ט”ו בשבט הגיע – חג לפיצוחים

יומם הגדול של הפירות היבשים והפיצוחים מגיע בט”ו בשבט. לאלה ולאלה יתרונות תזונתיים לא מבוטלים. הנה כמה טיפים


דפנה נתן, דיאטנית קלינית, המרכז הרפואי “זיו”, בצפת

ט”ו בשבט מצוין בלוח השנה העברי כראש השנה לאילנות ובו נוהגים לערוך “סדר ליל ט”ו בשבט”, ולהתענג על פירות ארץ ישראל וגידוליה, לרבות פירות מיובשים ופיצוחים, הידועים כבעלי ערך תזונתי גבוה וסגולות בריאותיות. על מנת לשמור על תזונה מודעת ומאוזנת גם בחג זה, מומלץ להכיר את היתרונות והחסרונות של תפריט הפיצוחים והפירות היבשים. שימו לב, שלא לצרוך פירות יבשים שהוסיפו להם צבע מאכל (בכדי שיהיו “יפים” יותר לעין) עדיף ייבוש טבעי ובריא.

לפירות המיובשים מגוון יתרונות:

הם מספקים סיבים תזונתיים, המסייעים לשיפור העיכול ולהגברת תחושת השובע. הם מהווים מקור עשיר למינרלים חיוניים, ביניהם ברזל, סידן, זרחן ואשלגן, אשר אחראים על תפקודם התקין של תאי הגוף ונשמרים בריכוז גבוה בפירות, גם לאחר ייבושם. הפירות היבשים מעשירים במגוון ויטמינים ונוגדי חמצון, אשר מפחיתים את הזדקנות התאים ועשויים לסייע במניעת סרטן ומחלות לב.

מנת פרי מיובש שווה ל-2 שזיפים/ 2 משמשים/ 2 תמרים/ כף צימוקים/ כף חמוציות/ תאנה אחת גדולה. מנה כזאת מספקת כ-60 קלוריות, כ-15 גר’ פחמימה (סוכר).

1-2 מנות פרי מיובש ליום הנן בעלות תועלת בריאותית, אך מומלץ לשלב בתפריט היומי גם פירות טריים.

למרות יתרונותיהם הבריאותיים של הפירות המיובשים, מומלץ להגביל צריכתם בשל תכולה גבוהה של סוכרים וקלוריות. תשומת לב לכמויות נדרשת בקרב סוכרתיים, חולים עם אי ספיקת כליות ואנשים הסובלים מרמות גבוהות של “שומנים בדם” (טריגליצרידים גבוהים).

בתהליך הייבוש של הפירות, נהוג להשתמש בחומר משמר על בסיס גופרית דו-חמצנית (E-220), התורם למראה הבהיר והמוכר שלהם. חומר זה עלול לגרום לתגובה אלרגית ולבעיות נשימה. על כן, מומלץ לבחון את המקור שממנו הגיעו הפירות המיובשים לשווקים ולקרוא את תוויות המזון שלהם. ניתן להשיג גם פירות מיובשים אורגניים, ללא תוספת כימיקלים, מתוצרת מקומית, בעיקר תמרים וצימוקים. צבעם יהיה כהה יותר, אך טעמם משובח. חלק מן הפירות המיובשים נמכרים עם ציפוי של אבקת סוכר, המדגיש את טעמם המתוק, אך מספק “קלוריות ריקות”. חלקם מצופים בקמח למניעת הידבקות, על כן אסורים למאכל בקרב חולי צליאק.

 גם לפיצוחים מגוון יתרונות:

הפיצוחים מספקים מקור עשיר לסיבים תזונתיים ולמינרלים, בהם: מגנזיום, אבץ, ברזל וסידן. הם מספקים ויטמינים מסיסי שומן, דוגמת ויטמין E, הנחשב כנוגד חמצון. הם מכילים שומנים חיוניים בלתי רוויים, העשויים לסייע לאיזון רמות הכולסטרול ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. הפיצוחים מהווים מרכיב חיוני בתפריט צמחוני וטבעוני ומספקים לגוף חלבון מן הצומח.

מנת פיצוחים = 2-3 אגוזים, כף גרעינים, 7 שקדים והיא מספקת כ-45 קלוריות, כ-5 גר’ שומן.

למרות יתרונותיהם הבריאותיים, הפיצוחים עשירים בקלוריות ושומנים, על כן כדאי להגביל את צריכתם. יחד עם זאת, השומנים הצמחיים שמספקים הפיצוחים מהווים מרכיב משמעותי בדיאטה הים-תיכונית וניתן להגדיל את צריכתם על חשבון צמצום פחמימות בתפריט היומי. שילוב של פיצוחים ביחד עם הפירות המיובשים, עשוי לסייע לשמירה על איזון רמות הסוכר והשומנים בדם לאחר הארוחה.

2-3 מנות פיצוחים ליום הנן רבות-תועלת בריאותית וניתן לשלבן בתפריט בארוחות הביניים, או בארוחות העיקריות, כתוספת לסלט, או לתבשיל. כדאי לצרוך מגוון של פיצוחים, כדי ליהנות מיתרונותיהם התזונתיים.

הפיצוחים מומלצים לצריכה בצורתם הטבעית, או לאחר קלייה מהירה, ללא תוספת מלח. פיצוחים הנמכרים בתפזורת נוטים לעבור חמצון, על כן מומלץ לקנות פיצוחים הנמכרים באריזות סגורות, או לקנותם שלמים בקליפתם ולקלפם בסמוך לאכילה. מי שחפצים במנות נשנוש איכותיות, יכולים להכין חטיפים על טהרת הפירות המיובשים והפיצוחים ולהמתיק, לפי הצורך, במעט סילאן, או דבש טבעי.

חג שמח!

בתמונה: דפנה נתן, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי “זיו”, בצפת

צילום: המרכז הרפואי זיו

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?