות הישראלית, כולל שיגור בלונים ועפיפונים, נענתה בתגובה קשה. הממשלה ניהלה בהצלחה גדולה את מבצעעלות השחרנגד הגיהאד האיסלמי ברצועת עזה. היא מנהלת את מבצעשובר גליםשהחריף באופן חסר תקדים את פעולות המנע והמעצרים בשטחי הרשפ, כפי שלא היו כדוגמתם מאזחומת מגן“. ישראל החריפה את המבם (מערכה בין מלחמות) ועל פי מקורות זרים תקפה, לראשונה, באיראן עצמה. היא חידשה את האופציה הצבאית נגד הגרעין האיראני.

תחת הממשלה הזו מצעד הדגלים צעד בשער שכם. כאשר אחמד טיבי נשאל בריאיון ליוסי ורטר בהארץאם אינו מתחרט על שהרשימה המשותפת שיתפה פעולה עם הליכוד בהפלת הממשלה, וכתוצאה מכך עלולה לקום ממשלה עם בן גביר, השיב טיבי בכנות: “הממשלה האחרונה הייתה גרועה יותר מאלה שהיו לפניה, שגם הן היו גרועות. בענייני חוק קמיניץ, הנגב, הריסות בתים, הפשיעה בחברה הערבית, היא הייתה ממשלה גרועה מאוד“. לשיטתו, הוא צודק. מכאן, שלשיטתו של ישראלי ציוני, הבוחן את המציאות ביושרה, זו הייתה ממשלה טובה מאוד. העובדה שכל הפעולות שציינתי נעשו תחת ממשלה שמרצ חברה בה ורעם שותפה בקואליציה שלה, מחזקת את הלגיטימיות הציבורית לדרך הזו והיא ניצחון גדול לאידאולוגיה המכונהימנית“.

לא בכדי, כאשר עידית סילמן החליטה לפרוש, לא היה לה שום טיעון רציני לבסס את אכזבתה המלאכותית מן הממשלה. לכן, היא המציאה תירוץ מגוחךמכתב של שר הבריאות הורוביץ לבתי החולים, שבו הזכיר להם את פסיקת בגץ האוסרת על מניעת הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים. למה זהו תירוץ מגוחך? כי השר לא קיבל שום החלטה בנדון. ההחלטה היא של בגץ. ההחלטה הזאת התקבלה בכלל בתקופת ממשלת נתניהו. נכון, המכתב של הורוביץ היה מיותר וכנראה נועד יותר לבייס שלו מאשר לתכלית מקצועית. אבל על זה מפילים ממשלה מצוינת? הרי זה ממש מגוחך.

אז למה היא פרשה, לכל הרוחות?

חסרת בושה

ממשלת השינוי התמודדה עם מאבק אופוזיציוני דורסני וחסר תקדים, למרות שלאופוזיציה לא הייתה כל טענה עניינית נגדהּ ונגד מדיניותהּ. כל המלחמה הזאת נבעה אך ורק מסיבה אחתשנתניהו אינו ראש הממשלה. לא הייתה שום אידאולוגיה במלחמה הזאת, רק ביביאולוגיה. במלחמה הזאת לא היו קווים אדומים, לא היו חוקי מלחמה, לא היה מוסר לחימה, לא היה טוהר הנשק, לא הייתה אמנת זנבה, לא לקחו שבויים. הכול מותר, כדי להפיל את הממשלההלאלגיטימית“, שאינה לגיטימית כי העומד בראשה אינו נתניהו, שעל כיסאו לא ישב זר, ולא ינחלו עוד אחרים את כבודו“.

אחת השיטות להשגת המטרה, שבדיעבד הייתה האפקטיבית ביותר, הייתה טרור אישי ממוקד נגד חכים שנתפסו כחוליות חלשותונגד בני משפחותיהם. מתן כהנא, למשל, התגלה כאדם חזק, בעל חוסן נפשי וכושר עמידה והם הירפו ממנו. את סילמן הם זיהו כחוליה החלשה והטרידו אותה ואת משפחתה 24/7. סילמן התקשרה פעם בהיסטריה ודיווחה על רכב שעוקב אחריה. פעם אחרת, סיפרה שהותקפה פיזית בתחנת דלק. לטענות הללו לא נמצאה הוכחה. אבל גם אם לא היו נכונות, הן עדות למצוקה הנפשית של סילמן, שחיה בפחד; היא ומשפחתה.

עד שנשברה. כשנשברההיא קרסה, התרסקה, התפוררה כאבק. אילו היה לה מעט כבוד עצמי, או לפחות קצת בושה, הייתה מכריזה: “איני יכולה עוד“, פורשת לביתה ומפנה את מקומה לרֵעה הטוב ממנה. סילמן נהגה אחרת. כמו אישה מוכה, החוזרת אל הגבר המכה, היא העמידה את עצמה למכירה לאלה שרדפו אחריה. האתנן היה שריון ברשימת הליכוד לכנסת הבאה. כדי להשיג את השריון, היה עליה להוכיח את עצמה. ביום אחד, מחקה את עצמה וחבְרה אל רודפיה, מגדפיה והמאיימים עליה; הפכה להיות חלק מהם, לכל דבר ועניין.

מצלמות הטלוויזיה תפסו אותה, ברגע המביך של השנה, מתחננת כילדה נזופה ליריב לוין: “הייתי טובה עד הסוף, נכון?” וזה נשמע יותר כמוהייתי ילדה טובה“. אמי הייתה משיבה לה שהיאצוקער פושקע“, קופסת סוכר, ביידיש.

מרגע עריקתה, הסכר נפרץ והממשלה נפלה. האתנן שולם בשבוע האחרון של תשפב, כשעידית סילמן, אשת השנה, שוריינה ברשימת הליכוד.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?