התיישבות בכתף שיאון

אחרי יציאת צהל מלבנון, בשנת 2000, נקבע הגבול הביןלאומי על ידי משקיפי האום. הגבול נקבע בסרגלעד רמת המילימטר, כדי שלא תהיה עוד ללבנונים ולחיזבאללה שום עילה להמשך התוקפנות נגד ישראל


ב-2000, כאשר ישראל נסוגה מלבנון, חשוב היה לברק שלא תהיה זו נסיגה חדצדדית, אלא נסיגה בתיאום ובהסכם עם האום. מטרתו הייתה שהאום יכיר בכך שבנסיגהישראל מילאה עד תום את החלטת מועצת הביטחון 425, שהתקבלה לאחר מבצע ליטני (1978), הקוראת לישראל לסגת מכל שטח לבנוני שבידה עד הגבול הביןלאומי. הנסיגה התבצעה רק אחרי שהייתה הסכמה עם האום על מתווה הגבול. את מתווה הגבול, קבעו משקיפי האום, וישראל קיבלה אותו ללא תנאי. היא קיבלה אותו גם כאשר הייתה מחלוקת בינה לבין האום על נקודה זו או אחרת וגם כאשר הייתה פגיעה בשטחים חקלאיים ישראליים, כמו במשגב עם. הגבול נקבע בסרגלעד רמת המילימטר. עכשיו זה היה ברור: אין ולא תהיה עוד ללבנונים ולחיזבאללה שום עילה להמשך התוקפנות נגד ישראל.

מיד אחרי הנסיגה, המציא חיזבאללה את פיקציית חוות שבעא, למרגלות הר דב. חיזבאללה טען שזהו אזור לבנוני ולכן ישראל צריכה לסגת ממנו. בעקבות חיזבאללה, גם לבנון טענה את טענת הכזב הזאת והטענה הזאת הפכה לטיעון מקובל של כל גורם אנטיישראלי. כך, למשל, במצע הרשימה המשותפת, נאמר שעל ישראל לסגת מהשטחים הלבנוניים הכבושים. איזה שטחים לבנוניים כבושים? חוות שבעא

אולם הר דב, ובתוכו חוות שבעא, הוא שטח ישראלי, בריבונות ישראל, שהוחלה עליו בחוק הגולן, 1981. עד מלחמת ששת הימים, היה זה אזור בריבונות סורית. עד הנסיגה מלבנון, הלבנונים כלל לא תבעו אותו. לא הייתה זו אלא המצאה של חיזבאללה שנועדה למטרה אחתהמשך התוקפנות נגד ישראל.

אכן, אחרי הנסיגה, המשיך הגבול לדמם, כשהתירוץ היה המחלוקת על חוות שבעא. חיזבאללה הפגיז את הר דב והחרמון פעמים רבות. חמישה חודשים לאחר הנסיגה, חטף חיזבאללה שלושה חיילים ישראלים בהר דבבני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד. ליתר דיוק, חיזבאללה חטף את גופותיהם של שלושת חללי צהל וסירב להודיע אם חיים הם או מתים. ישראל שילמה על החזרת גופותיהם מחיר כאילו היו שבויים חיים, למרות שהיה ברור שמדובר בגופות. גבול לבנון המשיך לדמם ולגבות קורבנות אחרי הנסיגה, עד מלחמת לבנון השנייה.

לפני כשבועיים, שוב עלה הר דב לכותרות, בניסיון החדירה שנכשלה למוצב צהל, אך בהוראה תמוהה של הדרג המדיני, המחבלים לא חוסלו.

יוקם היישוב שיאון

מהו הר דב? הר דב הוא השלוחה המערבית של החרמון, ששמה הוא כתף שיאון. בהר, נמצא גם מקום הבתרים, שעל פי המסורת התרחשה בו ברית בין הבתרים. החרמון שוחרר במלחמת ששת הימים, אך למעשה היה נטוש ובסוף שנות ה-60′, התבססו בו מחבלים מארגון פתח ומהארגון הסוריאצאעיקה“. האזור טוהר במבצעפלצור“, בידי לוחמי גולני, בדצמבר 1969. במבצע, נהרגו 50 מחבלים. קצין צהל נהרג ו-6 חיילים נפצעו. כדי למנוע את חזרתם של המחבלים, הקים צהל שורה של מוצבים על ההר, הקיימים עד היום (מספר פעמים שירתי במילואים בהר דב, והתאהבתי בו ולא רק כיוון שזה קלב…). את שמו קיבל ההר לאחר נפילתו של סרן דב רודברג, שנפצע בקרב עם מחבלים, ביולי 1970, עת נחלץ לעזרת חייל שנפצע ומת מפצעיו, בדיוק השבוע, לפני חמישים שנה. רודברג, בן קיבוץ עינת, היה מפ בחטיבת גולני.

כאמור, הר דב הוא שטח בריבונות ישראלית. למעשה, ישראל מתייחסת אליו כאל שטח צבאי. אין בו שום סממן של ריבונות. בכך משדרת ישראל שזהו אזור שמותר לפגוע בו

רק התיישבות אזרחית ישראלית תממש את הריבונות הישראלית על הר דב. העיקרון, שאותו ניסח טרומפלדור, על פיו במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון, שם יעבור גבולנו, הוא העיקרון הציוני הראוי והנכון

רק התיישבות אזרחית ישראלית תממש את הריבונות הישראלית על הר דב. העיקרון, שאותו ניסח טרומפלדור, על פיו במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון, שם יעבור גבולנו, הוא העיקרון הציוני הראוי והנכון; כפי שהוא נכון בעוטף עזה, בבקעת הירדן, בגליל המערבי, בגליל העליון ובגולןכך הוא תקף גם בהר דב.

ב-1979, הוקמה על הר דב היאחזות נחל שיאון, שנועדה להפוך ליישוב אזרחי. אגב, גרעין דלאורטל, שקם באותה שנה, נקרא גרעיןשיאוןושבט הצופים הראשון בקצרין, שהוקם אף הוא באותה תקופה, נקרא שבטשיאון“. כעבור שבע שנים, ב-1986, פורקה ההיאחזות. הסיבה לכך הייתה התנגדות צהל ומערכת הביטחון להקמת יישוב אזרחי במקום, כיוון שהוא מסוכן.

הייתה זו טעות ולא מאוחר לתקן אותה. מן הראוי להקים בהר דב את היישוב שיאון ויישובים ישראליים נוספים.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?