הנדבך הראשון של השדרה המזרחית

בעוד 26 שנה, שנת המאה למדינת ישראל, תמנה האוכלוסייה כ-20 מיליון נפש. היום, מרוכזת מרבית האוכלוסייה הישראלית בשדרה המערבית של הארץ. זה הזמן להניח את היסודות לאכלוס זריז של השדרה המזרחית


ממשלת ישראל אישרה פה אחד תכנית לאומית לפיתוח רבתי של הגולן ולהכפלה של מספר התושבים היהודים בו. זאת, באמצעות הגדלה דרמטית של קצרין, הקמת שני יישובים חדשים וצמיחה מקסימלית של היישובים הקיימים. זו החלטה דרמטית, היוזמה הציונית החשובה ביותר של ממשלות ישראל, בעשרות השנים האחרונות. משמעותה האסטרטגית היא יצירת מסה קריטית של תושבים יהודים בגולן, שתסכל סופית כל מחשבה על נסיגה מהגולן, חלילה. צמיחה דמוגרפית משמעותית תפיח חיים בתרבות, בחינוך, בתעסוקה, בקהילה; תזרים דם חדש ותביא לגולן אנשים ויזמים שיניעו תהליכים טובים מאוד לגולן, בכל תחומי החיים.

העובדה שההחלטה הזו התקבלה פה אחד, כולל תמיכה של מרצ ושל מרב מיכאלי, הייתה משמחת במיוחד. הקונצנזוס מקיר אל קיר, סביב ההתיישבות בגולן, הוא הישג אדיר של 55 השנים של מפעל ההתיישבות הציוני בגולן.

תכנית השדרה הכפולה

ההחלטה ההיסטורית הזו חשובה מאוד בפני עצמה, אך מן הראוי שתהיה הנדבך הראשון למהלך אסטרטגי לאומי גדול ורחב יותרבניין השִׁדְרָה המזרחית של ארץ ישראל. היום מרוכזת מרבית האוכלוסייה הישראלית בשדרה המערבית של הארץ, במישור החוף ובעיקרבמרכז מישור החוף. על פי התחזיות הדמוגרפיות, בשנת המאה למדינת ישראל, בעוד 26 שנים, מדינת ישראל תמנה 20 מיליון תושבים. זאת, בלי לקחת בחשבון אפשרות של עלייה גדולה, בין אם בשל עליית האנטישמיות באירופה ובארהב ובין אם מסיבות פוזיטיביות של דחף ציוני לארץ ישראל. המשך המגמה של התקבצות והצטופפות, עם הגב לים, היא איום אסטרטגי על ישראל, מבחינה אקולוגית וביטחונית. מן הראוי להוציא מן הנפטלין את תכניתו מרחיקת הראות של פרופאברהם וכמן, מלפני כמעט יובל שניםתכנית השדרה הכפולה.

תכנית השדרה הכפולה נחוצה היום יותר מתמיד. השדרה המזרחית, מהחרמון, דרך הגולן והגליל המזרחי, עמק הירדן ועמק המעיינות, בקעת הירדן, ים המלח והערבה בואכה אילת, ראויה לתנופת פיתוח, ברוח התכנית הלאומית לפיתוח הגולן

תכנית השדרה הכפולה היא תכנית שאפתנית, לפיזור האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל בשתי שדרותהשדרה המערבית, שבלאו הכי היא מאוכלסת ביהודים והשדרה המזרחית. הכוונה היא ליצור תכניתאב, משימה לאומית ראשונה במעלה, לריבונות ישראלית ופיתוח התיישבותי מאסיבי של כל השטח שבין החרמון לאילת. המטרה הייתה ליצור מציאות שבה רבע מן הציבור היהודי בישראל חי בשדרה המזרחית. התכנית הזו נחוצה היום יותר מתמיד. השדרה המזרחית, מהחרמון, דרך הגולן והגליל המזרחי, עמק הירדן ועמק המעיינות, בקעת הירדן, ים המלח והערבה בואכה אילת, ראויה לתנופת פיתוח, ברוח התכנית הלאומית לפיתוח הגולן.

בראש סדר העדיפויות, ניצבת בקעת הירדן, שלאחר 55 שנות התיישבות, ההתיישבות היהודית בה דלילה ביותר וחלקים ממנה הולכים ונתפסים באופן בלתי חוקי בידי פלשתינאים המשתלטים עליהם.

בקעת הירדן במובן הרחב ביותר של המושג“, כפי שהגדיר אותה יצחק רבין בנאומו האחרון בכנסת חודש לפני הירצחו, שבו הציג את מורשתו המדינית, היא הערובה לעומק אסטרטגי למדינת ישראל, כך שנהר הירדן יהיה גבולה המזרחי. ריבונות ישראלית על בקעת הירדן רבתי, והתיישבות גדולה במרחביה, תאפשר לישראל פשרה טריטוריאלית שבה האזורים המאוכלסים בצפיפות בפלשתינאים יהיו שטח מפורז בריבונות ירדניתפלשתינאית ותסיר את האיום הדמוגרפי על הרוב היהודי בישראל.

ההזדמנות שהוחמצה

לפני שנתיים, החמצנו הזדמנות פז להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, בתמיכה אמריקנית. אני מאמין בהכרח של ריבונות ישראל על הבקעה, אך לא פחות חשובה מן הריבונות היא ההתיישבות, הנותנת תוקף לריבונות. הרי ראינו איך ממשלות ישראליות ניסו למסור את הגולן לאויב הסורי, גם לאחר שהוחלה עליו הריבונות.

לאחר שהממשלה קיבלה את ההחלטה על פיתוח הגולן, מן הראוי שהיא תתפנה לתכנית דומה בבקעת הירדן. יש להפוך את מעלה אפרים לעיר ואם בישראל, להקים יישובים חדשים בבקעה ולחזק ולהרחיב את היישובים הקיימים

כעת, לאחר שהממשלה קיבלה את ההחלטה על פיתוח הגולן, ומשרדי הממשלה, המועצה האזורית גולן והמועצה המקומית קצרין, החטיבה להתיישבות ושאר הגורמים הרלוונטיים יסתערו על הגשמתה בשטח, מן הראוי שהממשלה תתפנה לתכנית דומה בבקעת הירדן. יש להפוך את מעלה אפרים לעיר ואם בישראל, להקים יישובים חדשים בבקעה ולחזק ולהרחיב את היישובים הקיימים.

תכנית לאומית כזו, מחייבת שדרוג מהפכני של התשתיות. מן הראוי להפוך את כביש 90, כביש השדרה המזרחית, לכביש חוצה ישראל המזרחי, המקביל לכביש 6.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?