המכללה המאוחדת

אחרי המיזוג עם מכללת ,אוהלובקצרין, הפכה מכללת תלחי לגדולה בצפון. ריאיון חג עם עדי שוורץ, מנכליתאוהלובקצרין בעת המיזוג וסמנכלית הכספים של המכללה המאוחדת


נועה הראל

לפני כשמונה חודשים, התמזגה המכללה להוראהאוהלובקצרין עם המכללה האקדמית תלחי. מהלך זה הפך את תלחי למכללה הגדולה בצפון ולשנייה בגודלה בארץ. המכללה המאוחדת כוללת היום כ-5000 סטודנטים, 15 תכניות לתואר ראשון ו-14 תכניות לתואר שני, במגוון רחב של תחומי לימוד. תלחי הפכה למכללה, הכוללת בתוכה שלושה קמפוסים: שניים ממוקמים מצפונה של קריית שמונה: הפקולטה למדעי החברה והרוח והפקולטה למדעים וטכנולוגיה ובקצרין, שוכנת הפקולטה לחינוך והוראה

נפגשנו עם עדי שוורץ, ששימשה כמנכליתאוהלובקצרין בעת תהליך המיזוג והיום משמשת כסמנכלית הכספים של המכללה המאוחדת, כדי לשמוע ממנה איך נראה הליך המיזוג מנקודת מבטה.

עדי שוורץ צמחה באוהלו“, במשך 15 שנים, בהן מילאה שורה של תפקידים: החל  מתפקיד מנהלת הכספים, דרך תפקיד מנהלת משאבי אנוש ולאחר מכן, סמנכלית המכללה ועד מינויה למנכלית, תפקיד אותו מילאה במסירות במשך ארבע שנים. כמי שליוותה את המכללה הרבה שנים, והייתה שותפה להליך המיזוג המשמעותי ביותר שהתרחש באזור שלנו, ביקשנו לשמוע ממנה על התהליך והתחושות שליוו אותו.

תהליך המיזוג היה תהליך ארוך, שנמשך כארבע שניםאומרת עדי ומיד מוסיפה בחיוך: “ככה זה, דברים  טובים קורים לאט. התהליך לווה בהרבה חששות, שזה כמובן מאוד טבעי. כל שינוי גורר אחריו תחושה של איודאות, בהתחלה. כל אחד שואל את עצמו מה יהיו אתו, מה הוא יעשה ביום שאחרי המיזוג, למי יהיה כפוף. קיים חשש טבעי, שהדברים לא יהיו בידיים שלך, אלא של מישהו אחר. אבל, בד בבד עם החששות, הייתה תחושה של המון אופטימיות, שנוצרה פה הזדמנות גדולה לקחת שתי מכללות נפרדות ולחבר אותן יחד וליצור מוסד אקדמי גדול ומוביל, המציע שילובים של תכניות לימוד, שלא היו קיימות עד היום.

המיזוג הוא בעצם צעד קריטי המאפשר לממש את החזון האזורי, שמדבר על חיבור בין הגליל המזרחי והגולן ומאפשר להתקדם להשגת המטרה גדולה המשותפת לכל הרשויות ותושבי האזור: הקמת אוניברסיטה בגליל

המיזוג הוא בעצם צעד קריטי המאפשר לממש את החזון האזורי, שמדבר על חיבור בין הגליל המזרחי והגולן ומאפשר להתקדם להשגת המטרה גדולה המשותפת לכל הרשויות ותושבי האזור: הקמת אוניברסיטה בגליל“.

חדשנות בחינוך

האם בנוסף לתכניות הקיימות יש כוונה לפתוח תכניות נוספות בקמפוס קצרין?

כן. מהרגע הראשון, הבנו שהקמפוס בקצרין יכול לפתח תחומים נוספים, מלבד חינוך.  הועלו כיוונים לתכניות חדשות כמו חקלאות, וטרינריה ומקצועות נוספים שלא קיימים היום בקמפוס קצרין“.

מה מייחד את קמפוס קצרין?

עדי: “‘אוהלוהייתה מאז ומתמיד הזרוע המבצעת של משרד החינוך בצפון, בכל מה שקשור להכשרת מורים. זהו אזור שיש בו לא מעט בתי ספר, שחלקם סובלים ממחסור במורים מקצועיים. מהניסיון שלנו, לאורך שנים רבות, אנו רואים כי מרבית הסטודנטים הלומדים אצלנו, ועושים את ההתמחות בבתי הספר באזור, בוחרים להישאר בצפון. בוגרים אלה  משתלבים בבתי הספר במרחב ומקימים כאן את ביתם.

אני יכולה להצביע על שני דברים בולטים המייחדים אתאוהלו‘. האחדזהו קמפוס קטן יחסית והאווירה מאוד נעימה ומשפחתית. כולם מכירים את כולם והיחס לסטודנטים הוא יחס אישי וקרוב, כיתות הלימוד קטנות והאווירה מאוד נעימה. זהו יתרון עצום עבור הסטודנטים, בניגוד למוסדות לימוד אחרים, בהם הם מרגישים לעתים אבודים ולא תמיד יש להם כתובת ברורה ומי שמכיר אותם באופן אישי. היחס האישי והחם, אגב, מאפיין גם את שתי הפקולטות הנוספות של תלחי.

דבר שניבעשר השנים האחרונות, הקמפוס עשה קפיצה משמעותית והתפתח מאוד בכל הנושא של חדשנות בחינוך ובהוראה. הפכנו להיות מובילים וייחודיים בתחום הזה. זה לא קרה בהרבה מכללות אחרות וזה מתקשר לעצם היותנו מכללה קטנה, מה שמאפשר ליישם שינויים בקלות יחסית ולהתאים את עצמנו למציאות המשתנה ולצרכים בשטח.

הקמנו את מעבדת החדשנות שמנוהלת על ידי מומחים, שחלקם מגיעים מתחום ההייטק  ומביאים חשיבה אחרת ומחוץ לקופסה. הכנסנו קורסים ייחודיים לתכנית הלימודים והמרצים התחילו ללמד בשיטות אחרות ובעזרת טכנולוגיה מתקדמת. כל הצעדים הללו האיצו את פיתוח התחום והקנו לנו יתרון בולט על פני מכללות אחרות“. 

השיעור מתנהל אחרת לגמרי: האחריות ללמידה עוברת לתלמיד וכך למעשה המורה יכול להתפנות, לעבור בין התלמידים, לזהות את הצרכים של כל תלמיד ותלמידה ולסייע להם ללמוד ולהתקדם, כל אחד על פי היכולות והקצב שלו

כיצד את רואה את תפקידו של המורה בעידן החדש?

בשנים האחרונות, קיימת ההבנה שתפקיד המורה צריך להשתנות. שיטת הלמידה עוברת אט אט משיטת לימוד מסורתית, של מורה העומד מול הכיתה ושופך בפניה את המידע שיש ברשותו, ללמידה המתבצעת בחללי לימוד מתקדמים, למידת חקר, קבוצתית וחווייתית.  אם עד היום, המורה נחשבבעל הידע‘,  הרי שמעתה התלמידים חוקרים ומגיעים אל הידע בעצמם, בעוד המורה הופך לגורם מתווך עבור התלמידים. הוא מנחה ומסייע להם לבצע למידתחקר קבוצתית ו/או עצמאית. בעצם, כל השיעור מתנהל אחרת לגמרי משיטת הלימוד המסורתית: האחריות ללמידה עוברת לתלמיד וכך למעשה המורה יכול להתפנות, לעבור בין התלמידים, לזהות את הצרכים של כל תלמיד ותלמידה ולסייע להם ללמוד ולהתקדם, כל אחד על פי היכולות והקצב שלו.

למידה זו כוללת שימוש בטכנולוגיות חכמות ומתקדמות, טכנולוגיות שמדברות אל הדור הצעיר של היום. אין ספק, שלמידה כזו תאפשר לתלמידים להתחבר טוב יותר לנושאי הלימוד, לגלות סקרנות ולבצע את המטלות בהתלהבות גדולה יותר. בקמפוס לחדשנות בהוראה, התפקיד שלנו הוא להכשיר את מורי המחר ולתת להם את הכלים הטובים ביותר לקיום הוראה מתקדמת וחווייתית, באמצעים הטכנולוגיים החדשים“.

מודל להתפתחות 

עדי נולדה בקיבוץ יגור ושם גם התחנכה. לפני 17 שנה, עברה להתגורר בגולן, ביישוב אניעם. ילדיה הם בני 12 ו-15. לעדי, תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במנהל עסקים. היא עובדת שעות ארוכות, אך מפצה על כך בבילויים עם המשפחה ובאהבתה הגדולה לריקודי עם.

עדי: “גם במהלך השנה וחצי האחרונות, בתקופת הקורונה, כשכל ההרקדות הופסקו בשל הריחוק החברתי, המשכתי לרקוד, בכל שבוע, בהרקדות לייב בפייסבוק“.

כיצד את מצליחה לשלב עבודה תובענית כל כך עם אימהות ?

השילוב של האימהות עם הקריירה התובענית אינו פשוט כלל. הקושי הגדול היה כאשר הילדים היו קטנים. היום, הם גדלו וזה קצת מקל ועדיין לא קל לחבר קריירה עם אימהות, בעיקר כשמדובר על שעות עבודה רבות. במעבר הזה לתלחי, נוספה לי גם נסיעה ארוכה, שאותה אני יכולה לאפשר לעצמי, רק כי הילדים הפכו להיות גדולים ועצמאיים. יחד עם זאת, צריך לזכור שבתפקידי ניהול בכירים, ישנה גמישות רבה יותר. זה מאפשר לי לעבוד גם בשעות אחרות וגם מהבית, כך שמהבחינה הזו, יש בזה גם יתרון גדול ובסוף, הכי חשוב להיות שלמה עם עצמך. נקיפות מצפון יש כל הזמן, אבל מהרגע שבחרתי בדרך הזו, אני שלמה אתה מאוד.

חשוב לזכור, שזה גם מעביר לילדים מסר שהוא חשוב בעיניי. הם מבינים שאני משקיעה זמן ומאמץ במשהו שעושה לי טוב ומפרה אותי. נכון שהם היו שמחים לבלות עם אימא שלהם יותר בבית, אבל הם רואים שאימא שלהם מתפתחת ומתקדמת. אני סבורה שאני מהווה עבורם מודל להתפתחות וצמיחה.

את הנסיעות הארוכות, מאניעם למכללה, אני מנצלת לשמוע פודקאסטים, ללמוד דברים חדשים ולפעמים, גם סתם נהנית מהאזנה למוזיקה נעימה ברדיו ומהנוף היפהפה המשתקף בדרך.

לסיום, אני מאחלת לתלחי להמשיך להתפתח ולשגשג. צמיחתה של המכללה תשפיע ישירות על צמיחתם ופריחתם של הגליל והגולן. אני מאחלת לכל הסטודנטים שלנו, לסגל האקדמי והמנהלי ולכל תושבי האזור שנה טובה ורגועה. שנת בריאות ושלום“.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?