הגליל והגולן עלו להפגין השבוע בירושלים

מה “ביבי תתעורר, הצפון שווה יותר” קראו השבוע (31.10.16) מעל לאלף תושבי הצפון ועשרות ראשי רשויות מהגליל, שהפגינו מחוץ לכנסת במחאה על הזנחת הממשלה ואי תקצוב תכנית המיליארדים לפיתוח הצפון


ביום שני השבוע, הגיעו למעלה מאלף תושבי הצפון ועשרות ראשי רשויות מהגליל והגולן כדי להפגין מחוץ למשכן הכנסת, על רקע פתיחת מושב החורף ואישור תקציב 2017-2018 ללא תקצוב תכנית צפון. כזכור, הבטיחו ראש הממשלה, נתניהו, שר האוצר, כחלון ושר הנגב והגליל, אריה דרעי לכלול  בתקציב מימון לשיקום ופיתוח הצפון בהיקף של כ-18 מיליארד ש”ח.

כזכור בחודש אוגוסט האחרון, נסוגה בה ממשלת ישראל מההחלטה להקצות תקציב מיוחד למימוש תכנית לאומית לפיתוח כלכלי חברתי של הצפון. בתגובה, החליטו ראשי הרשויות באשכול גליל מזרחי לחבור לראשי הרשויות באשכול גליל מערבי וגליל מרכזי ולצאת ביחד למאבק ציבורי רחב על התקציב המיוחל. השבוע, ביום פתיחת מושב החורף של הכנסת, הצפוניים עלו לכנסת להפגנת ענק בה קראו: “ביבי, תתעורר – הצפון שווה יותר!”.

משעות הבוקר המוקדמות של יום שני, יצאו כעשרים אוטובוסים ועשרות כלי רכב פרטיים מכל רחבי הגליל לעבר ירושלים. המפגינים התמקמו ב”גן הוורדים”, בכניסה לכנסת, נשאו שלטים וקראו לממשלה לתקצב את התכנית. במהלך ההפגנה, הגיעו חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה והאופוזיציה והצטרפו למוחים.

במקביל, במשכן הכנסת התקיימו ועדות שדנו בנושא תכנית הצפון. ועדת השקיפות, בראשות ח”כ סתיו שפיר, דנה בנושא, כאשר הנציגים המקצועיים של המשרדים השונים נדרשו לספק תשובות לשאלה – מדוע לא תוקצבה התכנית. בוועדת הכספים, התעוררה מהומה לאחר שנציגי תנועת “שינוי כיוון” זרקו גלילי נייר בחדר הוועדה.

לאחר מכן, הנושא נדון בהרחבה גם בוועדת צדק חלוקתי, בהובלת ח”כ מיקי מכלוף זוהר. במהלך השבועות הקרובים, צפויים דיונים נוספים.

יו”ר אשכול הרשויות בגליל המזרחי וראש מועצה אזורית גולן, אלי מלכה אמר בהפגנה: “זה הזמן של ממשלת ישראל להציל את הגליל. יש פה הזדמנות חד-פעמית למנף את יתרונותיו וחוזקותיו של הגליל ולצמצם את הפערים הגדולים שנוצרו, בכל תחומי החיים, בין הצפון למרכז ודרום הארץ. לא ניתן להעביר את תקציב המדינה ללא תקצוב תכנית הצפון”.

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, ציין כי הוא “עדיין מאמין שחיזוק הגליל הוא אינטרס לא רק שלנו, אלא גם של ממשלת ישראל. אנחנו הבאנו היום את הגליל לירושלים כדי להזכיר לכולם שהבטחות צריך לכבד ולקיים”.

ראש מועצת מג’דל שמס, דולאן אבו סלאח, אמר: “אנחנו כאן כדי להגיד לממשלה ‘די עם הדחיות לכל התכניות’. הממשלה צריכה להבין שאם היא רוצה ביטחון, הוא מתחיל בחוסן אזרחי וצריך לחזק את היישובים בצפון. המשימה שלנו היא לעשות את זה. אם לא תיושם התכנית המשבר ימשיך בכל התחומים, רווחה חינוך ותשתיות”.

בזכות ולא בחסד

ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי: “הגליל הוכיח השבוע את עוצמתו עם למעלה מאלף איש שהגיעו ודרשו ביחד עם ראשי הרשויות את מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד. אנחנו נמשיך ונילחם על תקצוב התכנית משום שזה חשוב ונכון. הגיע הזמן לצמצם את הפערים ולפתח את הגליל. אני מתחייב באופן אישי להמשיך ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותי על מנת להביא להגשמת תכנית לגליל בתקציב המדינה לשנתיים הקרובות”.

ראש מועצת יסוד המעלה, אילן אור, אמר: “במהלך ישיבת הכספים, אמר שר האוצר ואני מצטט ‘לא משחקים באנשים’. הוא דיבר על תאגיד התקשורת – לא על תושבי הצפון, כי בנו הממשלה משחקת. הממשלה מדברת על גישור פערים בין הצפון למרכז, אבל בפועל הממשלה מעצימה את אי-השוויון והפערים החברתיים. תכנית הצפון חייבת להיות מתוקצבת!”.

ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, תקף את הממשלה ואמר כי הסתלקותה מההבטחה לצפון היא הפקרות: “חוסן לאומי הוא לא רק גדר ומטוסים, הוא גם חוסן חברתי בשעת שגרה וביתר שאת, בשעת חירום. כמי שגרים סמוך לגבול, אנחנו דורשים את המגיע לנו. ביחד ננצח”.

ראש המועצה האזורית מבואות החרמון, בני בן מובחר: “אני מאוד מודאג מעוד ועדה שהוקמה. אנו קוראים לך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדרוש משריך את הכסף התוספתי לתכנית שהוצגה. זה הזמן לקחת אחריות על המצב הקטסטרופלי שקורה בגליל, כי רק ביכולתך לשנות את התמונה העגומה”.

זה לא נגמר עד שזה נגמר

בעקבות המחאה, נקבעה ישיבה דחופה עם שר האוצר, משה כחלון, שר הביטחון, אביגדור ליברמן והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי. הללו סיכמו עם ראשי הרשויות מאזור הצפון על שורה של צעדים ומהלכים לפיתוח הגליל וצפון הארץ, ביניהם, הקמת ועדת מנכ”לים, שתביא ליישום ושילוב התוכנית לקידום הצפון, כבר בתקציב המדינה הקרוב לשנים 2018-2017.

הצוות ידון ויבחן צעדים כלכליים שונים ומשמעותיים לפיתוח הצפון בשנתיים הקרובות, כגון העברת מחנות צה”ל לצפון, העתקת פעילות של חברות ממשלתיות, העתקת מכון וולקני ואמצעים נוספים לפיתוח ולעידוד התעסוקה בצפון הארץ. כמו כן, יבחן הצוות צעדים לשיפור ולהעלאת איכות החיים ורווחת התושבים בצפון וייתן דגש מיוחד לתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך. התכנית המגובשת תוגש עד לסוף נובמבר.

על אף התקדמות חשובה זו, מאבקם של ראשי ותושבי הצפון לא עוצר כאן. הם ימשיכו לעמוד על המשמר עד להוצאתה לפועל ותקצובה של תכנית מקיפה לפיתוח כלכלי-חברתי של הגליל.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?