הכפר הקדום קצרין

לקראת שדרוג הכפר התלמודי קצרין, נערכות במקום שתי חפירות ארכיאולוגיות. בחפירה הראשונה נמצאו עשרות פריטים המעידים על חיי היוםיום של יהודי הכפר


לפני מספר שבועות נכתב כאן אודות פרויקט שדרוג הכפר התלמודי בקצרין, המכונה בפי כולקצרין העתיקה“. בפרויקט, משודרגים שבילי ההליכה, תשתיות החשמל, מבוצע שימור ושיחזור של עתיקות הכפר ובית הכנסת ונוספות פינות נוי וחוויה לכל המשפחה.

הכפר הקדום קצרין היה אחד מעשרות היישובים היהודיים, שהתקיימו במרכז הגולן, בתקופת המשנה והתלמוד. כמו בכמעט כל יישוב כזה, גם בקצרין, נמצא בית הכנסת, ששימש מרכז החיים הקהילתיים. חיי הכפר היהודי הגיעו אל סופם עם רעידת האדמה, בשנת 749. בתקופה הממלוכית, יושב האתר מחדש ומסגד קטן נבנה על חורבות בית הכנסת, התיישבות שלא האריכה ימים. יש המזהים את קצרין בשםקיסרין“, המופיע במקורות היהודיים משם הגיעורבנן דקיסרין“, זהו השם בו קראו הסורים לכפר שהוקם על גבי החורבה בשנות ה-30 של המאה ה-20.

האתר זוהה כבר במאה ה-19 על ידי גוטליב שומכר. בביקורו השני, ב-1914, מתאר שומכר כי במקוםכפר חורף בוואדי קטן ובו קבוצה של עצי אלון יפים וחורבות עתיקות…”, וכן תיאור 12 בקתות חומר של תושבים בדווים.

בשנת 1968, במסגרת סקר החירום, התגלה האתר על ידי חוליית הסקר, בהובלתו של סמי בר לב, שהחלה לתעד את בית הכנסת. במהלך שנות ה-80′-70′, נערכו חפירות בבית הכנסת ובשכונת המגורים הסמוכה אליו ובוצעו פעולות שימור ושחזור רבות, שהיוו את הבסיס לפארק התלמודי המוכר.  בשנים האחרונות נערכו מספר חפירות קטנות בנקודות שונות באתר, בניהולו של אורן זינגבוים. הממצאים מחפירות אלו מלמדים על גודלו של האתר (ישנם ממצאים המעידים ששטחו של האתר הגיע עד לכביש הראשי).

צוהר לעבר

במסגרת הפרויקט, לאור הפיתוח הרגיש בלב אתר עתיקות, מבוצעות שתי חפירות ארכיאולוגיות קטנות, לטובת הסדרת הפארק. החפירות, בניהול רשות העתיקות ביוזמת המועצה המקומית קצרין ובמימון החברה הממשלתית לתיירות, המשקיעה סכומים גדולים בפיתוח הפארק. בשבועיים האחרונים, התבצעה חפירה אחת, במקום בו עמדה הפרגולה של פאבסבתאלשעבר

חלק מהחצר היה מקורה בגג ותחום כפינת עבודה, בה נתגלה תנור שהשתמר כמעט בשלמותו. חור עגול שהתגלה בצד התנור ושימש להזרמת חמצן על ידי מפוח, מעיד אולי על שימוש של בעל מלאכה זעירה, הנצרך לטמפרטורה גבוהה למלאכתו

בחפירה, נמצא חלק ממבנה וחצר הסמוכה אליו. חלק מהחצר היה מקורה בגג ותחום כפינת עבודה, בה נתגלה תנור שהשתמר כמעט בשלמותו. חור עגול שהתגלה בצד התנור ושימש להזרמת חמצן על ידי מפוח, מעיד אולי על שימוש של בעל מלאכה זעירה, הנצרך לטמפרטורה גבוהה למלאכתו. השרידים שנחשפו, השתמרו במצב טוב מאוד ונמצאו בגובה של 1.2 מ‘ (ועדיין לא הגענו לתחתית).

במסגרת החפירה, זוהו לפחות שלושה שלבים שונים של חיי הכפר, בין המאות 3-5 לספהנ, התקופה בה נבנה בית הכנסת. נמצאו שברי כלי חרס רבים וכן מטבעות, נרות שמן, כלי זכוכית וכלי אבן, ששימשו למלאכות הבית. הממצאים הנם עדות מכלי ראשון לחיי היוםיום של יהודי הכפר, המשתקפים בשחזורי הכפר התלמודי

בחפירה, לקחו חלק פועלי רשות העתיקות, תושבי הגולן שיצאו להתאוורר בסגר וסטודנטים מארהב, הנמצאים בשנת לימודים והתנדבות בארץ.

בשבוע הבא, אם מזג האוויר יאפשר, נפתח את החפירה השנייה, המבוצעת במסגרת הפרויקט. בואו להיות שותפים בחשיפת עוד צוהר אל עולמם של יהודי קצרין מתקופת התלמוד, מי יודע מה עוד יתגלהההשתתפות מחייבת רישום מוקדם, מספר המקומות מוגבל. לפרטים, ניתן ליצור קשר עם רשות העתיקות בפייסבוק ובאתר רשות העתיקות.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?