ותשאג תשע”ג את צליליה

מתעשיית הקליפים הישראליים שהתעוררה והפגינה יצירתיות ורמה בינלאומית לחלוטין, דרך האיחוד הגדול של כוורת, והקאמבקים של שלמה גרוניך ואריאל זילבר, ועד הפרויקט של שירי אהובה עוזרי – זאת הייתה השנה שהייתה במוסיקה הישראלית


 

השבוע, אנחנו זונחים לרגע את הנוסטלגיה ארוכת השנים. במקום זאת, השבוע ובגיליון החג המתקרב, אתמקד דווקא בזיכרון הקצר של הדברים הבולטים שקרו השנה במוזיקה הישראלית. לעומת רוב הסיכומים שכותביהם בוחרים לעסוק בזמר/זמרת/להקה ושיר השנה, בחרתי בכמה נושאים אחרים שבהחלט מעניין להזכיר בהקשר הזה.

בקרוב ב-MTV

לא ברור מה הוביל לכך, אבל לשמחתנו תעשיית הקליפים הישראלית התעוררה השנה ובחלק מהמקרים, הקליפים מציגים רמה בינלאומית לחלוטין. מאחר והדרך לרשימות ההשמעה ברדיו ארוכה וקשה מאוד, מדובר בבמה שעושה שירות חשיפה נהדר לאמנים, בעיקר הצעירים ביניהם. בין הקליפים הבולטים השנה אפשר לציין את הקליפ שמלווה את גרסת הכיסוי המזרחית של רותם שפי לשיר “קארמה פוליס” של רדיוהד. יצירתי במיוחד מי שבחר באווירת האלטעזאכן ברחובות יפו לשיר הספציפי הזה כיוון שבמקרה הזה, למשורר הייתה כוונה אחרת לגמרי. הבא בתור הוא “Life happens” של אסתר רדא, תגלית השנה מבחינתי. קליפ צבעוני מהרגיל שבו רדא ממחישה גם את כישוריה כשחקנית ומגלמת עשרות דמויות שונות. הקליפ שנכנס גם לערוצי מוזיקה בינלאומיים בהחלט מצדיק את השוואתה של רדא לזמרת הסול, אריקה באדו.

הקליפ השלישי צולם, לא תאמינו כאן אצלנו ברמת הגולן. אלה דורון שגדלה בגליל, החליטה באופן ספונטני לעלות בשיאו של החורף האחרון, ליער אודם והסביבה בזמן ירידת השלג כדי לצלם שם קליפ יפהפה ולבן במיוחד לשירה “Missing you”. לא בטוח לגמרי, אבל יכול להיות שמדובר בקליפ הישראלי הראשון שצולם בשלג. קליפים מרשימים נוספים מהשנה החולפת: “זמן להתעורר” של הדג נחש, “צל עץ תמר” של קרולינה ו”בנאליה לפני השקיעה” של שלמה גרוניך.

שוב הם כאן

מדובר בתופעה ישראלית מאוד פופולארית ומובהקת, אבל הפעם זה היה חריג במיוחד ואין ספק שזו הייתה השנה של הקאמבקים. בראש ובראשונה, האיחוד הכי תקשורתי ומצליח שהיה כאן מאז ועד היום – “כוורת”. מה שהתחיל כמחווה חד פעמית של חברי הלהקה במסגרת פסטיבל ישראל, הפך לסיבוב הופעות חסר תקדים אליו הגיעו רבבות ישראלים מכל הארץ שידעו כי זאת ההזדמנות האחרונה לראות את אוסף הכישרונות הזה על במה אחת. כנראה שמה שהיה, כבר לא יהיה “נחמד”.  אמן נוסף מהדור ההוא שהיה כיף לשמוע מחדש השנה, הוא שלמה גרוניך עם אלבום חדש, אחרי שנים רבות בהן התמקד בפרויקטים ניסיוניים שלא זכו להכרה כ”כ. לפני כחודשיים, שיחרר אלבום חדש בשם “אחרי הכול” מתוכו שיר הנושא והשיר “בנאליה לפני השקיעה”, פשוט כיכבו במצעדים, הושמעו בלי הרף ובעיקר החזירו את גרוניך לכותרות.

קאמבק קצת פחות מוצלח אבל עדיין ראוי לציון הוא “העטלף והתרנגול”, האלבום החדש של אריאל זילבר שחלקו הוקלט בחספין אגב. כמובן שהבסיס העיקרי הוא טקסטים מן המקורות, אך אחרי שנים של יצירת פרובוקציות, זילבר החליט להתמתן בדעותיו, הקליט שירים קליטים ונעימים והצליח לזכות חזרה בהכרה של חלק ממאזיניו בעבר. נקווה שבלילות, בלילות ימשיכו לעלות בו מנגינות.  ולסיום באותו עניין – אחד הדברים המרגשים שיצאו השנה, הוא “מעלי דממה”, אלבום שאת רובו כתבה והלחינה במשך 5 שנים, אהובה עוזרי מהיוצרות המיוחדות שלנו. מאחר ועוזרי כבר לא יכולה לשיר בעצמה את הטקסטים שכתבה, להקלטות התאספו בין השאר אהוד בנאי, ברי סחרוף, שי צברי, דנה ברגר וקובי אפללו שיצרו כמה רגעים מוזיקליים שכדאי לכם מאוד לבחון, בייחוד אם חשבתם על מתנה מקורית לחג.

המשך הסיכום של שנת תשע”ג במוזיקה, יופיע בגיליון ראש השנה המיוחד שיתפרסם בשלישי הקרוב. אם יש תופעה מוזיקלית השנה שראויה לדעתכם להתייחסות או כל תגובה אחרת, מוזמנים לשלוח ל- bagolan10@gmail.com.

 

פוסטים דומים:

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?