מדריכי טיולים מכירים את הגולן כמו כף ידיהם

שלושה מדריכי טיולים מרמת הגולן מספרים על המסלולים האהובים עליהם, על האתרים המרשימים ביותר את המבקרים, ועל מקומות מיוחדים שגילו ברמת הגולן. על טיולים אתגריים, רכיבה טיפולית, מסלולי הישרדות, מסלולים לחרדים ומסלולים לצליינים


 

עונת הטיולים בגולן ובכלל בשיאה ואחרי שהמלצנו כאן בשבוע שעבר על שלושה מסלולים משגעים בגולן, הפעם כדאי להכיר שלושה מדריכים שמובילים את אותם טיולים. הם מכירים את הגולן כמו כף ידיהם, הגיעו לפינות חמד שרובנו לעולם לא נכיר אך לכל אחד מהם – תחום ההתמחות שלו.

אמיר דובדבני מאלוני הבשן, חי בגולן כבר משנת 85 ועשור לאחר מכן פתח את מרכז הרכיבה שלו. בנוסף לטיולים אתגריים, אמיר עוסק גם ברכיבה טיפולית לאנשים בעלי לקויות.

“אני מוציא טיולים בכל מזג אוויר, אפילו בשלג”, אמיר מספר. “מה שמיוחד הוא שאני מאפשר טיול לכל המשפחה ביחד – הילדים יוצאים על סוסי פוני ורוכבים יחד עם ההורים והאחים הגדולים. המסלולים מגוונים מאוד, אבל בגלל שאני מתנדב גם ביחידת חילוץ גולן, אז בחורף אני משתמש בנושא ההישרדות ומוסיף לטיולים פעילות של גלישה וטיפוס, גם בימי הסופה הקשים.”

מה המסלול האהוב עליך בגולן?

“נחל חזורי, כי הוא מתאים לכולם. יש בו הרבה מאוד אתגרים ומצד שני הוא קצר מספיק ונוח כדי שיהיה ניתן להכניס אליו טווח גדול של מטיילים. אפשר לצאת אליו גם מקלעת נמרוד וגם מאנדרטת אגוז, יש בו מים, בולדרים ופינות חמד, כך שהוא מכיל הכל מהכל. זה מסלול עם יופי מיוחד משלו.”

מאיזה אתר אנשים הכי מתרשמים בגולן?

“לרוב, אנשים הכי מתרשמים מההדרכות בשביל הגולן שהפכו למשהו אטרקטיבי. באזור אלוני הבשן, יש משהו שמושך הרבה אנשים, בייחוד בקטע שבין הטורבינות לבין ג’ואיזה, הכפר הצ’רקסי שלידנו.”

במהלך שיטוטיך על הסוס, היה מקום שגילית ועוד אף אחד לא מכיר?

“בשל העובדה שאני רוכב על סוס, אני מצליח להגיע למקומות שאנשים לא יגיעו כנראה. גם על רכב 4×4, זה בעייתי אבל עם הסוס ניתן להגיע למקומות פחות נגישים. לאחרונה למשל, הגעתי עם מטיילים לקטע בתוך שמורת הבשנית שבוא אירוס הגולן פורח בשיא תפארתו – מחזה מרהיב שאנשים מאוד מתלהבים ממנו.”

חיים כהן מקצרין מדריך טיולים בגולן כ-17 שנים, ופונה בעיקר למגזר החרדי כקהל היעד. הדבר משפיע כמובן על בניית המסלול ושיווק הטיולים, כפי שהוא מסביר: “זה מתבטא בהתכווננות לאתרים מתאימים מבחינת צניעות, שמירת שבת וקיום מצוות. בתכנים, אני מתמקד בעיקר בחיבור למקורות היהודיים, במקומות הרלוונטיים לתנ”ך או לאלו שיש להם קשר למצוות. אני מספר על ההתיישבות היהודית, על כך שחצי שבט המנשה קיבל את הגולן כנחלה, או על העובדה שהגולן מוזכר גם כ”מקלט למי שהיה רוצח בשוגג”. יש מעט אתרים שלא אקח אותם בכלל כמו כורסי, בית ציידא בשל הקשר לנצרות ומעבר לזה אני מגיע עם המטיילים החרדים לרוב המקומות ומשתמש בהקשרים הרלוונטיים.”

מה המסלול המועדף שלך?

“הירדן ההררי שנמצא על גבול הגולן. מדובר במסלול יפהפה של זרימות אדירות, פריחה מדהימה וטבע פראי. יש שם ירידות תלולות מהן מקבלים זווית נפלאה לנהר.”

מאיזה אתר, המטיילים שלך הכי מתרשמים?

“הם אוהבים מסלולים אתגריים הדורשים מאמץ ומעבר במים. האתר המרשים ביותר, הוא בית המדרש של רבי אליעזר שהיה תנ”א בתקופת התלמוד. המקום נמצא לא רחוק מקצרין בראש נחל דבורה שרבים מכנים אותו הג’ילבון והוא למעשה היחיד בארץ שבו מצאו את צמד המילים “בית מדרש”. כשאני שם, אני מספר למטיילים שהאגדות והשיעורים שהם לומדים – חלקם מתחבר ממש כאן באדמה הזו. אותם צדיקים הלכו כאן, העמיקו והתווכחו כאן באדמה הזו ואנחנו עוקבים אחר הפסיעות ודרכי החינוך שלהם. זה מדהים שדווקא כאן בגולן המקום הזה נמצא ולכן המרכז התורני בקצרין נקרא על שם רבי אליעזר.”

האם אתה נהנה באותה מידה גם מהדרכות באזורים אחרים בארץ?

“אני מדריך גם בדרום, אבל אין כמו רמת הגולן מבחינת המרחבים וכמויות המים. יש פה ריבוי נחלים שזורמים לאורך כל השנה ואני לא מכיר עוד אזור שמתעלה על היתרון הזה. אלו מרחבים שבהם הנפש והנשמה נפתחים ומתמלאים בתחושת פליאה מיוחדת.”

יאיר מוי מאבני איתן עוסק בהדרכת טיולים כבר למעלה מ-20 שנה ובנוסף ניהל רפת חליבה משלו עד לפני שנה וחצי. יאיר שנולד בסקנדינביה, מדריך בעיקר קבוצות תיירים המגיעים מחו”ל בכמה שפות – נורווגית, שוודית, דנית ואנגלית. במסגרת זו, מסלולי הטיול יחסית מוגבלים לטעמו: “מדובר בהרבה אתרי צליינות, כך שגם בגולן, מקדישים יום שלם לאתרים כמו כורסי ובית ציידא. בנוסף, התוכנית לרוב כוללת את ברכת רם, הר בנטל, קצרין, שביל השלום גמלא.”

יוצא לך לפעמים לחרוג מהתוכנית למקומות המועדפים עליך?

“כשזה תלוי בי, אני לוקח את התיירים למסלול שכולל את הבניאס, ברכת רם, אום אל קנאטיר, ואם לעיתים נדירות יש עודף זמן, אז אני שמח תמיד להגיע גם לג’ובה הגדולה. לכל האתרים יש ייחוד גדול שבו ניתן להדגיש את הפן היהודי בגולן ובברכת רם למשל את הגיאולוגיה והטבע.”

ממה התיירים הכי מתרשמים?

“לרוב מהטבע האדיר ומהנוף היפה שנראה ממקומות כמו הרבנטל ומצפה השלום. זה יותר מלהיב אותם מאשר האתרים ההיסטוריים ובתי הכנסת כי אין מבחר גדול בתוכנית. כרגע יש סוג של משבר ותקופה חלשה עם הקבוצות ממדינות אלו אבל מניח שזה ישתנה בקרוב ואזכה להדריך עוד קבוצות רבות.”

האם אתה חווה את ההדרכה אחרת כשמדובר באזורים אחרים בארץ?

“בדרך כלל אני מלווה את הקבוצות לאורך כל שהותן בישראל ובאופן כללי, אני נהנה מאוד מההדרכות. בים המלח, בירושלים ובאופן טבעי גם בגולן, אני מרגיש זכות גדולה להכיר לתיירים האלו את ישראל.”

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?